• RachelPT

Sonen vaknar för tidigt på morgonen

Min son på 13 månader har sovit från 19.30 till 6-7 på morgonen tidigare. Sedan en vecka tillbaka vaknar mellan 4-5 på morgonen. Vad kan ha hänt? Han äter oftast vällign innan vi lägger honom, så jag tror inte att han vaknar av hunger. Vad ska jag göra? Jag har tänkt att dra ner på sömnen under dagen så att han kan sova mer på natten. Har ni andra förslag?

• Svar på tråden Sonen vaknar för tidigt på morgonen
  • Mia m Rasmus

Sådär gjorde Rasmus också när han var i den åldern. Tror det är en period som dom går igenom.

Nu är han 22 månader och sover iaf till halv 7-7....

• Noklen

Hur mkt sover han på dagen då?

• Erkens mamma

Vintertid!!!

De små liven anpassar sig inte efter våran klocka tyvärr. Mörklägg rummet och försök att lägga lite senare.. Så småningom kommer det att rätta till sig.

• RachelPT

Han sover mellan 3-5 timmar sammanlagt på dagen. Det kanske är för mycket, jag vet inte.

Erkens mamma, du har rätt om vintertid. Det hade jag inte tänkt på.

• Noklen

3-5 timmar är nog rätt mycket med tanke på att han vanligtvis sover långa nätter. Antar att han sover 2ggr på dagen då?
    Min tjej är 12 månader och sover mellan 18.30-6.30 (vaknar oftast mellan 5.30 och 6 men får ligga kvar en stund). Sen sover hon ca 1,15-1,45 efter lunch, vid halv 12. Jag brukar väcka henne efter 1,45, annars påverkar det nattsömnen.

Jag skulle börja med att dra ner på sömnen under dagen och se om det blir bättre. Okej att vi ställt om klockan, men de brukar anpassa sig rätt fort.

• RachelPT

Noklen, jag kommer att följa ditt råd. Jag hade tänkt att lägga honom en gång på fm och en gång på em så han får max 2 timmars sömn på dagen. Hoppas att vi får sova åtminstone till kl. 6 på morgonen.

• Noklen

Hoppas ni märker nån skillnad. Kan säkert ta nån dag innan ni märker nåt.

• Beatrize74

Vintertiden!

Vi har samma bekymmer.

Tvååringen vaknar tjugo i fem.
    Ettåringen vaknar halv sju.

Förhoppningsvis har de ändrat på sina tider tills det är dags att dra fram klockorna igen.

Svar på tråden Sonen vaknar för tidigt på morgonen