• axls ros

Bokföring av skatt?

Sitter här och ska bokföra "debiterad preliminär skatt" men vet inte hur jag ska göra, vilka konton ska man använda? Det gäller enskild firma och med faktureringsmetoden (om nu det spelar någon roll).

Alltså vad jag undrar över är vilka konton använder jag innan jag betalat in skatten till skattekontot?

Jag har ingen erfarenhet av bokföring men har ändå tänkt att sköta om böckerna...

• Svar på tråden Bokföring av skatt?
  • Comedia

Beror lite på hur du "vill" bokföra. Har ingen erfarenhet av enskild firma, men på vårat AB så har vi olika konton för olika skatter. Lite så här ungefär:

*Gör löner, bokför personalens källskatt på 2710, arbetsgivaravgifter på 2940.

*Betalar in skatten på skattekontot, bokar 1630 (skattekonto)mot bankuttaget.

*Får kontoutdraget från skatteverket med debiterad skatt och då bokar man debiteringen mot 2710 och 2940 igen.

*F-skatten bokar jag på samma sätt, vid betalning mot 1630 och sen när jag får skattekontot mot 2510.

Hjälpte det där dig? Så gör vi här i alla fall.

• axls ros

Comedia

Jag hade tänkt använda 2012 när jag betalt skatten, om jag nu fattat B Lundéns bok "Bokföring" rätt så använder man bara ett konto när det gäller enskild firma.

Sitter här och funderar på om jag kan använda 2510 när jag får avin med debiterad skatt. Frågan då blir vilket mer konto använder jag? Måste ju ha ett till på andra sidan så att säga.

• sommartorpet

2012 i en enskild firma, blanda aldrig in 2510 i den bolagsformen. Avin med hur mycket som ska betalas bokförs aldrig.
    För din del med egen firma är det ju så att skatten som du betalar inte är bolagets utan din egen så egentligen är alla skattebetalningar privata uttag.

• axls ros

sommartorpet

Ok, det var så jag tänkte från början men sen blev jag osäker eftersom man ska bokföra tex lev.fakturor när de kommer och sen när de betalats. Ibland kanske man tänker för mycket;)

Tack!
    Tacket är även riktat till Comedia!

• Bellisimo

2012 mot 19XX eller 2018 om det betalats nån gång med pengarna ur egen ficka så får du ändå den betalda f-skatten att stämma även om inte pengarna gått från firmans konton.

♥ Oliver ♥
Svar på tråden Bokföring av skatt?