v.23 - vilken månad?
Hej!
Vet ni vilken månad man är i när man kommit in i vecka 23?
Hej!
Vet ni vilken månad man är i när man kommit in i vecka 23?
det e väl 5 månader och tre veckor eller??? Jag tror det i alla fall om jag inte misstar mig helt.. För 20 veckor e ju 5 månader...
Ok, men när går man in i 6:e månaden? Vecka 24 eller?
vecka 23 e slutet på 6:månaden.
vecka 25 e första veckan på 7:e månaden.
Ja, men då räknar du det som om det finns 10 månader i graviditeten. Men om man ska dela upp veckorna i de klassiska 9 månaderna. Hur räknar man då? Vet någon om det finns en tabell för detta nån stans?
hanna: Ehhh NEJ.. Inte precis... Jag är i v.23 (22+6) och jag är i 5:e kalendermånaden och 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). Skulle gissa på att det slår om till 6:e kalendermånaden alldeles snart.
kalendermånad är det man oftast använder när man pratar med vänner och bekanta, det räknas från äl (dvs. v.2+0). Graviditetsmånad är det som läkare och bm oftast använder och det börjar räknas från sista mens.
Tjollabolla:
Ok, nu börjar det klarna! Kände inte till dessa olika begrepp. Men vet du hur man räknar enl. kalendermånad? Skulle vilja veta hur det ligger hela vägen fram till förlossningen. Dvs i vilka veckor man går in i en ny kalendemånad.
Gå in här och kolla! så kan du göra din egen uträkning
www.familjeliv.se/Gravid/graviditetsutrakning.html&year=2007&month=03&day=02&cykel=0&luteal=0&calculate=Ber%E4kna
Tusen tack!
Man brukar säga att eftersom att man räknar från sista mensesn första dag så är barnet två veckor yngre. T ex jag e i vecka 30 men bebisen har bara funnits i 28 veckor. Om man tänker så och drar bort 2 veckor från tio månader så blir det 9 och 1/2 månad som man har bebisen i magen. Om man delar 38 veckor med nio så e varje månad 4,2 veckor. 23 kanske då skulle motsvara 5 1/2 månaden.
4,2*5=21
Men jag vet inte.. Jag har bara spekulerat helt fritt så jag e säkert ute och cyklar...
Tjollabolla: Men det är ju efter sista mensen jag räknar.. Och då har jag rätt.
Jag har kollat här på sidan och enl den är jag i kalendermånad 5. Fast det verkar vara lite olika räknesätt på detta. Nå, ja, men lite klokare har jag blivit i alla fall...
gravmånad 6 eller hur?
Ja alltså jag är i grav.månad 6 och i kalendermånad 5.
Tror jag
har du kikat i din gravkalender på fl? Om du har ngn. Där står det precis vilken månad man är, exakt antal dagar kvar till förlossning mm.
Vad är fl? Jag bor i Danmark så jag har lite svårt att följa med i alla förkortningarna eftersom det heter nåt annat på danska.
fl=denna webplats, om du sätter muspekaren över ordet så står det vad det betyder.
Ok, hi hi.