• CrazyOne

Varför slickar katten på mig?

Jag har en katt hemma som är 5 månader.
    En liten hane.

När jag klappar/smeker honom så slickar/pussar han mig JÄMT!
    Spelar ingen roll om jag nyss tvättat händerna eller har handsvett..

Lillkissen ligger och purrar, tar tag med klorna runt min hand och drar den mot munnen och pussas/slickas.

Vet någon varför?

• Svar på tråden Varför slickar katten på mig?
  • piixelslyna

Han tycker om dig!

Klubbor förgyller dagen
  • M HOW

de gjorde mina katter oxå..tror dom vill vara snälla tillbaka :)

• Adfri

Japp, han gillar dig. Han "tvättar" dig, inte för att du är smutsig utan för att du är en del av hans "flock".

• CrazyOne

Hmmm.. Det hade jag inte ens tänkt på..

Vad trevligt..

Mina andra 2 katter pussas inte, bara denna lillskit..

• tingeling81

Vår lilla kaisse gör oxå så! Han är 6 månader. Vi har en katt till och han har aldrig slickats på det viset. Vet inte varför den lille gör så men jag är nyfiken om någon vet. (Vår katt är oxå hane om det har med saken att göra. och kastrerad.)

Det finns bara två slags kvinnor här i världen. Kvinnor som alltid talar och kvinnor som aldrig tiger. /Oscar Wilde
  • M HOW

jag hade 2 honor så det har nog inget med hanar att göra..

• limfi

Vår katt är lite speciell. Hon hatar folk i allmänhet men hon brukar oxå slicka på oss. Mest min sambo då (som äger katten från början) men även mig då och då. Tycker det är kul när de visar på ett speciellt sätt att de tycker om en (kan säga att hon hatar att gosa för det mesta...)

• Lev som du lär

Det är kattens sätt att visa tillgivenhet!
    Var glad för det, alla kattor är inte sådana.....

MVH/Annika

• Tjiklex

Min ena katt skickar alltid mig på näsan och hakan så fort han kommer åt. Å den andra har på senaste tiden börjat suga på örsnibben på mig och pojkvännen, och när han inte får suga på öronen så suger han på lillfingret. =p

• Flygfotogen

Den suger inte? Ibland när de tagits från sin mamma för tidigt så kan sugbehovet bli kvar.

• lilla mej

din lilla kisse visar ju att hon tycker om dig och att du gosar med honom. Min kisse kommer alltid upp och ger oss godmorgon pussar i hela ansiktet när hon vill att vi ska vakna, dom e så mysiga.

• annroll

Så gör min ena kanin, men ej de andra två, och jag har läst att de tycker om en om de gör så, tar hand om en.. fast de e ju precis va alla andra skrivit med. ;)

• PrincessOfIce

Min katt var en riktig liten snuttis..
    tror starkt att han togs ifrån sin mamma för tidigt..
    Han var bara 9 veckor gammal när jag fick honom..
    Brukade snutta och slicka på mina örsnibbar..
    Numera saknar jag allt det där även om det var lite jobbigt då..
    Han är tyvärr numera avliden av en hjärtinfarkt för snart ett år sedan.. Gråter
    Han blev 12½ år gammal så han var ju ingen tonåring men ändå den som blev yngst avlidna av min familjs katter (De blir enormt gamla mina älsklingar)

• Skärgårdsfru

Det handlar inte bara om att din lilla kisse är kärvänlig Katter har en jädrans bra förmåga att slicka i sig "hur du mår". Genom att slicka på dig (och nosa) så känner den av läget med dig.

• Längtar efter en liten

Mina katter gjorde med det och jag njöt för jag tog det som dom tycker om mig och ville vara snälla tillbaka

Lyckliga (L)
  • JeckaH

Min perserflicka är tokig på att slicka mig på fingrarna, använder dessutom mina fingrar till att tvätta sig själv i ansiktet :).

Har läst någonstans att när katter gör så, så vill de "märka" oss människor och föra över sin egen lukt till oss. Samma med när de stryker sig mot någon. De gör oss till sina! Jättegulligt!

• södertälje

Han visar att du tillhör hans familj och att han accepterar dig,för det är ju katten som väljer vem som han vill vara med inte du,,,,,

• södertälje

...Jag ser att det är flera som har öronsnuttande kissar,kul,min skogis är 2 år och snuttar fortfarande speciellt när han är extra gosig.

Svar på tråden Varför slickar katten på mig?