• Nett

Dagis eller dagmamma i NY ?? vart ska man bo??

Hejsan!

Min kille har fått erbjudande att börja jobba i New york på ett hotell som ska öppnas där. Jag kommer troligtvis oxå få jobb där. så vi funderar på att flytta dit,,,vet inte vart i New York men det får vi väl reda på :)
    Vi har en dotter som är 3 år snart och jag undrar nu om det finns dagis eller dagmamma?? vilket e bäst och vad kostar det??
    Vart ska man bo?? vill inte bo så långt från där vi ska jobba,,men vet ni några bra lugna områden där man vågar låta sitt barn springa och leka på?? jag bor nu Utanför Stockholm.

Tacksam för svar!

-nett

• Svar på tråden Dagis eller dagmamma i NY ?? vart ska man bo??
  • jlhm

Var i NY finns jobbet ?

Dagmamma, nanny, finns relativt enkelt att få tag på, min fru och jag anlitade ett företag för att vara säkra på att få en nanny som var bra. Om ni betalar vitt (skatt, arbetsgivaravgift m.m.) så kostar det minst $2500-$3000 per månad för 8-10 timmar per dag, mån-fre.

Dagis finns också men det är oftast ganska långa köer, speciellt om det gäller ett dagis på Manhattan. De kostar minst $1000 per månad.

• Nett

Ja du...vi vet inte riktigt vart hotellet vi ska jobba på kommer att ligga, grejen är att hon som ska köpa hotell bara är i planeringsskedet ännu, men enligt henne kan det handla om ca 1 år from nu, så vi måste börja planera lite känner jag.

Har du några tips om vart man kan bo där det är barnvänligt och lugnt??

-nett

• biomedbonus

shit vad dyrt 1000 dollar i månaaden för ett dagis

• jlhm

"biomedbonus":
    Japp, dagis är dyrt i USA, speciellt runt storstäderna. Vi betalar idag ca $1200 för dagis mellan 7:00 till 18:00.
    Man kan dock göra ett bruttoavdrag per löning, upp till $5000 per år, som man sedan kan använda för dagis. På de sättet slipper man ju betala av skattade pengar. Dock måste man göra av med pengarna under året på dais avgifter. Efter årets slut kan pengarna inte användas så det gäller att planera så man gör av med så mycket som möjligt av de man har betalat in.

"Nett":
    Eftersom NY är så stort och det finns så många områden att välja mellan så måste man veta lite mera exakt var ni kommer att jobba.
    Om ni ska jobba på Manhattan så kan man ju också bo där men man ska ju då välja så man har nära till en park.
    Områden som ligger från 110 gatan och neråt är säkra områden. Många gillar västra sidan av Manhattan. Personligen så föredrar jag östra sidan. Även SOHO, södra delen av Manhattan är trevlig med många uteställen och små butiker.

Annars så kan man ju bo utanför Manhattan så länge det finns tillgång till tåg/tunnelbana, gäller både NY och NJ sidan.
    Det går ju att hyra ett hus, har haft en del jobbar kompisar som har varit i NY ett till två år med familj som har hyrt hus (de har dock haft barnen hemma då mamman inte jobbade). Resan till och från jobbet blir dock minst en timme men oftast två timmar (i varje riktning). Eftersom dagis oftast stänger klockan 18 så kan det ju bli svårt att hinna med hämtning om man bor utanför Manhattan eller för långt från jobbet.

• Nett

Tack för de svar jag fått från dig :)

troligen kommer jag att jobba som löneadministratör och kommer då kanske inte arbeta heltid, hoppas på 50% då kan jag vara hemma mer med min dotter och då kanske inte behöver ha henne på dagis el dagmamma så länge.
    Hon som ska köpa hotell pratar oxå om att kankse ordna bostad till oss, så man få se.

-nett

• jlhm

Vill inta kast grus i maskineriet men det som är mest krångligt är att få arbetstillstånd i USA.
    Nu vet jag ju inte om hon som ska köpa hotell redan har företag eftersom ni måste ha en sponsor för att få arbetstillstånd.
    Det andra är att hon måste visa för myndigheterna i USA att hon behöver just er för de arbeten ni ska utföra eftersom det finns så många i USA som troligtvis kan utföra samma saker.

Eftersom ni inte kan få arbetstillstånd utan ett visa så måste ni ta reda på vilket visa som skulle kunna vara aktuellt för er. Ett H-1B visa är troligtvis det som ligger närmast till men eftersom tillgången är begränsad och de flesta H-1B visa går till dator företag och personer med kunskaper som är svåra att hitta i USA så är det nog väldigt svårt att få H-1B visa för ett hotell jobb.

Om det företag som ni ska jobba för är internationellt och välkänt så kan det troligtvis vara enklare att få något annat typ av visa eller om företaget är utlänskt men tänker börja investera i USA då kan företaget ansöka om ett E-2 visa för er.

• Nett

ja. jag vet ju som sagt inte hur det funkar. Men min kille arbetar som restaurangchef just nu på ett annat hotell som hon äger och hon vill tydligen väldigt gärna ha honom i NY, då troligtvis så kan hon fixa en administrativ tjänst till mig..
    Kanske e lättare för honom att få visa och lättare för mig att få följa med om vi gifter oss??

Som sagt vet inte så mycket ännu.

-nett

• jlhm

ok, japp ni måste vara gifta eftersom USA inte har något som kallas sambo, antingen är man gifta eller så ha man inget tillsammans.

Även om din make får visa så kan inte du jobba men något där du får betalt. Visa är personligt då det gäller arbetstillstånd.

Jag rekommenderar att ni börja jobba på ett visa redan nu då det kan ta lång tid, speciellt om man måste försöka förklara för myndigheterna varför just din make är så vikig. Det är er vän som bör anlita en expert inom immigration i USA för att försöka ta reda på vilket typ av visa som är aktuellt och för att få allt pappersarbete korrekt. När alla papper finns så ska de skickas till er för underskrift och sedan lämnas in på USA ambassad i Stockholm.

Svar på tråden Dagis eller dagmamma i NY ?? vart ska man bo??