• exiteme

Skillnad overlock och vanlig symaskin?

Ja, som frågan lyder: Vad är det för skillnad??? Har fått erbjudande om att köpa en overlocksymaskin för 2500kr. Den skär även tyget. Men jag har redan en vanlig symaskin hemma med "overlocksöm". Förklara för en förvirrad, vad skillnaden är...

• Svar på tråden Skillnad overlock och vanlig symaskin?
  • Flisan79

Hmmm...allmänt är maskiner med både vanlig söm och overlock inte särskillt bra men är du nöjd med din så. Priset låter ju kanon men vad är det isf för kvalite? Har själv en billig OL för ca 5000:-, duger för mig och var den billigaste (som inte är totalt smeck). Det finns overlocker som bara kan ha 3 trådar men tycker att de bör kunna ha 4. OL ska alltid kunna skära av tyget, är en del av vittsen.
    Förstår egentligen inte hur en vanlig maskin enns kan ha overlock. Det är ju två helt olika maskiner.

• peterpani

Jag tror inte riktigt att du vet vad en overlock är... Grejen är att den klipper och syr på en gång, minst fyra trådar bör det vara. Om du tittar på en söm i ett träningsplagg eller collegetröja ser du garanterat en äkta overlock. Skall du sy i sådana material är det superbra med overlock eller vid muddar. Men också toppen vid annar. Saken med denna typ av maskin är att den endast syr en typ av söm och sömmen hamnar alltid i "kanten" av tyget, du kan inte sy en bit in.

• exiteme

Maskinen är en Husky 560. Den har upp till fyra trådar. Vill ha en pga att jag syr mycket i trikå.
    Blev förvirrad eftersom "vanliga" symaskiner har overlock. Kunde de inte kallat det något annat..`

• Flisan79

Vanliga maskiner har INTE overlock. Bara olika slags sömmar men de går inte att jämföra. Priset är ju bra och vill man få snygga resultat i trikå el allmänna kantsömmar så behöver man en overlock. Finns nog inte ett enda "produserat" plagg utan dessa sömmar. Kan dessutom göra fantastiskt snygga rullsömmar på riktigt tunna tyger typ chiffong.

• Elyelle

Fraga om du far prova overlocken innan du koper den. Ta med dig t.ex. en troja som du klippt ut och sy sidsommarna. Om du syr mycket, tror jag att du kommer bli "sald" sa fort du provat den, for den ar verkligen handig nar man syr i trika.

• exiteme

Maskinen säljs begagnad av en Huskvarnabutik och jag får 6 månaders garanti. Kan tillägga att jag var och lade handpenning igår. Lämnade in en av mina gamla symaskiner och fick då bara betala 2200kr!

• Jempa L

Har nyligen köpt en "riktig" overlockmaskin, och nu efter att ha sytt på den ett tag så undrar jag faktiskt hur jag klarade mig innan Skrattande. Den är riktigt rolig att använda, och snyggt blir det också, speciellt när man syr kläder.

• FiaPer

Overlock maskiner är som sagt helt gudomliga när man ska sy i trikå.  Tycker kanske att dom bästa overlockmaskinerna är dom gamla hederliga industri maskinerna, som är typ alldeles för stora och otympliga för att ha hemma.  Kan inte uttala mig såå mycket om dom nya men av erfarenhet från vanliga maskiner så är det ofta så ju mer avancerad den är (oftast dyrare) ju mer problem får man.  Har en PFaff själv som jag köpte för 4-5år sen som gick på dryga 10.000 ordinarie pris.(köpte dock med rabatt) och den har redan varit inne på service 3ggr. För mycket för en ralativt ny maskin.
    Poängen är att jag tror absolut att den overlock du har kikat på är helt klart värt det- Den kanske inte håller i 100 år men du får nog ändå mycket maskin för dom pengarna. 
    Hoppas att du blir nöjd och Lycka till!

Svar på tråden Skillnad overlock och vanlig symaskin?