• evaviola

Mindre fosterrörelser v30

Min bebbe har innan haft väldigt regelbundna rörelsemönster, vaknat vi 6 tiden på morgonen och bökat hela dagen för att lägga in en slutspurt på kvällen. Nu de senaste 3 dagarna vaknar han knappt förän 4 på eftermiddagen. Känner av några små, försikitga buffar innan dess. Han piggnar inte till förän 11 på kvällen, är livlig i kanske en kvart sedan blir han lugn igen.

Jag vet om att jag ska ringa förlossning om jag inte känner av honom 10 ggr/dag men det gör jag ju. Undrar bara om det är fler som upplever att era barn rör sig mindre vid den här tiden? Lite orolig blir man ju..

• Svar på tråden Mindre fosterrörelser v30
  • sofialisa

det är juh trångt där inne...

pröva det klassiska

* dricka kallt vatten/ saft

• modestyclara

Du får ju tänka på att bebisen växt och inte har så mycket plats att plaska runt på nu...alltså kan det kännas lite mindre eftersom det kanske inte är så mycket frivolter längre...

• evaviola

Sofialisa: Har provat det, men han har nästan aldrig reagerat på kallt innan heller. Känner tex nu att det spänner under höger revben, så antagligen bökar han där, men jag känner inga rörelser.

• sofialisa

men saft innehåller juh socker ..då kan juh bebisen få en liten socker chock..

jag kände inge rörelser efter vecka 27.. var nojjig hela tiden men lilla doris kom ut välmående och kry..

• evaviola

sofialisa: Kände du inga rörelser ALLS efter v 27?

• evaviola

Vad söt din tös är föresten

• Pokoyo

Det där med 10 ggr/dag ska man inte fästa sig för mycket vid sa de på sjukhuset här, det är mer RÖRELSEMÖNSTRET man ska gå efter, om det ändras alltså, och det känner mamman bäst. I vecka 30 finns det fortfararande en hel del plats och du ska kunna känna bra rörelser.

Det är nog ingen fara men hör av dig till KK så du (eventuellt) kan få komma in och bli kollad. Samma sak hände mig och jag blev jätteväl mottagen och de gjorde ett ultraljud och kollade precis allt: fostervatten, moderkakan, hjärtat etc. Allt var bra och BM tyckte det var helt rätt att komma in.

• evaviola

Pokoyo: Ja, jag har oxå tänkt på det. Låt säga att man känner 10 röelser under en halvtimme på morgonen och inget alls resten av dagen/kvällen, då kan man ju inte förlita sig på att allt står rätt till.

Jag vet att han ofta sparkar in mot ryggen. Detta är inget jag känner av, men sambon kan ofta känna sparkar i ryggen på mig, som jag inte har en aning om.

• Pokoyo

evaviola: jag håller med dig om det där med 10ggr/dag.

Man drar sig ju alltid för att verka typ hysterisk och överorolig, men kollar du det får du tänka att det är för bebbens skull. Även om det säkert inte är något KAN det ju finnas en anledning till att den rör sig mindre. Skönt liksom att få det uteslutet. Nu rör sig min mycket igen ska jag tillägga och det är ju bra förutom att det gör så ont när den sparkar under revbenen!

Lycka till!

• evaviola

Pokoyo: Ska hoppa in i duschen nu, då brukar han buffa lite i alla fall. Ringer nog KK om han inte hört av sig ikväll.

• Pokoyo

Hoppas det går bra! De ska ju ta emot dig eftersom det står överallt typ att "är mamman orolig och märker mindre/förändrade rörelser ska hon tas på allvar". Kommer bli bra!

• evaviola

HAn har fladdrat runt nu några gånger. Väntar på sambon ska komma hem, han brukar få igång honom

• Zilla84

Hejsan
    Jag tycker att du ska ringa kolla med dem! Bättre att åka in en gång för mkt. men förmodligen e det ju ingen fara men om du får det kollat så kommer du förmodligen inte att vara lika orolig framöver

• evaviola

Zilla84: Nja, vet inte det. Åker jag o kollar nu, allt e bra, så kan jag nog säga att jag kommer vara lika nojjig nästa gång det händer. Jag blir personligen inte lugnare för att vi ser honom på UL, lyssnar på hjärtljud mm, tyvärr.

• emmbla80

Förra veckan kände jag knappt några fosterrörelser alls på en hel dag, provade dricka iskallt vatten, puffa på magen osv men inget hjälpte.
    Ringde in till förlossningen på kvällen och fick komma in, dem gjorde en ctg kurva och ultraljud och allt var i sin ordning.
    Dem sa att bebisen kan ha dagar då den är lugnare!

Var iaf så skönt att få åka in och se att allt var i sin ordning.

• Eazy

Vilken vecka är du i? Jag hade några dagar under graviditetn när Maja var vääääldigt lungt... Detta berättade jag för min barnmorska när jag var på kontroll. Hon blev väldigt konfundersam & började fråga ut mig hur många gånger jag känt henne under dagen osv. Och att jag skulle höra av mig om jag inte kände henne 10 gånger under det närmaste dygnet.. Detta var på en torsdag & på lördag morgon gick vattnet & på kvällen samma dag föddes Maja!

• evaviola

Eazy: Jag är bara i v31, så jag hoppas att det INTE är lugnet före stormen

Nu de senaste dagarna har han varit vildare än vanligt, så jag tror at det bara var en lugn dag för honom.

Svar på tråden Mindre fosterrörelser v30