• Etta med kokvrå

Vad är en arbetare - Personlig reflektion.

--------------------------------------------------------------------------------

Vad är en arbetare? Är det en definitionsfråga, värderingsfråga eller kanske en filosofisk fråga?
    Tja... Jag vet inte. Däremot så vet jag att jag själv är en arbetare. Jag är född av arbetare, min mor är arbetare, min morfar var arbetare och en del av mina vänner är arbetare.
    Jag skulle kunna säga att jag är stolt över arbetare men det gör jag inte för jag är inte stolt över att behöva slänga bort åtta timmar varje dag av mitt liv på något jag avskyr.
    Om jag hade varit stolt över att vara arbetare så hade det betytt att jag har ambitioner, att jag har valt att vara arbetare, att jag har kämpat för att få vara arbetare.
    Men jag har inga ambitioner och inte fan har jag valt att arbeta!
    Hade jag varit rik och haft ett liv fyllt av valmöjligheter så hade arbetslivet varit något av det första som jag hade valt bort. Faktum är att jag tror inte ens att tanken på arbete hade ingått i min föreställningsvärd.
    Jag är bara arbetare för att jag är den jag är och föddes till det liv jag har fått. Jag jobbar för att jag måste, någon annan ursäkt har jag inte.

Men nu breder jag ut mig igen! Detta skulle ju vara en kort text, det var min ambition från början i alla fall. Ambition förresten, varför använder jag mig av detta ord? Det var ju något jag inte hade!
    Tillbaka till huvudfrågan: Vad är en arbetare?

För mig så är definitionen denna: Jag säljer tid, en del av mitt liv, åtta timmar om dagen till en arbetsgivare. Priset som arbetsgivaren betalar till mig kallas lön.
    Eftersom jag och arbetsgivaren är två element som gärna vill tjäna så bra som möjigt på denna affär så gäller det att komma fram till en kompromiss som
    A: Tillgodoser mina behov, jag måste käka, betala hyra, medicin samt ägna mig åt det som gör livet värt att leva.
    B: Ger arbetsgivaren en vinst. Arbetsgivaren måste naturligtvis tjäna på att jag är där och tillbringar en del av mitt liv med något som jag hatar men som arbetsgivaren tjänar ekonomiskt på.
    Här kommer facket in. En ensam arbetare har i regel inte någon större makt mot en arbetsgivare. Hade inte våra förfäder slutit sig samman och solidariskt kämpat för det arbetande kollektivet så hade vi inte haft några fackförbund, inga avtal, inga rättigheter, ingen lagstadgad semester, ingen åtta-timmarsdag osv och hade t ex inte a-kassan funnits så hade vi inte haft något alternativ, då hade vi fått jobba för rena struntsummor. Vi hade fått sälja en tredjedel av våra liv för en påse skit.
    Men nu är det inte så och facket kan förhandla fram en lön som ger mig en skälig levnadsnivå men ändå ger arbetsgivaren en vinst.

Arbetare är alla som kan komma att behöva fackets hjälp gentemot starkare motpart.
    Alltså arbetsgivare mot arbetstagare. De andra är tjänstemän, byråkrater, chefer, direktörer, finansiärer osv. Motsatsen till arbetare.

En arbetare är en människa som måste jobba för att få en dräglig tillvaro. En arbetare är en människa som inte bestämmer över sin egen tid och sitt liv åtta timmar om dagen. En arbetare är en människa som tar order, han ger inte order. En arbetare har ingen fin utbildning, en arbetare jobbar inte med något som han tycker är kul, han hatar sitt jobb men har inga problem med det. En arbetare ser inte sitt jobb som något nöje eller sätt att "förverkliga sig själv", för honom är det en plikt.

Så är det för mig i alla fall.

• Svar på tråden Vad är en arbetare - Personlig reflektion.
  • klaas

TYcker jag stämmer ganska bra med hur jag själv ser på det. dEn traditionella definitionen av en arbetare är ju annars en som utför nån slags praktiskt arbete med sina händer.

Annars är man tjänsteman.

• sonica

Jag är arbetare. Jag jobbar på industri, men händer och kropp. jag slier som ett djur, och jobbar skift och är ledig 12 helger på ett år. Jag är styrd, av tjänstemän, och får inte fatta några egna beslut. jag är i beroende ställning till facket för att få rättvisa.

Min pappa är företagare med anställda, han beslutar över andra, och har makten själv. han är inte beroende av någon annan för att bli rättvist och solidariskt behandlad. mamma är hemmafru och får allt serverat. ingen arbetare.

• SkåneP

Förstår inte resonemanget riktigt.

Antar att jag räknas som tjänsteman, då jag jobbar på kontor för att där lösa olika problem.

Jag gör det typ 8 timmar om dagen, mot ersättning och mitt arbete leder till något som min arbetsgivare tjänar på.

Jag kan säga upp mig, bli uppsagd och har anställningsvillkor.
    Det finns fackförbund för tjänstemän, typ CF och SIF.

Med så många likheter förstår jag inte hur man kan kalla det en "motsats" till arbetare, men visst jag trivs ju med mitt jobb så...

• MSI

SkåneP: Du är bara arbetare om du hatar ditt jobb.

• wazzup

ojojoj..
    måste få fråga ts om följande citat:

"B: Ger arbetsgivaren en vinst. Arbetsgivaren måste naturligtvis tjäna på att jag är där och tillbringar en del av mitt liv med något som jag hatar men som arbetsgivaren tjänar ekonomiskt på."

varför jobbar du med något du hatar? (eller förresten jobbar du?)
    kanske dags att se sig om efter ngt annat? Jag skulle aldrig för mitt liv arbeta med något jag hatar 8-10 timmar om dagen, är man inte lite dum i huvudet då?

varför inte bli arbetsgivare isf?
    ...men svårt att tyda ts helt rätt. Är du lite ironisk kanske? är vi inte alla arbetare... på ett eller annat sätt

• Etta med kokvrå

Wazzup:

"varför jobbar du med något du hatar? (eller förresten jobbar du?)"

Jag jobbar och det finns inget jobb eller yrke som intresserar mig. Därför får jag fortsätta med att jobba på och vantrivas.

• SkåneP

Om du ser din vantrivsel som ett problem: Gör något åt det.

Om du inte ser din vantrivsel som ett problem: Grattis

• Dave The Brave

Ettamedkokvrå, finns det något du tycker om att göra så det finns garanterat något yrke som intresserar dig.
    Själv gillade jag film, så då jobbade jag med film i 10 år. Jag gillar dataspel, så nu jobbar jag med dataspel.

Finns det inget som intresserar dig över huvud taget så får du nog prata med någon om det.

• FlamingRed

MSI,

Ja det finns nog inte en arbetare som trivs på sitt jobb, ligger lite i definitionen av ordet...

• SkåneP

Jag sommarjobbade ett par somrar på ett pappersbruk och rullade papper. Mellan varven, när maskinen jobbade, pluggade jag för att förbereda mig inför kommande universitetsstudier.

Det var en del gubbar där som tyckte det var lite fånigt.
    "Vafan ska du studera för - jobba här i stället".

Det var varken ironiskt menat eller nedsättande. De tyckte helt enkelt att deras jobb var toppen:

1) Skiftjobb - bra betalt och med jämna mellanrum en hel veckas ledighet som följd av skiftcykeln.
    2) Enkelt - behöver ingen vidare utbildning för att klara det.
    3) Hjärndött - inget jobb man tar med sig hem, när man stämplat ut är men Ledig (med stort L).
    4) Statiskt - när man fått kläm på det förändras det högst marginellt. Behöver inte oroa sig för att man hela tiden behöver skola in sig på en massa nytt.

De jobbade på fabriksgolvet med att rulla papper, köra tryck, dra i en spak då och då, paketera papparsark m.m.

Knappast att betrakta som tjänstemän alltså.

De trivdes med sitt jobb.

Fram till jag stötte på denna tråd trodde jag att de var arbetare, men givet definitionen "en arbetare hatar sitt jobb" - vad var de då?

• Etta med kokvrå

SkåneP:

"Det var varken ironiskt menat eller nedsättande. De tyckte helt enkelt att deras jobb var toppen:"

De tyckte att det var toppen för att de tjänade bra och för att det var rätt så enkelt, krävdes ingen större uppoffring alltså. Däremot så tyckte de naturligtvis inte att det var ett roligt eller intressant jobb.

Sådana där jobb är förresten guld värda. Dessvärre är de mycket svåra att få idag, jobben minskar och det har blivit en jävla konkurrens om de få som finns kvar.

• Ricky vitalis

Jag håller på att utbilda mig till biomedicinsk kemist vid 35års ålder, något jag kan göra då sossarna styrt landet så att det inte kostar 7000 dollar per termin. Vad är en arbetare? Bra fråga, det är nog inte ett känslotillstånd, en idologi? Nja, man får förhöra sig om utbildning, lön och försöka generalisera därifrån, antar jag. Det känns dock skönt att vara säker på vilken "sida" man står. Jag tycker höga skatter är bra om man får något för det, som gratis utbildning och inom kort en doktorandlön (finansieras ofta av skolan och i förlängning....), även helt osjälviskt kan jag tycka att det är ganska bra att det finns ett skyddsnät jag kanske aldrig behöver använda, så att mina vänner, andras vänner, arbetare slipper åka ut på gatan om saker skiter sig....Vad är arbetare frågades visst...Jag sympatiserar till fullo med arbetaridologin, längre än så vet jag inte...

• Little T

Måste man dela upp människor i två olika sidor?

Och om man måste dela upp oss, är det inte tragiskt att den ena sidan består av "självutnämnda förlorare"?

Jag tycker att det är tragiskt att det finns folk som vantrivs med sina arbeten och liv, som bara accepterar det och inte försöker göra något åt det. Istället för att få rätsida å sitt eget liv är det tydligen mer intressant att måla upp skiljelinjer och gruffa på människor som trivs med livet.

• SkåneP

"Däremot så tyckte de naturligtvis inte att det var ett roligt eller intressant jobb."

Nej, intressant var det inte direkt. Men det är inte roligare än man gör det och det var rätt god stämning, mycket tjöt och rätt kul ändå.

"det finns inget jobb eller yrke som intresserar mig"

Det tror jag faktiskt det finns. Men det man inte söker finner man inte.

• Peet30

Jag e arbetare i den meningen att jag sliter med mina nävar och sliter ut mig, jag kanske inte hade jobbat med de som jag gör om jag hade utbildat mig.

MEN det låser mig inte till att slita, jag har fan planer och idèer om hur jag kan förändra min tillvaro, och bli min egen.

Vill man förändras så kan man, bara för att mina föräldrar e knegare betyder inte det att jag MÅSTE vad de.

Det finns otaliga exempel på folk som brutit sig loss och startat eget eller dyligt och lyckats.

Visst det kanske e svårt när man inte har kapital och kontakter, men då e det bara att skaffa de, KNEGA ,,pengarna rullar där ute man ska bara lyckas få rätt bete på kroken, så kommer laxarna ;)

• Söderböna

En väldigt svår fråga!

Per Anders Fogelström skrev redan för väldigt länge sedan om vad han kallade för "tjänstemannaproletariatet". Med det menade han de som visserligen inte slet med kroppen, men som på alla andra sätt var lika utsatta som de man talar om när man säger proletariat.

Mitt intryck är också att alla definitioner som grupper använder för att definiera sig själva har en inlåsande effekt, oavsett vilken gruppen är. Tänk den som ser sig som "fiiiiin" östermalmare och som alla ser på på det sättet - krävs det inte väldigt mycket för att då säga "nej, jag tänker inte plugga vidare och bosätta mig på Karlavägen. Jag skall bli bilmek."

De som jag sett på nära håll som själva definierat sig som arbetare har genom den definitionen satt begränsningar för både sig själva och för sina barn. Det har lett till att barnen inte utbildar sig - trots att de mycket väl skulle klara studierna lysande. Tycker det är så otroligt trist! (Och de som avviker från mönstret blir baktalade och misstänkliggjorda...)

• Themis

Söderböna: Och likadant på andra hållet-en tjänstemannason som vill bli svetsare passar inte riktigt in i mallen heller, då får han också höra ett och annat.

• Söderböna

Bimsan: Det var precis det jag menade med Östermalmsexemplet. Det slår ju verkligen åt båda håll.

Svar på tråden Vad är en arbetare - Personlig reflektion.