• Anonym

Mens efter abort?

När fick ni tillbaka mensen efter aborten? Jag gjorde kirurgisk abort för drygt fem veckor sedan och det känns inte ens som om mensen är på g. Har haft ett missfall en gång och då kom mensen tillbaka precis fyra v. efteråt, jag har väldigt regelbunden mens annars. Så jag blir lite orolig! Säkert inget konstigt, men jag vill bara att kroppen ska komma igång igen!!!

• Svar på tråden Mens efter abort?
  • Anonym

Puffar lite...ingen som gjort kirurgisk abort och kan berätta hur det blev med mensen efteråt?

• Anonym (Mi)

Jag gjorde kir.ab den 13 sep och har ännu inte fått tillbaka mensen, suck. Däremot gör det ont av och till, runt livmoder och äggstockar. Jag ska till doktorn nästa vecka för att kolla att allt är ok. Men hittills, alltså 7 veckor efter aborten, så har jag ännu inte fått någon mens.
    Har du ont eller några känningar efter aborten?
    Kram.

• Anonym

Hej! Vad glad jag blev att någon svarat! Jag känner likadant, ont över äggstockar, ungefär som innan mens, men den kommer ju aldrig... Ska du på efterkoll för att mensen inte kommit eller är det något annat? Till mig sa de att man inte behöver göra efterkontroll.

• Anonym (Mi)

Hej! Jag ringde och bad om efterkontroll, jag sa att jag hade ont helt enkelt. Hoppas verkligen att det inte är något! Till saken hör att jag ångrar mig något så enormt att jag gjorde aborten överhuvudtaget... Om det ser bra ut hos gyn så funderar jag på att börja äta rosenrot (finns på hälsokosten), som jag har läst om här på FL. Kan tydligen hjälpa till att starta igång ägglossning igen.
    Till mig sa de också att jag inte behövde gå på efterkontroll men inte att man skulle ha molande värk av och till i två månader, och ingen mens. Inte kul alls! Berätta gärnma hur det går för dig! Jag håller tummarna! Kram.

• Anonym

Hej igen Mi. Ja, alltså, jag har ju inte sprängont precis, men lite mol ibland, eller dagligen snarare. Egentligen tror jag bara att det är kroppen som försöker komma igång igen, men jag trodde att mensen skulle komma snarare än så här. De sa att man ganska snabbt faller in i sin cykel igen, så jag undrar vad det är som händer, blir lite orolig. Ska ringa min bm imorgon och fråga vad hon tycker.
    Jag försöker att inte ångra min abort, men jag ville verkligen ha det där barnet. Det gör ju mindre ont nu - eller ont på ett annat sätt (i själen), men jag är rädd att jag alltid kommer att ha ett sår där och det gör mig livrädd. Så jag känner verkligen med dig. Hur mår du i vardagen? Funkar det att leva, jobba, ha en relation? Håller tummarna för dig också. Är det nu i veckan du ska på efterkoll? Kram

• Anonym (Mi)

Hej igen! Jag har som du, dvs lätt molvärk varje dag, som kommer och går.
    Efter aborten blödde jag nästan ingenting men på fjärde dagen kom en blödning. Detta trodde BM var mensen. Ytterligare 4 veckor senare fick jag JÄTTEONT på natten, kunde inte sova pga smärtan. Dagen efter kom pyttelite blod. Jag tror själv att detta var mensen igen men att den blev så pytteliten pga att jag fortfarande hade grav.hormoner kvar i kroppen då. Två veckor senare, alltså 6 veckor+4 dagar efter aborten, fick jag jätteont igen och antar att jag hade ÄL då, alltså den första ÄL efter aborten. Om detta stämmer så borde jag få mens på lördag. Men hittills ingenting som tyder på det.
    Jag överdrev nog en aning när jag ringde doktorn och bad dem kolla. Vill dock veta att allt är ok och framförallt; att inget hemskt har inträffat som gör att jag inte kan bli gravid igen. Blir lite orolig över äggledarinflammation när det gör ont över äggledarna... Jag ska dit imorgon torsdag kl 08.00. Lovar att rapportera efteråt.
    Jag har nu blivit helt fixerad vid att bli gravid igen. Jag ångrar mig sååå mycket och är nu totalt fokuserad på att göra ny bebis. Jätteknasigt, jag vet men jag kan inte rå för det. Min man tycker att jag är lite knäpp tror jag, men han stöttar mig. Jag försöker att inte prata för mycket med honom om det, vill inte att han ska få "prestationsångest" inför bebisverkstan, som jag ju vill dra igång så fort som möjligt.
    Jag tänker på aborten varje dag men har slutat gråta över den hela tiden. Jag tror att om jag bara får ett "kvitto" på att min kropp är ok aå kommer jag att slappna av och kanske vara mindre ledsen och känna så mycket ånger som jag gör nu.
    Hur är det för dig?
    Kramar och på återhörande imorgon!

• Anonym

Hej igen Mi! Jag ringde min bm idag och hon sa att det var normalt att mensen kom 4-6 v efter en abort. Så jag ska vänta lite till, sen ska jag nog kontakta gyn. Precis som du tror jag att jag mår lite bättre bara jag vet att kroppen är igång igen. Jag frågade bm också om något kunde vara kvar i livmodern efter en kirurgisk abort, och hon sa att i sällsynta fall händer det. Men jag tror verkligen inte att det är så för mig, för alla mina gravsymtom har försvunnit. Direkt efter aborten blödde jag lite grann några dagar, ganska snabbt bara lite brunt. Sedan ingenting, inte en droppe. Gravsymtomen försvann helt inom ett par veckor. Ikväll har jag återigen mkt molvärk över äggstockarna, så kanske mensen är på g ändå? Usch, jag vill bara vara tillbaks på banan igen.
    Vill gärna höra hur det gick för dig och vad doktorn sa, så hör av dig när du varit där! Kram och lycka till!

• Längtar efter en liten

Min kom efter 2 veckor

Lyckliga (L)
  • Anonym (Mi)

Hej igen! Nu har jag varit hos doktorn och det var ju intressant faktiskt. Han trodde att "det har hakat upp sig i din kropp", eftersom jag inte fått någon mens än. Så han skrev ut en medicin som heter Primolut-Nor. Det är ett gulkroppshormin som jag ska äta i 10 dagar. Efter avslutat kur bör mensen komma igång inom 2-3 dagar. Jag har surfat lite på det här på FL och det verkar bra. Jag är så nöjd att jag fick hjälp!
    På min fråga varför jag haft molvärk av och till runt äggstockar och livmoder kunde han inte svara annat än att det nog hade hakat upp sig på något vis. Om man har infektion så har man antingen feber, konstiga flytningar eller blödningar, sa farbror doktorn.
    Min lilla teori om att jag skulle få mens på lördag, exakt 2x28 dagar efter pytteblödningen efter aborten, avfärdade han helt. "Kroppen fungerar inte så", sa han.
    Åh, hoppas det går bra för dig och att du snart får besök av Tant Röd! Hör gärna av dig och berätta hur det går. Kramar.

• Anonym

Hej igen, ledsen att jag dröjt med svar...
    Vad skönt att allt var ok hos doktorn! Du ska se att mensen snart kommer igång igen med de där tabletterna.
    Själv fick jag faktiskt mens IDAG!!!! Eller mens och mens, jag blev nästan lite rädd för det som kom ut var SVART, riktigt riktigt mörkt (ursäkta äckelfaktorn)! Har aldrig sett så mörkt blod, inte ens brunt. Och ingen mensvärk, så det är helt atypiskt för mig. Kanske är det väldigt gammalt blod som "suttit fast" länge? Jaja, det händer iaf något och jag antar att menscykeln startar upp igen nu. Så det känns skönt.
    Lycka till till dig Mi! Kram!

Svar på tråden Mens efter abort?