• cateye3

Smuts i kattungens öra?

Fick hem en 19-veckors kattunge häromdagen. När vi nu tittade i öronen var det fullt med smuts eller liknande.
    Vad är nu detta?? Katten är och har varit innekatt hela tiden, kliar inte i öronen mer än normalt...
    Vi pillade lite med en tops, men det finns fortfarande kvar.
    Nån som vet vad det kan vara?
    Vad har i så fall smutsen kommit ifrån?

• Svar på tråden Smuts i kattungens öra?
  • seafree

Ser det ut som "kaffesump"? I sådana fall är det öronskabb.... de kan ha det med sig från mamman!

Tänk att det ska vara så svårt för storken!
  • cateye3

Ja, det gör det nog. Vad gör man då?

• Gaztongirl

Skulle också tro att det är öronskabb. Det finns medel mot det som man har i öronen. Kolla med veterinären.

• AMV

Katters öronvax är mörkbrunt, kanske kan vara det? Köp i så fall öronrengöring så ska det gå att få bort.

Har ni varit hos veterinären med katten? Kattungar kan bli smittade av sin mamma med öronskabb och då är det bäst att behandla så fort som möjligt. Alla katter kliar sig inte så mycket även om de har det så det är värt att kolla.

• MrsNelson

ring veterinären, ni behöver nog åka dit för att konstatera att det är öronskabb och få medicin

• slovenly

låter onekligen som öronskabb! har för mig att frontline funkar mot det! finns receptfritt på apoteket... kan ha fel iofs...

• Skärgårdsfru

Om det är skabb behöver du kontakta veterinär.

Han kliar sig alltså inte i öronen? För det kan också vara så att det är väldigt smutsiga öron och mycket öronvax. Katter har inte gult öronvax som vi människor utan det är ofta svart-röd-brunt. Rengör försiktigt med en bomullstuss. Barnolja kan man använda som rengörningsmedel. Peta inte för långt in. Om det återkommer efter rengörningen så kontakta veterinär.

• seafree

Går till veterinären så gör de rent! Många säger att man kan göra det själv, men vet kan rengöra djupare utan att riskera att skada trumhinnan.

Min hankatt hade så mycket öronskabb när han komm till oss så han hörde inget! Vi trodde vi hade fått en döv katt, men sen såg vi ju att långt ner i öronen var det mörkt och nu hör han precis så bra som en katt ska göra!

• cateye3

vad kostar sådant då?
    Har 2 andra katter till dessutom.
    Tack för svaren!

• seafree

Det beror ju på vilken vet du går hos... ring och fråga. Är det skabb så måste alla tre behandlas!

Lycka till

• firiona

min katt har också svart i örat, rengör det några gånger i veckan men det kommer tillbaka, hon kliar sig inte och verkar inte ha ont av det, och det är mest i ena örat.

• MrsNelson

min med, bara i ena örat, fast inte svart, mer ljusbrunt

• Lady Amalthea

Låter ju som att det skulle kunna vara öronskabb... Vi fick betala 400 kr för att ta bort det hos veterinären.. Men då var det 400 för båda våra katter och då ingick det ett återbesök då han sprutade in medel en gång till

• Molnet

När min katt var bebis blev jag uppskrämd av folk att det var skabb och det var viktigt att gå till veterinären. Men min katts uppfödare rekommenderade att prova att göra rent först själv.

Prova att regöra med vanliga tops i några dagar och se om det återkommer mycket gegga, då är det troligtvis skabb. När du rengör med tops, gå inte så djupt då utan bara dra bort kladdet i skårorna längst ut i örat, ungefär som man gör på sig själv när man topsar !
    Lycka till!

• Skärgårdsfru

Molnet

Precis vad jag också tyckte i mitt inlägg. Rengör först och kontakta sedan veterinär.

Svar på tråden Smuts i kattungens öra?