• gemelli

Färgglada barnrum!

Tror ni barn tycker det är roligare med ett rum med mkt fäger i?

Och tror ni barn som får diskretare inredda rum, har tråkigare?

• Svar på tråden Färgglada barnrum!
  • ucka

Nej, det tror jag inte har med saken att göra...

Det är nog mer en smaksak för föräldrarna (om man inte är extrem... helgrått rum utan ngn utsmyckning kanske blir lite trist i längden )

• gemelli

ucka:

Så föräldrarna tycker det är fint med gula vägga, med röda nalletapeter, rosa lampa, blå säng, grön matta osv... för att dom tycker att det är fint.

Trodde man gjorde ett färgglatt rum för att man trodde att barnen ville ha det så...

• Bettangarbo

När vi läste någon extrakurs på psykologin på universitet, en kurs om omgivande miljöns påverkan på oss människor (tex så kan man bygga bort mkt brottslighet genom upplysta vägar, inte buskage nära gångstigar i parker, solfjädervägnät istället för "blockvägnät" för vägar osv + tex vid hissar med långa färdsträckor så upplever människor mindre väntetid om där finns en spegel intill även om väntetiden är samma som tidigare mm kul)... Så läste vi iaf att just barn mår bättre av en stillsam, rogivande miljö vad gäller färger i sitt rum eller liknande.

Detta eftersom många leksaker är väldigt färggranna, om även möblerna är det upplever sinnet det som "splittrande" och ögat får svårt att fokusera och jag har för mig (har ingen ref till studie, kan isf leta upp bok i förrådet vid stoort behov.. ) att blodtrycket sjönk och koncentrationsnivån ökade i en lugn miljö, det fanns någon teori om att det var positivt för fantasin och utvecklingen. Minns vagt något om att intrycken ska sökas fram inte matas in eller nåt..

Rätt intressant kurs, dock vet jag inte hur statistiks signifikant forskningen var och man väljer ju om man vill tro på den och i så fall till vilken grad!!

Men lite fastnade den nog, för lillens lekhörna går i trä, natur, blått och vitt och så på hyllor och i backar alla leksaker som sätter färg.

• ucka
    gemelli skrev 2006-11-04 20:46:29 följande:
    ucka:Så föräldrarna tycker det är fint med gula vägga, med röda nalletapeter, rosa lampa, blå säng, grön matta osv... för att dom tycker att det är fint.Trodde man gjorde ett färgglatt rum för att man trodde att barnen ville ha det så...
    I stort sätt!

Barn skulle nog inreda mer efter funktion och känsla... mycket att klättra på, anslagstavlor för fina blilder, kuddar att hoppa i, kojjor att gömma sig i osv. JAG tror inte att barn blir gladare av en nallebård eller en färgglad lampa. Däremot så tror jag att ett barn kan bli gladare av en nalle, ett kort på grannenshund, en bil på lampan och en bok om mat...
  • Bettangarbo

Apropå ingenting: Det finaste jag hade när jag var i ca 7-årsåldern var en fluffig gardin i något syntetmaterial som var ljust syrenlila.. Jag kallade den "blåbärsglassblå" och älskade det blanka fina tyget och volangerna.. *ryser*

Mina föräldrar gillade den INTE ALLS, men den var billig på mataffären och jag fick hållas. Minns hur jag låg och beundrade den innan jag skulle somna, månljuset syntes igenom (den var så fin så jag ville inte ha någon rullgardin som förstörde intrycket) och jag tyckte den skulle passa i ett princesslott..

Däremot ogillade jag en tavla; "Grindslanten" eftersom jag fick mardrömmar av den så den slapp jag..

Så det är nog väldigt individuellt vad barn gillar! Huvudsaken att de känner att de trivs i rummet!

• gemelli
    Tack ucka & Bettangarbo för era tankar om detta.
    Blev bara så nyfiken av hur man tänker när man inreder ett barnrum med regnbågens alla färger.

Är själv av den jordnära människan, och då väljer väldigt ofta jordnära fäger...
  • mammatotoo

Grönt har en lugnande inverkan
    Rött ger energi
    Blått ger insikt
    Jag kan inte alla färger men det har deffenitivt en inverkan på oss människor
    Brunt är nog nått lungt iallafall

• gemelli

mammatotoo:

Jo men om man blandar alla dessa fäger måste man ju bli ganska stresad i sinnet, eller?

Svar på tråden Färgglada barnrum!