• lycra

Hur mycket färg behövs för att måla??

I våra nya lägenhet så tycker jag att det behövs målas om :) Det är i köket.. badrummet.. & det stora sovrummet som ska vara vårt där det för närvarande är en barntapet ;)

köket är ungefär 3*3 meter
    stora sovrummet 3,5*4,5 meter
    & ena badrummet är 2*1 & det andra 1,5*3,5

Hur mycket färg tror ni vi behöver för de olika rummen? Har aldrig målat om så jag har ingen aning.

• Svar på tråden Hur mycket färg behövs för att måla??
  • babylover

Det beror på med vilken färg du ska måla både kulören och fabrikat samt på hur mycket tapeten suger. Här har de andra målat och i ett rum på ca 12kvm gick det ca 4 liter och ett på ca 8 kvm gick det 7 liter.

• Elsis

Det brukar stå på färgburkarba hur mycket färgen räcker till. Tänk på att du kan behöva grundmåla först så att väggen inte suger upp så mycket färg, och sen måla två eller tre gånger med den riktiga färgen för att det ska bli fint. Fråga i en färgaffär, även om du inte tänker köpa färgen där,för där vet de ju sånt. Lycka till!

• bambigirl

Jag har hört att en liter räcker till 3 m2. Det var på sån väv-tapet. Hör efter hos färghandeln!

• lycra

måste man ta ner den andre tapeten innan man målar med målarfärg? är det jobbigt att ta ner en tapet?

• Memma

Nej du måste inte ta ner tapeten. Bara du ser till att spackla och slipa ner ev. ojämnheter... =)

• Memma

Fast du tänker väl på att man inte ska måla när man är gravid...

• lycra

ska man inte? varför inte? hoppsan då får sambon göra det själv :) får jag lov att spackla?

• Memma

Det finns gifter i färgen som inte är bra för fostret, även om det är vattenlöslig färg. Spackla vet jag faktiskt inte om det är bra, själv ska jag vänta till våren med att måla. Bebisen är beräknad till 4/2, och det ska bli så skönt att få måla om sen =)

• lycra

a okej.. då är det säkrast att låta bli :) men går det inte om man använder sånt mun & nässkydd?

• Memma

Nu satte du mej allt på pottkanten =) Har inte en aning om det...
    Men om du hittar nån som vet det får du jättegärna tala om det för mej... vill måla också juh!

• lycra

jag lovar att berätta det för dig när jag får reda på det =)

Svar på tråden Hur mycket färg behövs för att måla??