• Wagram

Pinsamt - kan inte fickparkera.

Jag ar sa pinsamt dalig pa att fickparkera att jag hellre antingen kor runt lange eller parkerar langt ifran stallet jag skall till for att hitta en plats dar jag slipper krangla mig in. Ibland klarar jag det galant, men det verkar mest vara tur och inte skicklighet, for oftast far jag halla pa att veva hur lange som helst. Jag minns att jag larde mig ett knep som funkade i bilskolan, men nu har jag glomt hur det var. Nagon som kan lara mig?

• Svar på tråden Pinsamt - kan inte fickparkera.
  • Sunflower

Skulle också behöva gå om den körlektionen Jag kan verkligen inte fickparkera. Så jag tar också emot alla tips som finns

• KatjaMarina

Minns att man skulle ställa sig parallellt, backspegel mot backspegel mot bilen man skulle parkera bakom.
    Utifrån den positionen skulle man börja ratta...

Jag undviker den sortens parkering

• kottismamma

Så här lärde jag mig och det fungerar alltid.
    Ställ dig så att du och bilen som du ska stå bakom är i samma linje, dvs din ratt i samma höjd som dennes ratt. I detta läge vrider du ratten fullt åt höger och börja backa in. Håll koll i din backspegel, när du ser hela bakomvarande bils vänstra framljus börjar du vrida ratten tillbaka och styr in bilen.
    DEtta funkar för mig.
    Lycka till

• Maia Blå

Jag med.....undviker att fickparkera.....gjorde misstaget att försöka fickparkera i nedförs backe.........det gick åt skogen.....slutade med att en farbror som satt i bilen längre bort, kom ut och frågade om han skulle hjälpa mig! Det fick han väldigt gärna........jag fickparkerar aldrig efter det......

• A L V

På körsklolan fick vi lära oss att då bilens (som du ska ställa dig bakom) framände befinner sig i "lilla fönstret", strax bakom baksätesrutan, ska du vrida ratten åt höger.

Kom också ihåg att det inte är förbjudet att ta om!Flört

• Äppelpaj

Jag är också usel på fickparkering! Konstigt, för jag kunde för två år sen men så tog min sambo körkort och plötsligt så kan jag inte för han är mycket bättre! Jag brukar ringa honom när jag kommer hem en sen kväll och letar parkering så får han parkera bilen. Det kostar mig alldeles för många gentjänster så jag borde nog gå en kurs. Finns det såna förresten?

• Wagram

Skont att jag inte ar ensam...!

Kottismamma: Jag skall testa din teknik. Tror att det var det jag larde mig i bilskolan, kanner igen det dar med vanster framljus.

Maria Bla: En gang nar jag forsokte fickparkera stod en gubbe i sin tradgard och tittade pa, och kommenterade sa klart med ett stort flin hur lang tid det tog mig trots att min bil ar sa liten. Hade lust att slita till honom, speciellt eftersom det ar sa mycket svarare att ta korkort i Sverige an i USA (dar detta hande). Skulle vilja se om han hade klarat en svensk uppkorning med manuellt vaxlad bil...

• Ylle

jag brukade vara kass på att fickparkera (körde runt runt runt och letade efter åtminstone en dubbellucka..) men nu är jag riktigt bra på det. lärde mig använda höger sidobackspegel så man ser hur nära trottoaren man är.

jag börjar ratta ungefär när mitt högra bakhjul passerar rumpan på bilen jag ska ställa mig bakom, borde motsvara när min ratt är vid lillfönstret på den...

ett tips: öva i en ledig dubbellucka... kör in och ut och gör det om och om igen. detta kanske man helst gör när det inte är så mycket folk i farten.

• Maia Blå

Man kan bli vansinnig på folk som står brevid och flinar.....och som inte hjälper en.......så sitter man där helt genomsvettig och är livrädd för att skrapa de andra bilarna......nej, aldrig mera fickparkering....då letar jag hellre vidare....

• Smajla

Sällar mig till skaran som undviker att fickparkera - det går bara inte och skulle jag mot förmodan lyckas krångla mig in mellan bilarna så hamnar jag en meter ut från trottoaren och hur jag än åbäkar mig så kommer bilfanskapet inte längre in!! Så tar det ju halvtimmes vis lång tid också Flört Och vid det laget har man säkert mångtalet åskådare både på gatan och i fönster runtom.. Generad

Men jag ska också testa ditt trick kottismamma - för en gång i tiden klarade jag ju av det men jag får nog testa i mörkrets trygghet när ingen ser på Skrattande

//Smajla
  • Ylle

ring en körskola och pröjsa en lektion med fickparkering vettja. det är det nog värt.

• kottismamma

Äppelpaj: Är det inte konstigt att vi blir så osäkra inför våra män?
    För mig är det likadant. Jag är duktigt på att fickparkera men är mannen med i bilen blir jag totalt kass!!

• Lillpluttens mamma

Usch jag är usel på det... kör också runt runt och letar.. blir så himla nervös och svettas som en gris tills jag ger upp och parkerar jättelångt bort.. Har en SAAB kombi så den är ju inte liten direkt... Har bestämt mig för att ALDRIG göra det igen...

*Lycklig mamma till Alvin född 30 mars -06*
  • ladyS

Jag brukar göra ungefär som kottismamma beskriver, övning ger färdighet och jag måste faktist säga att jag är riktigt bra på det.

Svar på tråden Pinsamt - kan inte fickparkera.