• mia 82

Kan man "vilja för mycket"?

Undrar hur många gånger man har hört det egentligen? "Du vill för mycket" eller "om du bara slutar tänka på det så blir du nog snart med barn ska du se"... Tror ni att det kan ligga något i det? Kan det vara så att det inte händer något för att det enda man kan tänka på är små underbara bebisar?

Redan när jag var runt 16 år funderade jag på vad jag skulle göra eftersom killen jag var tillsammans med inte var någon som jag skulle vilja ha barn tillsammans med. Jag kände absolut inte att jag ville ha barn redan som 16- åring, men det var så tankarna gick redan då... Även med nästa pojkvän funderade jag en hel del över att jag faktiskt inte kunde tänka mig att ha barn tillsammans med honom.

Jag har även under en massa år haft ångest över att jag inte ska kunna få barn eftersom jag inte klarade av att ha samlag. I mitt första "riktiga" förhållande var jag med om en hel del minst sagt obehagliga upplevelser. Jag var bara 12 år och visste väl inte riktigt hur det skulle vara, även om jag så klart förstod att det inte skulle vara som det var... Det hela resulterade iallafall i att jag fick panik nästan varje gång jag försökte ha sex i flera år... Självklart var det jobbigt på många sätt, men det värsta var att jag inte kunde sluta tänka på att jag aldrig kommer att kunna få barn eftersom jag inte klarar av "behärska mig" tillräckligt länge för att kunna bli med barn.

För fem och ett halvt år sedan träffade jag världens underbaraste kille!! Jag känner mig verkligen trygg med honom och med tiden har jag lärt mig att slappna av med honom, så nu vet jag att sex kan vara något helt annat än att ligga och försöka "behärska sig" för att inte bryta ihop... Första gången jag klarade av att ha ett normalt samlag började gråta av lycka istället för av att det "blev för mycket" - nu skulle jag ju faktiskt kunna bli med barn!

Den underbara killen jag träffade är numera min man. I lite mer än ett år har vi försökt bli med barn, men det händer ingenting. Vi har försökt med bisolvon, zonterapi och ägglossningstest, men ingenting verkar fungera... När jag satt och tänkte för några dagar kom jag att tänka på allt det som jag har skrivit om... Det känns som om jag alltid har tänkt på det här med att få barn. Tror ni att det kan vara därför det inte går? Det går ju inte direkt att sluta tänka på... Jag har försökt, kom på mig själv flera gånger med att tänka: den här månaden tänker jag inte på att bli med barn, så då kanske jag blir det... Räknas som inte riktigt som att inte tänka på det...

På tisdag ska jag och min man på vårt första samtal på en kvinnoklinik. Känns lite nervöst, men samtidigt jätte skönt...

Oj, det blev visst ganska långt... Hoppas att någon orkat läsa ända hit. Är det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Kan man "vilja för mycket"?
  • piixelslyna

Nej, jag tror inte att det fungerar så alls.

Hoppas det går bra på kvinnokliniken och att ni snart får en liten bebis!

Klubbor förgyller dagen
  • skrattigtjej

hej jag hade som du

vi ha försökt i mer än ett år

jah sökte prat stund på kk lite och undersökning vrf min mens krånglade efte ppilerna osv

och de visade sej jag har pco så ja måste gå ner några kilon så ja ha därmed ingen äl

krama om och hoppas att de hjälpte iaf lite..

be dem undersöka dej regält med vul och sånt..d e gjorde dem på mej..krama

Emmy
  • mia 82

Tack så jätte mycket! Trodde aldrig att det kunde kännas så skönt att få stöd via nätet! Jag vet att jag har ägglossning, eftersom jag har använt ägglossningstest flera månader. Mensen har alltid varit regelbunden, trots att jag har ätit p-piller. Både jag och min man har fått zonterapi några gånger, hon som vi gått till håller även på med ögondiagnostik och trodde att det berodde på att min har långsamma spermier. Vet inte hur mycket man ska tro på sånt, men mycket annat som hon har sagt har stämt... Jag ska iallafall se till att vi båda blir ordentligt undersökta. Efter mina "tidiga sexuella erfarenheter" är det verkligen jätte jobbigt att genomgå en undersökning, men jag får bita ihop... Vet ju att det är värt det om det leder till att vi kan få vårt efterlängtade barn!

• Bliglin

NEJ = bestämt svar på din ursprungtliga fråga i TS

• Hatter

Lite borta från ämnet kanske, men jag skulle inte kalla det hela för "tidiga sexuella erfarenheter" utan för våldtäkt. En tolvåring är ett barn och borde inte utsättas för sexuella närmande överhuvudtaget. Det är våldtäkt och inte sex.

Då det gäller att bli gravid så kan det kanske bara vara så att för er så tar det lite längre tid. Det kan också vara så att din kropp stöter bort din mans sperma pga det du utsattes för då du var ett barn. Jag skulle föreslå att du förutom undersökningen att du kanske söker proffessionell psykologisk hjälp. Du utsattes för något fruktansvärt och det sätter sina spår.

• Busan TH

Det stämmer att om man tänker på det för mycket blir det inget,, Ja vill ha bebbe nu :(

• FiaEleonora

Jag tror inte det stämmer!!! Tänkte också att det var det problemet var när jag och min man försökt i 3 år utan att bli med barn. Vi gjorde en utredning och problemet var manlig faktor! Frågade våran läkare där och han sa att det INTE hade med det att göra och INTE stress heller...

Så STORT LYCKA TILL!!!!!

Det värsta en människa kan säga till någon som försöker att skaffa barn är : försök att inte tänka på det så kommer det... Vadå inte tänka? Det är ju det enda man gör, hur ska man stänga av det?!

Det mest irriterande för oss var att folk runtomkring FORTSATTE säga så trots att vi berättat att vi aldrig skulle kunna få barn på naturlig väg... Hur tänker man då?

Håller alla tummar för er!!!!!

• skatti

Hatter: Du kan väl inte på allvar tro att kroppen skulle "stöta bort" spermier p.g.a. tidigare upplevelser?!?!?
    Busan TH: Vill GÄRNA se dina vetenskapliga belägg för vad du påstår!

• mia 82

Tack för era svar! Vi var på vårt första samtal igår. De verkar vara helt toppen på kliniken! Så nu är vi iallafall igång, det känns riktigt skönt. Det verkar som att det bara är de som har/väntar barn som tror att det kan spela någon roll om man tänker på det för mycket. Är det nån annan än jag som fått den uppfattningen?

• flodputte

Jepp!
    I allmänhet verkar folk inte sätta sig in i den mänskliga reproduktionen om de inte får problem med den. Evolutionen skulle inte ha fått fram ett forplantningssystem som slås ut av tankar då skulle vi ha dött ut för länge sedan. Eller?
    Dessutom borde det ju funka åt andra håller i så fall, då kan man ju avskaffa p-piller o kondomer. Och de enda som blev gravida var de som inte ville, himla smart system av naturen.

Och igen folk blir gravida vid våldtäkter(med sina pappor)och i krig snacka om stress och nervositet.

Lycka till och lyssna inte på folk som inte vet något...

• Sejrla

Eftersom detta rykte/myt florerar rätt friskt inom "vill ha barn" diskussioner så gjorde jag en sökning på vetenskapliga artiklar inom ämnet (alltså inte aftonbladet, företag som vill profitera på äl-test eller "det funkade för mig eller det funkade för min kompis" utan i vetenskapliga artiklar som granskats) Tittade igenom det som fanns publicerat under 2006 och 2005, det var så många så jag ides inte gå längre tillbaka i tiden samt att detta är de senaste rönen. I INGEN av dessa gick det att hitta ett samband mellan stress/tänka på det och fertilitet. Endast i vissa EXTREMA fall när mens och ÄL uteblev (tex elitsportare) fanns det ett samband. Tror att myten aldrig kommer gå att "döda" men nu blir jag inte stressad av att andra säger det eftersom jag själv vet att så inte är fallet.

• Bliglin

Sejrla: *applåderar* din insats. Hoppas vi kan döda myten nu!

• AHöst

mia, for det forsta sa ar jag sa hemskt ledsen for vad du fatt ga igenom som barn. det skar i hjartat att hora. Men jag ar glad att du nu ahr hittat din underbare make och hoppas att allt kommer att ordna sig for er.

Jag har alltid tankt att stress absolut inte har nagon inverkan pa ens mojligheter att bli gravid. Jag ahr haft tva mf i ar med medfoljande tester och serie av lakare. Jag ar dock lyckligt lottad da jag hade en bra lakare vid andra graviditeten som upptackte vad som var fel och fatt igang cirkusen redan nu med behandingar. Men med mf:en och denna cirkus kommer ju aven stress. Stress som under en period nastan overgick till panikangest och som jag kampat hart med att forsoka ta itu med.

I mina senaste blodprov sa visade det sig att jag har ett aningen for hogt varde av prolaktin, vilket ar hormonet man har nar man ammar som gor att man inte kan bli gravid. Visst, det gar inte att koppla prolaktin vardet med stressen med all sakerhet. Men om man laser sa kan just stress orsaka det och uppenbarligen ahr jag inte haft det innan da att bli gravid inte tidigare har varit mitt problem. Sa min personliga teori ar att det ar stressen.

Visst ar detta inte fallet for alla. Alla reagerar ju olika. Men jag kan inte saga att stress aldrig spelar nagon roll.

Men nar det kommer till din situation sa tror jag absolut inte att bara for man tanker pa det hela tiden att det skulle gora nagot. dessutom sa ar ju prolaktin nagot de testar vid utredningar sa det kan man latt fa svar pa.

Svar på tråden Kan man "vilja för mycket"?