• Anonym (förtvivlad)

min lägenhet... knarkarkvart?

Min dotter är ihop med en aktiv narkoman. Hon missbrukar inte... säger hon. Hon sköter skolan och är en normal sund tjej, och myndig. Bor hemma. Jag avskyr situationen naturligtvis. Killen prioriterar knarket och knarkarpolarna och hon fattar inte för hon är kär. Hon sa för nån månad sen att han slutat med knarket, och det sa han till mig också. Men de ljög visade det sig. Hon hade inte vågat berätta sanningen för mig. Inatt var hon borta och kom hem mitt i efternatten. Plockade hem Honom. De satt på hennes rum och pratade och väckte därmed mig som sover ytligt. Jag skall upp och jobba. När jag gick upp i morse var sängen tom. De hade dragit ut i natten eftersom de minsann inte fick ha nattliv hos mig.

Idag ställde jag saken till sin spets. Jag sa till henne att jag vill inte ha en aktiv knarkare i huset. Jag vill inte att hon är ute och ränner på nätterna. Jag vill att så länge hon bor hemma så visar hon den hänsynen att inte dra hem folk på nätterna, även om hon råkar ha lov. Och framförallt inte narkomaner. Mitt hem är mitt hem. Jag vill inte bo i en knarkarkvart.

Hon sa nu att nu flyttar hon. Slängde på sig kläderna och stack med orden "jag kommer inte hem ikväll". Fine, tänker jag.

Till saken hör att hon hela det här novemberlovet har grälat med den  här killen. Suttit och gråtit, Inte gjort ett skapandes grand. Struntat i att plugga som hon så väl behöver. Bara stökat ner och inte rört ett finger för att hjälpa till i hemarbetet. Och nu kände jag att nu är det nog. Jag blir oerhört sällan arg, men nu räckte det. Det rann över.

Vad ska jag göra? Jag kan inte förbjuda henne att träffa honom. Jag kan bara förbjuda honom att komma hit. Han har en dom över sig som ännu inte vunnit laga kraft, för narkotikainnehav. Inte första gången. Han är kriminell. Jag är livrädd för att hon skall fastna i skiten. Hon är den typen som tar mycket lätt på sånt här med tabletter, cannabis etc, så risken är stor att hon halkar dit. Vad gör jag som mamma?

• Svar på tråden min lägenhet... knarkarkvart?
  • Anonym

Du kan visst det förbjuda henne att träffa honom.
    Skärm upp henne ordentligt med att knark är farligt och att en dag ligger man under marken så kanakse hon förstår.det är du som mamma som bestämme rinte hon så länge hon bor hemma.
    Skolan går före allt.visa det o sätt ner foten innan hon hamnar totalt i skiten

• Anonym (förtvivlad)

Anonym: Hon anser att eftersom hon är vuxen så avgör hon själv. Och förbjuder jag henne träffa honom, så är risken att jag inte ser henne mer, och att hon helt struntar i skolan. Detta är hennes sista chans att ta sina gymnasiebetyg. Jag vågar helt enkelt inte.

Hon vet att knark är farligt, men hon fattar inte riktigt vidden av det ändå.

Fan, jag är så ledsen... jag vet inte varför jag inte får henne att fatta att den  här killen är en loser. "Det enda jag är bra på är att knarka" säger den dumme jäkeln till henne. Han har inga planer, inga mål, ingenting..... jag pallar inte.

• Anonym

Man är inte vuxen innan man kan klara sig själv och det kan inte hon,lätt att resonera på alla möjliga sätt i den åldern.

• Bo Peep

Oj vilken svår sits du, och hon, sitter i. Har ni en sådan relation att ni kan prata med varandra, om hur hon ser på din framtid och så? Har hon svårt att se vad hans missbruk kan ställa till med, och är hon beredd att ta den risken? Vad ser hon hos honom och vilka krav har hon på honom? Vill hon rädda honom? Har hon en taskig självbild och vad anser hon att hon är värd?

Det verkar som att jag bara har ytterligare frågor och inga svar till dig TS. Jag tycker dock att det verkar vara bra att du inte låter dem få en knarkar-fristad hemma hos dig. Missbruk ska inte uppmuntras.
    jag håller tummarna för att din dotter är stark nog att hålla sig ifrån både knarket och honom. Deras relation verkar ju inte vara så bra om de bråkar så mycket. Stötta henne att bryta den om det är det hon vill. Vill hon inte kan du ju inte påverka det. MEn försök fortsätta ha en bra dialog med dottern.

• Anonym

Du kan ju alltid ringa ett anonymnt samtal till polisen och tipsa dom om lite när de gäller killen, så kanske han försvinner ur hennes liv under en kort period och har du tur då så kanske du hinner få henne att tänka till.
    Kämpa ge dig inte, de kan ta tid, men självklart e de ju värt det du vill ju inte att din dotter ska ner i skiten, vilket hon garanterat kommer att göra om inte någon gör något... och den någon e nog du! med hjälp av vänner kanske...? Lycka till!!!

• Anonym

Ja men om han har villkorligt på sig och han knarkar dvs innehar knark så åker han ju in nu

• truckergirl

Håller tummarna att allt löser sig för dig.
    Hoppas din dotter inser att livet är till för att njutas av och inte slösa bort tid på droger och eländiga pojkvänner.
    Skickar en styrkekram till dig

• SandvikenMamma

TS:
    Anmäl dina egna inlääg så försvinner dem och du kan vara anonym igen.

• Nervis

TS- bekymmra dig inte så mycket för missen med anonymiteten. Kan inte tänka mig att någon fungerande människa skulle lasta dig för att du är en orolig mamma som inte vet in eller ut...

Du skriver att det inte lönar sig att tipsa polisen. Skulle ändå kunna tänka mig att det kan vara lönt att göra det. Ibland vet man ju inte hur läget på polisen är. De kan ju ha haft ögonen på honom sedan tidigare och bara väntar på nästa tillfälle att plocka in honom. ett anonymt tips kan vara vad de behöver...man vet aldrig...

sedan vill jag ge dig stöd i att du satt ned foten gentemot din dotter även om det smärtar och hon blir asarg på dig. Det är det enda rätta just nu, även om det är svårt och du blir rädd för konsekvenserna...

Undrar oxå hur gammal din dotter är? vill inte gå in i krypinet och snoka då du ju helst ville vara anonym...är hon omyndig har du ju större "makt" gentemot henne rent juridiskt iaf...

vet inte vad jag skall säga mer, vill bara ge dig mitt stöd och kramar i massor. Vill du fråga nåt får du gärna skicka ett mess i inboxen eller så, jpobbar med ungdomar och missbruk bla så jag kanske kan ha tips, jag vet inte..det är ingen lätt sits du har hamnat i iaf...har dock träffat andra i din sitiation iaf så du är def. inte ensam i världen om ditt problem.

*Kramar om*

Svar på tråden min lägenhet... knarkarkvart?