• Serendipity

Mjölkallergi eller inte? Blir så trött...

När sonen var nästan två månader gammal misstänkte man komjölksallergi, eller iallafall problem med mjölkkänslighet. Symtomen var kolik, diarré, kräkningar. Han började på Nutramigen och drack bara Nutramigen (ammade inte) under ett par månader. Koliken försvann under denna period, bajset blev bättre. Kräkningarna bestod och han fick diagnosen reflux. Han kräktes MYCKET av Nutramigenet.

Nåväl, efter denna period skulle vi återinföra komjölk som "provokationstest". Inga blodprover eller pricktester hade gjorts eftersom dessa inte ansågs tillförlitliga (Lunds Universitetssjukhus). Vi iförde NAN2 och trappade upp, och allt gick bra. Ingen reaktion. Han har sedan dess även fått gröt, välling och burkmat innehållande skummjölkspulver etc. Nu är han sex veckor och den senaste veckan har det blossat upp eksem på kinderna på honom.

Nu tycker BVC att vi IGEN ska ta bort mjölken. Jag blir helt gråtfärdig!! Han vägrar dricka Nutramigen nu, nu har han ju fått smak på annat. Jag vet att det finns EcoGo etc etc, men fan vad de ska trassla!! Han har inga andra symtom.

Finns här någon som har en bebis med eksem på kinderna, och var detta komjölkallergi? Kan man nu, när han är 6 mån gammal påvisa allergi genom pricktester? Kan det vara något annat han är allergisk mot (även om vi testat majsvälling istället för havrevälling etc).

Jag vill inte hålla på såhär och hoppa mellan kostförändringar. För BVC är det "bara att testa" men för oss är det ett projekt...

• Svar på tråden Mjölkallergi eller inte? Blir så trött...
  • Lm71

Hejsan. Jadu,vilken djungel...Har egentligen inget svar på din fråga, men jag kan säga att Elias har fått kinderna fulla med prickar & vi har inte infört någon mjölk ännu & dessutom med tanke på hans kommande operation så har vi bara kört "trygga kort" vad gäller mat & gröt, alltså  morot,potatis, kalvkött,majs,palsternacka etc inte ens tomat är med på listan, ändå är kinderna röda & prickiga ... Enda gröten han äter är sinlac (provade Ekogo, men det resulterade i massor med gas, stora flöden i stomin & magknip) Så vaad ska man skylla på då?? Moroten?? Förstår dig, man blir less ibland...
    Vad gäller pricktesten så är det väl fortfarande så att det inte alltid visar, trots att man kanske har en allergi...
    Vi har ju tät kontakt med dietist (utöver alla andra läkare ), så jag känner åtminstone att man håller koll på Elias & hans reaktioner...
    Hoppas ni finner någon lösning...

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • smurf mamma

Visst är det jobbigt det här med mjölkallergi...vår tjej har massa eksem hur som helst så det är lite svårt att avgöra om eksemen kommer från mjölken eller inte???

Har man atopiskt eksem så blir det ju så mkt värre just den här årstiden pga kylan. Lillan hade jätte mkt eksem på kinderna förra hösten. Smörjer ni med någon kortison eller mjukgörande för att se om det blir bättre av det, i så fall kanske utslagen inte beror på mjölken.

Tänkte också på att ditt barn inte reagerade med eksem när det var litet utan magproblem. Mina mjölkallergiska barn som får just eksem av mjölken har hela tiden reagerat med eksem när mjölk introducerats.

Vet du att barn under ett år får komma till hudmottagningen utan remiss.. det kan ju vara en ide att en hudexpert tittar och ger ett utlåtande. Min erfarenhet av bvc är att de är alltför okunniga om just detta problem därför har jag alltid vänt mig till barnmottagningen. För visst är det synd om barnen när man ska hoppa mellan olika vällingar helst när man måste byta tillbaka till nåt så äckligt som nutramigen!!

lillamamma71: morot räknas ju som rätt allergent..våran tjej får mkt utslag av just morot och så även mina syskon som är allergiska.

• mian75

Vår son misstänktes ha komjölksallergi vid ca tre månaders ålder. Han hade prickar och torra partier på kinderna och på bröstet, inga andra symptom.

Han blev inte bättre på mjölkfri kost och pricktest gjordes. Positivt för mjölk och negativt för ägg. Pricktestet var dock svåravläst så blodprov togs; negativt för både mjölk och ägg.

Vi fick dock fortsätta med mjölkfri kost för säkerhets skull. När våren och värmen kom försvann alla prickarna och hela sommaren har han varit jättefin i hyn.

I augusti gjorde vi en provokation (en droppe mjölk i armvecket) och lillkillen är duktigt allergisk .

Nu när kylan har kommit igen så har prickarna och den torra hyn kommit tillbaka som ett brev på posten . Så det är bara till att smörja och smörja igen.

Jag tycker att du ska ta kontakt med hud- och eller allergiklinik för att få mer hjälp. Vi har haft tur att ha kontakt med en jätteduktig barnallergiläkare på BVC men alla har det ju tyvärr inte lika bra .

Fler svar och mer hjälp kan du nog få i mjölkallergitråden under Åkomma/Sjukdom .

• Mulberry

Hej serendity
    Min son är snart 12 veckor gammmal och har sedan han var 3-4 sagts vara mjölk allergisk, Jag har plockat bort alla mjölk produter i min kost eftersom jag ammar honom. Han kräktes floder innan, så vi fick börja med Nutramigen men efter 2 veckor helt symtomfri börjades han kräkas igen, då säger de att han har reflux besvär och vi får börja ge han Zantac medel mot magmunnen, vilket är /var plågsamt för han ville inte ha...
    Det blev ingen skilland och åter igen till Bvc och nu denna gången ska vi testa att ge han en annan ersättning Profylac.Nu TROR de att han kanske inte tål Nutramigenen. Han har även nu fått utslag på kinderna och på bröst/mage. Han har fått göra pricktest men det visade inget... Ska gör om det när han blir äldre.Men jag håller med dig det är så lät för de på Bvcoch säga testa. Men man vill ju inte hålla på och experimentera med deras små magar.
    Det känns som om de bara gissar och kanske någongång gissar rätt

• Serendipity

Tack för era svar!! Ja, det känns som lilla bebisen just nu är en försöktskaning där man gissar fram och tillbaka--- men det verkar som om de inte kan göra annat   Är det någon av er som har barn som haft eksem på kinderna som har en bild på hur det kan se ut?!

Jag skrev förresten fel ovan - sonen är naturligtvis 6 MÅNADER nu, inte veckor!! Det ska alltså stå Nu är han sex MÅNADER och den senaste veckan har det blossat upp eksem på kinderna på honom.

• JenJa

Ja det är en djungel det där...man blir såå snurrigt av allt. Fram och tillbaka med allt.

Har han bara eksem, eller är han grinig och så där också när han ätit?

• Liss81

Hej! Jag vet precis vad du går igenom. Det är skitjobbigt! Vår son fick efter många om och men göra ett blod-test, som visade att han var känslig mot ägg men det visade inget på mjölk. Samtidigt sa dom att testerna var opålitliga så egentligen var det rätt onödigt...

Men vi har kommit fram till själva att han är allergisk mot mjölk. Det svåra har varit att han får inte eksem utan ont i magen och det är ju lite svårt att avgöra när han blir kinkig om han har ont av tänder som e på g, mjölken eller något annat.

Nu får han ingen mjölk alls och han är 13 mån. Vi har inte testat sen i juli, alls!
    Jag tror att det bästa är att avstå och gilla läget tills han är kanske 2 eller mer och testa då igen.

Det är jobbigt att utbudet på mjolkfri gröt och välling är så futtigt!!!!

Ett tips, som vi kör med ist för välling är solhavre som vi blandar med lite sinlac eller ekogo- pulver (vi värmer 180 solhavre och blandar med 4 msk pulver direkt i flaskan och skakar, löser sej enkelt). Det får han inför natten och på morgonen får han enbart solhavre.

Jag vet inte hur det är för er, men min lilla kille blev stenhård i magen av nutramigen, det var ett jätteproblem! Men när vi bytte till solhavre-grejen blev allt jättbra!

LYCKA TILL!

• JenJa

Ja min lilla Alva som är 6 mån blir nog lite hård av nutramigen, men även eko go så jag ger henne katrinplommonpure så nu är hon rätt bra i magen, peppar peppar. Tror även att nutramigen gör så att hennes urin luktar jätte starkt...

Lycka till och låt oss höra hur det går!!!!

• aemh

Hej "serendipity"!
    Vi har en gosse som fått diagnosen laktosintolerans, utredningen har helt tiden skötts av en barnläkare.
    Mitt råd är att du söker efter en barnläkare som kan hjälpa er med er utredning.
    Vår gosse gjorde pricktest tidigt, så det går att göra, men det ska ordineras av en läkare. Sen tycker jag att det verkar märkligt att det skulle vara mjölken som orsakar ert barns röda kinder, efter att ha tålt mjölk en tid, kanske snarare eksem. Men som sagt bättre är att en läkare håller i det och att ni kan få så klart besked som möjligt i om ni ska ge mjölkfritt överhuvudtaget.

HA det så bra och stå på dig.

• sol1

ekcem är lättast att bara smörja flera gånger om dagen med en mjukgörande kräm finns bra sådana både på recept och receptfria är tyvärr väldigt vanligt med torr eccem denna årstid. min stora dotter hade vanligt torreksem när hon var liten henne smörjde vi 5 gånger om dagen på hösten och vintern. min minsta dotter är mjölkallergiker men reagerar bara med magont de har gjort tester på henne men de säger att prover och sånt inte är helt tillförlitliga när barnen är under 1 år så det är bara att vänta å se hur det blir fram över.
    är barnen väldigt hårda i magen så kan man ju koka en egen sylt på torkade katrinplommon, russin och lite linfrö det kokar man i lite vatten tills de är helt sönderkokta ger sedan barnen det ca 2 matskedar om dagen så blir de lagom lösa/hårda i magen alltså de bajsar utan problem det roliga med denna sylt är att den klarar sig flera månader i kylskåpet. lycka till

• Andariel

Jag har en gosse som har eksem på kinderna och hakan. Hela förra vintern och våren smörjde jag som en tok med mjukgörande men det hade ingen effekt tyckte jag. Visste, ibland blev det bättre men lika ofta sämre. Höll jag uppe med att smörja, samma sak. Eksemet verkade helt oberoende av smörjandet förutom när jag använde stark kortisonkräm som tog bort det men det blossade upp så fort jag slutade smörja.
    I somras vägrade gossen att äta något annat än välling och jordgubbar. Då försvann eksemet. När han senare åt ett äpple så blossade det upp igen. Nu har han börjat äta igen och jag märker att det är fler saker han reagerar på men vet inte riktigt vad. Gissar på morot, tomat och någon mer frukt. Kanske persika eller päron men definitivt äpple.
    Han är även mjölkallergiker men det ger inga eksem på honom, enbart kräkningar.

• JennyL75

Tyvärr kan man vara allergisk för i princip allt, bortsett från socker och salt. Min är en hyperallergiker som reagerade på allt också genom modersmjölken när jag ammade (utslag i ansiktet och på kroppen och lös mage mm). Så länge jag orkade amma var det bara att stå ut och leva på det som han inte var allergisk för, dvs blomkål, får och banan. Världens mest effektiva diet för den som vill tappa vikt, men otroligt tråkigt.

Det är ett heldagsjobb att reda ut var barnen är allergiska för. Vissa symptom kommer genast, andra efter ett par dagar eller t.o.m. en vecka. MIn son reagerar direkt på mjölk och ägg, spannmål och potatis efter 3 dagar. De senare ger inte utslag, men nog magont och lös mage.

Man kan ta pricktest, men de är ganska otillförlitliga, speciellt på små babyn. Jobbet faller sist och slutligen på oss mammor.

Svar på tråden Mjölkallergi eller inte? Blir så trött...