• tokfia

Styrelse utan ordförande..

Jag är ledamot i en styrelse för en ideell förening. Vår ordförande har hoppat av ett halvår innan årsmötet (och vice oxå..). Jag propagerar för att välja en ny odförande (eller tf..), vilket vår revisor oxå propagerat för, men de andra i styrelsen tycker att vi klarar oss ändå...
    VAd händer? Rent juridiskt alltså? Någon föreningsräv härinne, eller juridikkunnig? Jag tycker det är lite kymigt att sitta i en styrelse utan ordförande... (särskilt då jag är kassör...) SNÄLLA hjälp mig med fakta!

• Svar på tråden Styrelse utan ordförande..
  • cattis

Jag har svårt att tänka mig att ni får driva föreningen utan styrelse. Det borde väl stå i föreningens stadgar (lokalt eller centralt) skulle jag tro?

• cattis

öööh, utan ordförande menar jag.

• Birgitta2

Ni bör kalla till ett extra årsmöte och välja in en interimistisk ordförande. Det måste finnas en ordförande som är chef för styrelsen..... ni får inte välja in ordf. utan årsmöte men ett sådant kan ni kalla till, men det skall ske med minst 14 dagars varsel.

• tokfia

Javisst är det så det känns...annars behöver man ju inte ens välja en ordförande!,
    Har läst stadgarna, och det står inte något om handhavandet vid avgång av ordförande (det normala är ju att vice går upp, men nu försvann ju han oxå..), utan det antogs nog bara funka då stadgarna skrevs! FY, vad det här känns obehagligt!!!

• tokfia

Tack Birgitta2, jag filade på mitt inlägg när du skickade ditt!
    Men de andra VILL ju inte kalla till extra årsmöte...hur gör jag då? Visst klarar vi oss, rent organisatorikt, men vad händer juridikt..Mitt skräckscenario är att vi i kvarvarnde styrelsen inte blir beviljade ansvarsfrihet, just för att vi inte kallade till extra årsmöte. Birgitta; kan man utse en tf ordförande tills vidare?

• Birgitta2

Ni kan INTE utse en tf ordf utan extra årsmöte! Det är därför ni har årsmötet. Ordföranden väljs alltid av årsmötet, därför är det ganska omöjligt att utse en sådan. Hur många är ni i föreningen? Är det helt omöjligt att kalla till extra årsmöte?

• Birgitta2

Hmmm... ni skulle kunna hålla era möten ändå. Men faktum är att jag inte tror att ni ens får ta beslut utan ordförande eller vice ordf.

• tokfia

Tack Birgitta2! Problemet är delvis av ekonomisk art, vi har svårt att bekosta ett extra årsmöte då styrelsen kommer från olika delar av landet o resorna blir relativt dyra, men är vi tvungna så är vi.
    Den andra sanningen är att det är en patientförening, dvs vi är alla i styrelsen sjuka ( i ME, en sjukdom som gör att man har svårt att orka, ingen form av utbändhet, utan en neurologisk sjukdom, liknande MS, men utan den förlamning(?) som MS ofta innebär).
    Hur säker är du på det andra inlägget? Att vi inte får ta beslut(jag vill samla på mig fakta att presentera för min handlingsförlamade styrelse o valberedning..)

• Birgitta2

Jag är inte helt säker... ang styrelsebeslut utan ordf och vice... men jag skall se om jag kan få fram det...

• tokfia

Tack! Du räddar min helg! Jag bjuder dig på en virtuell kalkon (den riktiga står i ugnen o gottar sig!)

• Birgitta2

Ringt två samtal. Ni får välja en interimistisk styrelseordf inom styrelsen fram till årsmötet! Och då är ni  beslutsmässiga. Minst halva styrelsen skall naturligtvis vara närvarande under styrelsemötena för att vara beslutsmässiga. Men det är ju de vanliga reglerna. Har talat med min gamle kassör som varit föreningsordförande och är en föreningsräv sedan hundra år tillbaka.

Däremot skall ni när årsmötet kommer i vår välja ny ordförande, eller då möjligen den som ni valt redan. Men det problemet får ni ta då.

Hoppas jag varit till hjälp. Och kalkonen tar jag gärna en munsbit av när den är klar

• Birgitta2
    PS. Normalt kallar man till nytt årsmöte. Men min kassör sa att när avhopp sker så sent på året är det helt okey att välja inom styrelsen fram till nästa årsmöte. Hade de försvunnit i maj strax efter årsmötet så finns risken att ni fått kalla till nytt årsmöte. Det handlar tydligen om att vara realistisk, inte om vad som är rätt eller fel.
  • tokfia

Tack! Du får en stor bit av kalkonen, som doftar ljuvligt nu!!!

Svar på tråden Styrelse utan ordförande..