• marremask

Hjälp, rumpan är så röd att hon bara skriker!!

Vilma har igår och idag haft diareé flera gånger. Nu har hon blivit så röd om rumpan och jag märker att det gör jätteont för hon är nästintill otröstlig. Jag får knappt röra henne därnere, ännu värre är det att försöka tvätta, hon blir jätteledsen. Jag har haft "inotyol" på och hon har varit naken nästan hela dagen, men det blir bara värre.

Kan det vara svamp eller kanske urinvägsinfektion (blir dom röda av det)? Snälla, nån som har något bra tips???

• Svar på tråden Hjälp, rumpan är så röd att hon bara skriker!!
  • Smilie

lukta på hennes kiss , det luktar ofta fränt om de har UVI, Det
    blir inte rött i rumpan då.
    Har du testat Zinksalva?

• marremask

Nej, jag har inte testat zinksalva, om nu inte inotyol innehåller det. Den har alltid funkat så bra förut, får kanske ta å testa zinksalva då.

Men hon har så ont att jag inte får smörja henne, hon bara skriker och försöker fly undan.

• Firren

För oss har alltid zinksalvan funkat jättebra, ta på ett tjockt lager så behöver du ej stryka så "hårt" heller. Och rumpan bar kan ju vara skönt.

Vet ej om det funkar för er men hoppas! Stackars liten!

• Stora

Åh Ella var precis likadn häromdagen. Kunde inte ens bada..hon bara skrek när vi skulle blöta rumpan. Någon tipsade om att det kunde bli så om man gav tex äpple ..dvs hon var så lös i magen bajsade säkert 6-8 ggr på en dag o blev knallröd. Vi luftade rumpan jättemycket och smorde med inotyol salva. Det gick ner efter en dag....

• Lindal76

Ta på potatismjöl torkar upp fukten och svalkar. Helt ofarligt. Det röda brukar försvinna ganska fort. Lycka till!

• Mama A

Hej.
    Min son har ofta lös avföring o blir då knallröd. Fick tips på apoteket att smörja med Bepanthen o det funkar superbra!! På en halv dag får han nästan tillbaka sin "vanliga" stjärt igen.

• knytetsmamma

Vi använder Weledas babysalva,den är kanon för det är som zinksalva blandat med nån slags olja som gör att det är jättelätt att smörja ut det.Smörjer man med tex inotyol eller vanlig zinksalva så ska man ju smörja ut salvan ordentligt ,inte låta den ligga som en klump över området .Det blir ju helt tätt och varmt då.... Prova den! den är kanon!!!!!!
    du har inte bytt blöjsort då? Ge inte henne fullkornsvälling/gröt så länge hon har diarre utan ge ris eller majsvälling.Annars kan diarreerna bli värre.Urinvägsinfektion är ovanligt på så här små barn men oftast så får dom tex feber plus att dom skriker mycket då det gör ont. Så det behöver du nog inte oroa dig för.Det går ju jättemycket magsjuka nu så det kan ju vara det hon har.... lycka till!

• Lokes Mamma

rekomenderar varmt zinksalvan. kanonsalva som hjälper med en gång.

• JMME

Rekomenderar verkligen apotekets salva "silon"!!!! Funkade på en gång på Majas röda rumpa. Jättebra!!!!

• Michanna

Jag rekomenderar silon salva.. ( finns på apoteket)
    Det fungerade helt utmärkt när erik i somras hade rejäla blöjutslag. Hans utslag vätskade sig också och denna salva ligger som skydd mot kiss mm..

• Tiril

Min dotter blev illröd de första dagarna och var jätteledsen, vi prövade idominsalva en gång om dagen, luftade halva dagen samt resten av tiden hade vi på massor av puder, det svalkar ju.
    Det tog några dagar men sedan blev hon bättre och bättre, försten det är många som rekomenderar att inte använda köpta färdiga våtservetter utan använda papper eller liknande till att torka dem med, men det gick inte på min flicka när hon var så röd, det raspade för mycket på huden, försök torka bebisen med våtservetter, det lenar.
    Men det bästa är oxå att ringa bvc och fråga.

• Tiril

zinksalva och andra salver svider starkt på huden, undvik det! Det skall användas endast vid LÄTT rodnad, använd puder vid STARK rodnad!!!!

• marremask

Tack för alla bra tips!!

Det har blivit lite bättre nu efter att hon var naken nästan hela dagen igår, hon skriker iaf inte när vi rör vid rumpan, men det blev mycket torkande av golvet igår !!!

Vi ska på mammaträff på bvc idag, så jag ska passa på att visa upp rumpan för min bvc-tant.

• wiolalinnea

prova daktacote, finns på apoteket. det är emot svamp. låter som det vore något sådant. jag menar när inte ens initiol hjälper.

Svar på tråden Hjälp, rumpan är så röd att hon bara skriker!!