• Anonym (Provrör)

Provrörsbarn = tabu?

Vet inte var jag ska skriva denna tråd, men tar det på relationer eftersom det är svärmor och svärfar jag har problem med.
    Ända sen de fick veta att vi gjorde IVF provrörsbefrukting så känns det som om det är något tabu och konstigt. För dom har nämligen aldrig sagt ett ljud, och inte ens när jag börjat dra i trådarna och velat berätta lite, då sopas det bara under mattan och man pratar om annat.
    Och nu när vårt barn är fött, så påtalar hans släkt att barnet är sååå likt mig. Medans ALLA andra i vår omgivning säger att han är lik pappan. Vilket får mig att tro att svärmor och svärfar helt enkelt inte tror att min man är pappan till barnet?!!
    Dom tillhör inte världens smartaste, och det skulle inte förvåna mig om dom tror det.
    När jag sa vad jag trodde så sa min man att det är nog inte helt omöjligt att dom inte fattar.

Hur kul känns det?
    Detta har gjort att jag tar lite avstånd, tyvärr. För jag känner på nåt vis att jag och min son inte duger till, då det tydligen var nåt "fel" på mig som inte kunde få barn på naturlig väg med min man. Han har två ungar sen innan som kom till på studs, så det är väl jag och mitt barn som är "off" känns det som.

Hur ska jag göra för att strunta i detta och gå vidare?

• Svar på tråden Provrörsbarn = tabu?
  • Majakattan

Förklara för dom vad som menas med IVF provrörsbefrukning så att dom verkligen förstår. Dom är nog rädda att deras son inte är biologisk far utan tror att det är en spermadonator. Fråga om det är något dom undrar över eller funderar på så kanske det kan lösa sig.

• Anonym (Provrör)

Det märkliga är att jag kan sitta och säga att andra tycker sonen är lik sin pappa, o att jag oxå gör det, men dom kanske tror att man bara säger så ändå?
    Skumt...

• Majakattan

Dom vågar nog inte fråga för att dom är rädda att göra bort sig. Så när ni förklara så försök att inte genera dom, det kan vara jobbigt nog för dom när dom fattar hur fel dom haft. Om det nu är så att dom faktiskt inte fattar.

• Utlandssvensk

Kanske kan du vid nagot lämpligt tillfälle nämna att 6 par av 10 nuförtiden har problem att fa barn... och att det blir allt vanligare att behöva fa medicinsk hjälp. Pa sa sätt kanske det gar att av-dramatisera.

Jag skulle nog inte ga in pa vad IVF är för nagot, för det kan onekligen verka väldigt skrämmande och främmande. Istället kanske du generellt kan nämna att det finns som tur är en massa sätt att bli hjälpt pa och att ni hade turen att fa ett barn som biologiskt är badas.... sadär apropa... Sa OM det nu är det som det hänger i sa far de svaret utan att ha behövt fraga...

Annars kanske du kan prata med din man om hur du känner det och be att han tar upp ämnet med sina föräldrar? Fast män pratar i och för sig mindre...

Har han inga syskon du kan prata med? Sa kan ni alla hjälpas at att avdramatisera. Om föräldrarna märker att ingen faktiskt verkar tycka att det är nagot konstigt med IVF sa kanske de ändrar inställning?

LYCKA TILL!

• Anonym (Provrör)

Hej!
    Tyvärr har han inga syskon. Och själv är han inte så glad att prata om IVF:en överhuvudtaget. Han tyckte det var ganska jobbigt att gå igenom, precis som jag. Men eftersom han är man så vill han helst lägga locket på och nu när vi har vårt barn så är ju allt bra anser han.
    Jag är väl mest den som kan älta detta inom mig och må dåligt över att det känns som tabu.
    Har kanske problem att själv acceptera detta inom mig, att jag inte kunde få barn på naturlig väg, därför är jag nog extra känslig.
    Jag är oerhört glad och tacksam för mitt barn!! Och han kom till i ett förhållande med mycket kärlek, det är det som räknas.

kram!

Svar på tråden Provrörsbarn = tabu?