Mjölkallergi eller inte? Blir så trött...
När sonen var nästan två månader gammal misstänkte man komjölksallergi, eller iallafall problem med mjölkkänslighet. Symtomen var kolik, diarré, kräkningar. Han började på Nutramigen och drack bara Nutramigen (ammade inte) under ett par månader. Koliken försvann under denna period, bajset blev bättre. Kräkningarna bestod och han fick diagnosen reflux. Han kräktes MYCKET av Nutramigenet.
Nåväl, efter denna period skulle vi återinföra komjölk som "provokationstest". Inga blodprover eller pricktester hade gjorts eftersom dessa inte ansågs tillförlitliga (Lunds Universitetssjukhus). Vi iförde NAN2 och trappade upp, och allt gick bra. Ingen reaktion. Han har sedan dess även fått gröt, välling och burkmat innehållande skummjölkspulver etc. Nu är han sex veckor och den senaste veckan har det blossat upp eksem på kinderna på honom.
Nu tycker BVC att vi IGEN ska ta bort mjölken. Jag blir helt gråtfärdig!! Han vägrar dricka Nutramigen nu, nu har han ju fått smak på annat. Jag vet att det finns EcoGo etc etc, men fan vad de ska trassla!! Han har inga andra symtom.
Finns här någon som har en bebis med eksem på kinderna, och var detta komjölkallergi? Kan man nu, när han är 6 mån gammal påvisa allergi genom pricktester? Kan det vara något annat han är allergisk mot (även om vi testat majsvälling istället för havrevälling etc).
Jag vill inte hålla på såhär och hoppa mellan kostförändringar. För BVC är det "bara att testa" men för oss är det ett projekt...