• jen7504

Vad klassar ni som fattig när man har små barn??

Hej
    Jag bara undrar vad folk i allmänhet klassar som fattig när man har små barn??

* är det när man inte har möjlighet att ge barnen samma ekonomiska förutsättning som man själv hade förutsättning att man hade det mkt bra ekon.

* är det när man inte har råd att köpa märkes kläder?
    * är det man bara har 2000 kr över varje mån??

El vad räknar ni som fattig??

Själv anser jag att jag e fattig om jag måste ta allt på kredit,
    att jag har 100 kr kvar på kontot dagen innan lön å ändå ha snålat.
    Jag är fattig om jag inte har råd att köpa kläder till mitt barn så att hon får ha försmå kläder el trasiga kläder.

Rik är jag när jag har betalt alla räkningar kan unnan mej att köpa ngt gott hem en fre å ha en barnfri helg m sambon. Då är jag rik på kärlet för rik på pengar lär jag aldrig bli

• Svar på tråden Vad klassar ni som fattig när man har små barn??
  • trebarnsmamma20

jag vet inte vad man kan klassa som fattigt men håller med dej!!!

alla har nog någon dålig månad nån gång.....

men asså om man inte skulle ha så mkt pengar såbarnen går i trasiga +små kläder så får man väl ta sej råd... barnen e 1:a prioritet.... har aldrig suttit i den sitsen
    och hoppas jag slipper....

ha en bra kväll

• jen7504

Nää inte jag heller .asså att dom har försmå kläder. Iof har regn stället som va lagom i våras blivit för litet till denna sesongen. Men då får man ju handla nytt.

Håller m Barnen är nr 1

• Avelyn

Är man fattig när man bara har en inkomst när man lever i en parrelation ? När den ena inte har ens a kassa. Jag kan känna mig fattig många gånger. Men så inser jag ändå att det finns många som har det värre. Vi har mat för dagen alltid och jag har råd att ha internet. Det är ju en lyx om något ändå. Det kan alltid vara värre. Att inte ha råd med märkeskläder är ingen fattigdom i mitt tycke. Det är överkurs. Men att inte ha råd med utrustning till barnens idrott vintertid, vad räknas det som ? Känner mig rik som ett troll när jag jobbat storhelg och får ut extrapengar.

Låginkomsttagare utan att vara fattig

• Supermamsen

Jag tycker man är fattig om man inte kan ha vanlig "mat " på bordet utan at behöva vända på slantarna i slutet på månaden.

Man är fattig om man inte har råd att ens köpa på loppis utan måste spara

Går man till socialen är man fattig

Man är fattig om man aldrig nästan kan unna sig det där lilla extra som piggar upp i vardagen.

Man är fattig om man inte har råd att ge barnen en egen slant.

Man är fattig om man ständigt måste "låna "pengar av andra och sedan har svårt att betal tillbaka.

• bebis2007

Min mamma brukade säga att har man mat i kylen så är man rik. Jag håller med =)

• jen7504

Måste förklara att jag absolut inte tycker man är fattig om man inte kan handla kläder på ex PoP el guppi el dyl.

Det är en lyx grej att handal märkes kläder till barn Även till sej själv.

Jag kände mej fattig när jag va 21 år gammal å levde på 1900 kr i mån. Då hade jag inte alltid råd m cigg i slutet av mån + att jag inte alltid hade råd att köpa den där extra ölen när jag va ute.

Idag inser jag ju hur himla lyxigt man levde då om man kan parta upp 1900 i mån. FINN FEM FEL TYP Hahaha

• Man80

Får man ut 10 000 kr efter skatt och då menar jag inte när man har föräldrapenning utan när man arbetar eller stämplar så har man det tight.

Fattig är ett relativt begrepp som säger ganska lite... Så om man är två vuxna, får ut under 20 000 kr i månaden och dessutom två barn blir det tight och svårt att bygga upp sparade reserver.

Däremot är så satans många oekonomiska och sabbar för sig själva så att de blir fattiga på automatik trots att de inte behöver bli det...

Min definitaion på fattig är när man inte har råd att bo i bostad lämpad för det antalet som ska bo i bostaden, tex att två vuxna med två barn bor i en tvåa samt att man inte kan äta "riktig" mat utan livnär sig på smörgås, fil osv istället för middag.

Att man inte har råd med semester, bil eller middag ute varje månad är INTE fattigdom!

• Polgara

Idagsläget så är vi fattiga!

Vi har 300kr kvar att leva på....jag försöker sälja barnens kläder,barnvagnen,nya sommardäck.m.m  men så surt när ingen vill köpa det av mig..så vi fär nog tigga av våra anhöriga för att få det att gå ihop.

Obs jag har ett jobb,MEN har blivit uppsagd....så den 31/1-07 har jag inget jobb som det ser ut nu.Ledsen

• Polgara

Alltså just nu är jag mammaledig....fram till och med December.

• brokig

Man 80: Men 10000 per månad efter skatt är ju inte så himla lite om man bara har ett halvbilligt boende. Som studerande har man ju betydligt mindre än 10000 per månad att klara sig på.

Jag känner mig "fattig" om man nu ska använda det uttrycket, låter lite nedlåtande, när jag måste räkna varenda utgift för att inte pengarna på kontot ska ta slut för tidigt. JAg känner mig också fattig när jag tvingas göra av med mer pengar än vad ajg har inkomster en månad, exempelvis om jag tvingas till ett tandläkarbesök och måste ta från bufferten.

Svar på tråden Vad klassar ni som fattig när man har små barn??