• Anonym (cipralex)

Antidepressiva och alkohol

En fråga till er som äter antidepressiva mediciner, dricker ni alkohol? Hur reagerar ni?

Jag vill kunna ta en öl ibland men jag vågar inte, eftersom jag inte vet hur jag reagerar och har hört många skräckhistorier och även sett på nära håll folk bli aggressiva av det (som inte blir det i vanliga fall när de dricker).

• Svar på tråden Antidepressiva och alkohol
  • Angels with silverwings

jag äter zoloft och dricker, men blir sällan full. innan jag fick barn blev jag full ibland, och då märkte jag att jag blev deppig ett par dagar efteråt. blev aldrig aggressiv, men det verkade som effekten försvann om jag drack för häftigt. nu dricker jag bara till maten, och då händer inget. så det varierar nog med berusningen.

• SiLiOs

Jag åt zoloft förrut och för mig funkade det inte alls.
    En gång (hade inte druckit mycket alls) slog det bara slint, har inget minne från mer än halva kvällen. Men var med goda vänner då så det gick bra.
    Jag skulle nog undvika starköl, men en lättöl ska du nog kunna dricka - kanske ett glas vin med? Ta första glaset hemma så vet du hur du reagerar sen.
    kram.

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • SiLiOs

...kan säga att jag blev väldigt aggressiv den gången. Till överdrift också.

♥ VI SKA BLI FÖRÄLDRAR ♥
  • Anonym (frisk nu)

Nope, det går inte ihop. Alkohol tar bort en del av effekten av medicinen.

Sedan kan man snedtända fruktansvärt på nästan ingen alkohol alls, så man får aldrig, aldrig dricka sig berusad. Risken är att man får en knäpp och skadar sig på något sätt. Eller som någon skrev, blir agressiv och skadar andra verbalt eller fysiskt.

Att ta någon klunk för att känna smaken, tex skåla i skumpa vid festligt tillfälle eller vara helt vit är mitt råd.

• palmblad

Jag kan fest-dricka utan problem. Det är individuellt, så man får lära sig sin personliga gräns. Jag får ev. ta anti-depp hela livet, så kan jag dricka "normalt" vill jag kunna det.

• Anonym

Jag äter citalopram och dricker alkohol. Har inte märkt något konstigt alls - förutom att jag blir smådeppig ett par dagar efteråt. Jag antar att alkoholen tar bort effekterna av pillren lite när man druckit.

• mamma959703

Hej!!!!

Jag ska berätta för er att jag äter Sertralin, jag var som TS innan våga inte dricka en droppe!!!

Vi träffade en man på semestern i somras som jobbar som läkare sedan 20 år tbx, han har sj problem med PÅ och har sedan 10 år tbx sj ätit liknande tabl asså samma innehåll som i Sertralin= Serotinåterupptagshämmare
    Han berättade följande för mig:

En vanlig Svensson som går ut o festar en helg mår dagen efter inte så bra tex trött deppig rastlös, har ångest mm.
    Detta beror på att Serotinet har sjunkit i hjärnan pga alkoholen därför bli Svensson bakfull

E ni med på vad jag menar???

Vi som då äter Serotinåterupptagshämmare tar våra tabl varje dag oavsett dos för att normalisera nivån i våra hjärnor...

Tack vare detta så sjunker inte vår balans av Serotinet och vi blir inte lika bakfulla/ dåliga dagen efter som Svensson blir..

Nu säger jag inte att det e så här på alla för jag e ingen läkare..

Jag tog däremot upp detta med min läkare om det var så, till svar fick jag att:

- Alkohol framkallar ångest, därför e d inte bra att dricka alkohol..

Ni som har tex Sertralin har ju balanserat er nivå med hjälp av tabl det har inte Svensson och ni äter dessa tabl för att klara er i de vardagliga livet

Men visst stämmer det du "hört" men det e inget som läkare pratar om för då hade alla velat ha antidepp..

Antidepp e till för hjälpa och inte för att TEX alkolister ska kunna vara fast i sitt beroende samtidigt som dom kan knappra antidepp för de inte ska må dåligt

E ni med på hur jag menar???

Om inte så hojta till så ska jag försöka förklara på ett lättare sätt om det nu går :)

• Anonym (Skål)

Jag har ätit anti-depp i många år och har inte märkt något konstigt när jag dricker.Dricker som jag alltid gjort.

• biomedbonus

Har inga problem med det innan. Nu dricker jag ju inte eftersom jag är gravid

• Anonym (konstig)

Jag får minnesluckor och blir som en helt annan person när jag dricker. Tappar moral och ljuger. Jag har inte direkt satt det i samband med att jag äter medicin förän nu när jag läste det här. Har dock trott att jag är en sådan människa som helt enkelt inte ska dricka alkohol och för den sakens skull bestämt mig för att låta bli helt.

• palmblad

Jag känner mig tvärtom mer behaglig då jag dricker, men dricker inte FÖR ATT få denna känsla.

• Anonym

Jag hade efexor å drack ibland!
    Det gick bra!

• Anonym (zoloft)

Jag äter zoloft och dom gånger jag dricker så blir jag skitfull, får minnesluckor och minns inget.

Dricker jag väldigt lite så jag knappt blir onykter så får jag en himla ångest dagen efter.

Svar på tråden Antidepressiva och alkohol