• galgbacke

Hur mkt marsipan behövs till normalstor tårta?

Hola!
    Hur mkt marsipan kan tänkas behövas för att täcka en normalstor tårta tror ni?

Ungefär?

• Svar på tråden Hur mkt marsipan behövs till normalstor tårta?
  • samaway

Beror på om det är 8, 10 eller 12 bitars du menar. Ett sånt där lock man kan köpa på ica räcker till en tia. Men köper du en rulle så räcker 500 g gott och väl!

• galgbacke

jag tänkte på en normalstor...haha ja hur många bitar det kan va har jag ingen koll på. Jag gör tårtbotten i vanlig form från ikea typ:) Ska inte köpa färdigt lock utan kavla ut själv då jag ska göra en halloweentårta:)

Men tack för svaret!

• samaway

Då är det antagligen en tia . Odense har rullar på 500g som är jätte smidig att kavla. Skulle et klibba lite på bakbordet så kan du ta lite mjöl precis som när du kavlar vanlig deg. Lycka till och hoppas tårtan blir fin!

• galgbacke

ohh tack för tipset. Antar att potatismjöl blir bra det me?
    Ska sätta mig å färga marsipanen nu...ohhlala pumpatårta ska det bli! :)

• fitforfight

Finns det inte färdigt sånt att köpa ? utkavlat oc fint? eller är det kanske till för oss lata?

• galgbacke
    fitforfight skrev 2006-11-03 19:14:15 följande:
    Finns det inte färdigt sånt att köpa ? utkavlat oc fint? eller är det kanske till för oss lata?
    Jo det finns det men jag ska ha orange (Pumpa hihi) å det finns inte å köpa färdigt vad jag vet. Sen tycker jag det e roligare att göra själv. Och dom färdiga är så små tycker jag.

:)
Svar på tråden Hur mkt marsipan behövs till normalstor tårta?