• Wailea

Hur stor är livmodern i vecka 11?

Hur stor är livmoderna i v 11? När bör man börja känna den om man letar? Var och hur ska man känna? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur stor är livmodern i vecka 11?
  • krikkan

hejsan.. jag tyckte de var jätte svårt att känna livmodern jag är i vecka 18 och kan fortf inte känna den.. bara bäbisen som sparkas.. hade problem me de i förra graviditeten frågade mvc om dom kunde visa och hon visa men jag kände inget..
    jag är inte tjock.. lr så.. men den är tydligen svår att känna..

vet bara att i vecka 19 20 når den naveln.. så din e jääätte långt ner förmodligen var på ul i vecka 13 och dom höll på me ullet precis där trosan sitter..

hoppas jag va till nån hjälp! kram

• Wailea

Jag misstänkte att den inte är så högt upp än eftersom jag inte hittar den...

Men om man tex gör NUPP el UL i vecka 11 eller 12, är livmodern tillräckligt stor för att de kan se något?

• krikkan

ultraljud gick juh bra för mig i vecka 13 du kan juh titta på bilderna jag lagt upp men som sagt hon var vääldigt långt ner och undersökte.... hade en kompis som gjorde ultraljud i vecka 8-9 och då såg man tilloch medbäbisen..inte lika tydligtmen man såg att de var ett foster.. =)häftigt..

• modestyclara

Det finns en jättebra site som heter gravid.se
    där finns det en kalender där man kan läsa om utvecklingen vecka för vecka, beräkna BF, hur stor livmodern är osv.

• Wailea

Någon mer som kan beskriva när ni kunnat känna livmodern? Var och hur?

• mothermary

Jag kan känna livmodern nu i v. 14 - och det gick v. 13 också. Kanske rent av i v. 12, fast då var jag osäker på om det verkligen var den, för jag hade läst att man brukar känna den precis ovanför blygdbenet då. Jag verkar dock bära barnet (eller livmodern ) ganska högt och ganska ytligt, för nu når den 5 cm under naveln på mig. Känns som en boll där inne... Jag vet inte om det kanske spelar roll att jag är kortväxt - att det liksom når högre snabbare för att avståndet är kortare, om ni förstår? Jag gjorde ul i v. 9 (8+2) utanpå magen och det gick bra att se den lill* då. BM var inte extremt långt ner mot troskanten heller, men de riktar kanske ultraljuden snett inåt-neråt, jag vet inte. Det där har jag själv funderat över.

Svar på tråden Hur stor är livmodern i vecka 11?