jäst till lussebullar
Hej! Vilken sorts jäst till lussebullar? Jäst till vanlig deg eller jäst för söta degar?
Vem hinner svara först?!!
Hej! Vilken sorts jäst till lussebullar? Jäst till vanlig deg eller jäst för söta degar?
Vem hinner svara först?!!
jag brukar då ha jäst för söta degar när jag bakar lussekatter Lycka till med bakningen
jag använder det jag har hemma går lika bra med båda
Jag köpte båda, jag får dra lott då!
Hur mycket socker brukar ni ha i? Det står 1,5 dl socker till standardsatsen (5 dl mjölk) men jag tycker det låter lite snålt...?
Tänkte bra säga att han chefsbagaren på Riddarbageriet säger att man aldrig behöver använda sötjästen.
Det är bättre att låta en sötare deg jäsa tjugo minuter längre bara.
Då måste jag komma in och ställa en relaterad fråga:
Vad är det för skillnad på de två jästsorterna egentligen, någon som vet?
Den röda för söta degar helst, men den blå går också bra.
JFL
Ingen aning egentligen, men eftersom han på Riddarbageriet hävdade att degen utan sötjäst bara behöver jäsa längre innehåller kanske den röda fler jästsvampar, eller i alla fall något som skyndar på processen.
jag kör efter vetebullsreceptet på mjölpaketen
Anledningen till att man inte ska använda den röda jästen utan i stället jäsa längre tid, är helt enkelt att bröden/bullarna blir godare då.
Det är under jästiden som de får smak och längre jästid ger mera smak. Luftbubblor som får bildas under en längre tid ger den där "brödsmaken" som är så fantastisk .
Man vinner ingenting på att brödet jäser snabbt. Ni som tycker att butiksbakat bröd är tråkigt och smaklöst har redan upptäckt det . Den degen görs genom att man blandar in extremt mycket jäst så den fylls av luft mycket snabbt. Därefter fryser man bröden direkt och kan stoppa in dem i ugnen medan de fortfarande är fysta. Brödet innehåller luft men har inte hunnit få någon smak.
Syftet med att baka är förhoppningsvis att det ska bli så gott som möjligt, inte att det ska gå så fort som möjligt .
* En tumregel vid bullbakning är att alltid använda gul jäst och inte röd.
* En tumregel vid brödbakning är att aldrig ha varmare degspad än 20 grader, att halvera mängden jäst och alltid jäsa degen minst en timme och helst två.
Tack Peki!!!!
nu kan jag sätta degen och åka och handla efteråt !
Precis!
Om man tror att man kommer att vara borta extra länge kan man alltid ställa degen lite kallare.