• Humminggirl

Halsband till lurvig hund?

Hej!

Är det någon som vet vad för slags halsband man bör ha till en hund med mycket päls, typ en finsk lapphundshane?

Halsbandet är främst tänkt att ha namnbricka på och att kunna ta tag i när han är lös. Kopplet har jag tänkt fästa i en sele när vi går på promenad.
    Jag har hört något om att ett halvstryp ska vara bättre och inte fastna i pälsen lika mycket som fasta, men är det någon idé att ha ett halvstryp om det är "öppet" hela tiden, dvs inget koppel i?

• Svar på tråden Halsband till lurvig hund?
  • Bea 84

Varför ska du ha stryp överhuvudtaget? (Om du ändå inte har koppel på honom/henne).
    Det finns ju andra halsband som man knäpper likadant som ett skärp (bästa förklaringen jag kunde komma på Räcka ut tungan). Där kan man fästa namnbricka och det går att ta tag i, finns ju massor med olika bredder på dem också.

• Bea 84

Sorry...nej det gör dom inte lite beroende på. Har du halsbandet på dygnet runt?

• Bea 84

Men du får ju annars mer slitage av stryp, lite mindre av halvstryp....men dock är det fortfarande en kedja på dem.

• marvella

Läderhalsband är väl allmänt skonsammare mot pälsen än t.ex. nylon. Snyggare och hållbarare också tycker jag.

• Humminggirl

Jag planerar lite i förväg. Ska förhoppningsvis hämta hem lillen i januari.

Jag har nog tänkt att ta av halsbandet på kvällen efter vi gått sista rundan.

• MiaMaa

jag har en lhasa apso och på henne funkar ett sånt brett stoppat i nylon..kommer inte på vad det heter...och det är ett halvstryp...

• Nifelheim

Halvstryp sliter ju mer på pälsen än ett vanligt läderhalsband. Däremot sliter ett halvstryp mindre än ett helstryp. Men varför ha stryp öht om han ändå inte ska kopplas i det?
    Bättre med ett riktigt mjukt läderhalsband. Köp alltså inget billigt krafs utan ett lite dyrare och mjukare. Har för mig att älgskinn är väldigt mjukt och skonsamt mot pälsen.

• Majsan70

Vi har halvstryp till vår hund. Det är det som sitter bäst bland all hennes päls. Det sliter inget alls på pälsen trots att hon i princip har det på dygnet runt.

Ett vanligt läderhalsband sitter inte alls bra med all päls.

Svar på tråden Halsband till lurvig hund?