• Bettangarbo

Som spindelnät på blommorna?

Köpte en fikus på ikea, med någon ohyra visade det sig. Är inte så kunnig men mindes några husknep och eftersom blomman var billig så testade jag med snus i blomjorden + grönsåpa med vatten i sprayflaska på bladen. Det hjälpte inte - och det hemska är att nu är alla växterna i det fönstret drabbade trots att de står minst 40 cm i från fikusen?!

Vad ska jag göra, är det bara att slänga rubbet och skura fönsternishen eller kan de räddas? Ser ut som ett tunt tätt spindelnät.. bladen gulnar och faller av.

• Svar på tråden Som spindelnät på blommorna?
  • kidA

kasta. blomman är sjuk o möglig o kommer smitta allt i samma fönster.

♥(Vilken färg har själen, älskling)♥
  • Bettangarbo

Nä, är det sant..? Dumma IKEAfikus.. mina fina blommor!!!

• CrazyOne

Kan du inte ta en bild på blomman så man får se vad det är du fått?

Kan hjälpa till otroligt mycket.
    Kan en del om blommor och har det som stort intresse.

• Therese73

Det kallas spinn - har min svärmor berättat för mig. O funkar det inte med såpablandningen kan man testa att ställa ut blommorna i kylan ett tag.
    O funkar inte det - så är det bara att kasta dom. Har sett att de flesta blommrna på IKEA har spinn, så man ska akta sig för att köpa blommor där.

• modestyclara

Man kan köpa färdigt medel mot spinn i affären också. Om inget annat funkar om man vill vara lite miljöbov :)

• CrazyOne

Misstänkte spinn ja med, men en bild vore ju inte fel TS.
    Pyrex tar bort spinn, men det är ett ganska starkt medel om jag minns rätt.

Miljöbov som modestyclara skrev.

• Bettangarbo

Tack för alla svar! Har tyvärr inte möjlighet att lägga in bild, men sökte på spinn och då fick jag upp bilder som liknade det mina blommor fått.. Så jag kanske får testa miljöboven på mina gamla trotjänare i värsta fall (fikusen åkte ut ganska omgående).

Som sagt, tack för svaren!!

• RosFlickan

Spinn är små spindelkvalster som spinner nät på växterna, helst på undersidan av bladen och mellan stjälkarna.

Man kan testa att tvätta av bladen med bomullstuss och såpblandning. Pyrex är som sagt ganska starkt och föredras att använda utomhus och på större växter. Och tvätta av fönstret och brädan ordentligt innan du ställer dit de avtvättade blommorna igen.

Anledningen till att spinn uppstår är oftast att växten stått för varmt och torrt. Och just ficusar tycker spinn extra mycket om.

Lycka till // Anna, utbildad florist

• trädgårdstjejen

Ta blomsprutan och spraya vatten på växterna lite då och då i förebyggande syfte. Att ställa in dem i duschen och duscha av dem emellanåt är också poppis men brukar vara ett lite större projekt. Växter som står ovanpå element brukar väldigt lätt få spinn på sig hemma hos oss och sprayningen hjälper lite iallafall. Man kan även ställa ut fat med vatten på för att höja luftfuktigheten. För torr innomhusluft är ju inte bra för oss heller!!

• BlygTjej

Spinn verkar det som om jag fått på mina blommor i köket. Någon skrev att det hjälpte att sätta ut dem lite i kylan? Hur kallt och hur länge ska dem stå där? Tror dem har haft detta ganska länge...

• Meduziz

Morsan fick spinn på sina blommor en gång (eller rättare sagt många gånger men inte samma tillfälle) och hon gjorde helt enkelt så att hon duschade blommorna med varmt vatten. (ja i duschen..) Tänk bara på att inte duscha jorden utan bara bladen och kvistarna.

Meduziz = Fjanttant
  • crash and burn

köp pyrex finns att vattna eller spray

• 1mamma

såpvatten brukar jag spraya på och ställa ut dom i kyla, ej dock minusgrader förståss.

titta på andra växrer runt om kring. ocm dom har det också, spraya i så fall dom också,

såpvatten finkar på de flesta kryp på blommorna.

Svar på tråden Som spindelnät på blommorna?