Hur känns foglossningen??
Jag bara undrar, när brukar man få foglossning och hur brukar den kännas? Är det som muskelvärk, eller ledont eller nåt helt annat? Har nämligen haft ont i ryggen den senaste veckan, men det kan väl inte vara det redan???
Jag bara undrar, när brukar man få foglossning och hur brukar den kännas? Är det som muskelvärk, eller ledont eller nåt helt annat? Har nämligen haft ont i ryggen den senaste veckan, men det kan väl inte vara det redan???
jag hade foglossning...hade ont i bäckenet..ont när jag gick..när jag skulle vända mig i sängen..Fick detta i vecka 18.
Aurora och Alva snart 1 månad!!!
Jag undrar oxå hur det känns...har senaste dagarana haft som ilningar bak i bäckenet...vänster sida om rumpan kan man säga...bara ilar i när jag rör mig..gör så j*vla ont!!! Kan det vara foglossning??
Emzan det kan vara ischasnerven också. Har hört att just den håller till bak. Foglossningen är framförallt i skelettet i höfterna och sen kan det stråla ner i låren. Man kan oxå ha ont i pubisbenet som det heter. Foglossning känns lite som att skelettet vittrar sönder. Höfterna ger plats åt bebisen. Det är en fruktansvärd konstant smärta. (om man har mkt foglossningn vill säga). Blir ofta värre när man går och man kan ha svårt att vända sig i sängen och sitta i vissa ställningar. Man kan ha svårt att stödja sig på ett ben, därav måste man t ex sitta på en stol för att kunna ta på sig byxor, strumpor och skor. Vila vila vila är doktorns rekommendation. Sök på fler inlägg om foglossning,finns hur mkt info som helst här.
www.familjeliv.se/Forum-2-143/m1259257.html
här kan ni läsa mer om foglossning
ljus: Tack så mycket för ditt utförliga svar
delifi2: Tack för trådtipset..fanns ju massor att läsa där Tycker ändå att det är svårt att skilja på ichias och foglossning...vet inte vilket av dom det kan vara...
emzan, jag vet det är ngt diffust. Som jag har förstått så brukar man lätt säga att när det händer i rumpan och strålar ner bak på kroppen så att säga så är det ischasnerven. Jag har däremot foglossning, men jag känner ibland att jag har ont just från ryggslutet och ner i rumpan. Det strålar dock inte ner längre än så, det gör det bara på framsidan och inne i benet och då är det foglossning..Hmm..svårt!
ljus: Ahaaa..jamen då borde det vara ichias då...men vad 17 gör man åt det??
Vet faktiskt inte. Jag skulle ringa till BM. Har hört att ischasnerven tyvärr, liksom foglossningen ifos, ska vara väldigt besvärlig och göra väldigt ont..
Jag fick det nästan direkt efter jag fått veta att jag var gravid (vecka 5-6). Det har även konstaterats av läkare i vecka 8-9. Har varit bättre ett tag men nu har det börjat komma tillbaka (är i vecka 15-16)... Har ont i bäckenet, lite mer i ena höften. När det är riktigt "dåligt" strålar det ned i benen. Har även ont framtill och i beninnervecken (om ni fattar den beskrivningen). I början hjälpte det att jag var ute och gick, men nu blir det värre av det. FAST så illa är det inte, jag kan röra mig och arbeta än så länge!
KRAM
kan tillägga att man av ischas låser sig benet när man reser sig, går ut ur en bil eller om man cyklar.
låser sig benet så har man ischas å har man bara ont har man foglossning, d e vad ja har hört, har haft bägge och
mitt började genom att jag hade ont i ryggen sen efter ett tag började det stråla ner i höfterna..
Även läkare kan ha svårt att skilja den ena diagnosen från den andra. Sjukgymnaster kan.
Jag har båda delarna men ischias kommer och går i perioder beroende på att ryggraden ändrar läge och trycker på ischiasnerven emellanåt.
Ischias kan lindras genom att man "stänger diskarna" när man tex reser sig från sittande. Det är diskar mellan kotorna som buktar ut vid vissa rörelser som trycker på nerven och ger smärtan.
Man gör så här: Kasa försiktigt ut på kanten av stolen. Dra ihop skulderbladen och svanka extremt. Sätt fötterna under dig och res dig med benen rakt upp.
Om detta hjälper var det troligen ischias. Jag har inte misslyckats en enda gång under mina ischiasperioder med att lindra eller helt ta bort smärtan på detta sätt. Däremot har det ingen effekt på foglossningen. Detta var vad sjukgymnasten sa till mig, och är värt att prova.
Lycka till!