• gult

Bada badkar?

halloj!

Är det någon som har koll på om det är ok att bada badkar i v7 och framåt? Jag läste någonstans att kroppen inte får bli varmare än 38 grader, stämmer det? Jag älskar att bada och bli tokig om jag inte får bada mer. Nu fyller jag bara badkaret till höften så att i alla fall inte magen blir varm... lite knasigt kanske. Men jag vill inte riskera missfall.

Någon som vet?

• Svar på tråden Bada badkar?
  • Mickis74

Det är inte farligt att bada......

• Åsa Ystad

Klart du kan bada! Senare i graviditeten blev jag lite yr och svimfärdig om jag badade för varmt, men det är ju inte direkt farligt!

• gult

Jag har boken Gravid och där står det att man inte ska utsätta kroppen för värme högre än 38 för då ökar risken för missfall. Men ni säger att det är ok att bada? Då fortsätter jag med det. : )

• Duckan74

Jag har både badat badkar och bastu, garanterat mer än 38 grader och inte läst nånstans att det skulle vara nån fara med det. Hur skönt som helst!

• mothermary

Jag har fortsatt att bada hett ofta under graviditeten, och så länge badkaret är rent har jag förstått det som att det är OK, (och att det dessutom kan förebygga gravidtetsbesvär som hemorrojder). Kroppen blir ju lite varmare när man är gravid, men man svettas ju mer just för att undvika överhettning. Det kan ju vara bra att dricka lite extra kanske... Och ta det försiktigt när man reser sig upp. Men OJ så skönt - jag älskar att bada!

• Jess83

Jag har badat minst 1 gång i veckan och det har då inte påverkat mig eller bebban

Gravid 11+6
  • Jess83

Man kan bada bastu oxå det har jag oxå gjort! men man ska dricka mycket då.. jag är så himla kall nu under grav och händderna är som isbitar så jag badar ofta..

• Petraplutt

Tror det är mer att man inte ska göra det flera dagar i sträck, alltså dom syftar på feber och så där.. för hög feber är inte bra att ha flera dagar i sträck, men ett bad skadar absolut inte! och bastu är inte heller något fara är ju inte så att man sitter i en bastu eller i ett bad flera dagar i sträck utan att gå upp hihi

• Net

Vet vad du menar gult...har läst det där på flera ställen, var av bla. "gravid",....men hur som hellst, man måste nog ta allt med en nypa salt o dessto mer förnuft...jag badar ca. 1g/v. o än verkar det gått bra...men som sagt förstår din oro...har även läst att det e viktigt att koppla av o må bra, där ett ex. från samma är att ta sig ett bad!
    Mät badtempen...det går knappt att hoppa i ett bad som e över 40gr. jag har typ själv sänkt min badtemp till 38gr...
    Ta dig ett mysigt bad o koppla av!

• familjenMix

Bada på, ända till vattnet går (förlossningsdax ). Det som händer när man badar varmt är att fostretspuls ökar precis som hos dig av värmen.

• gult

Jag ringde BM, kunde inte låta bli. : ) Hon sa att när du blir för varm går du ju upp. Det är ingen fara. Gör det som känns bra. Så jag tänker bada, särskilt nu när det är lite kallt. :) Tack för alla svar!!

• smurfis75

Jag badade varje dag hett hett som jag älskar under båda mina graviditeter... inget fel må mina sötnosar...förutom att de verkar vara badgalningar båda två!!!

Mamma har 2 älsklingar Liam och Texas
Svar på tråden Bada badkar?