• gommi

något tips på klurigt pc-spel??

Hej

Eftersom det snart är jul och med det en massa underbar ledighet så undrar jag om någon har något tips på ett bra klurigt pc-spel där man ska lösa gåtor och få fram ledtrådar för att komma vidare i spelet??
    Jag saknar tiden då man kunde sitta vid datorn i timmar och bara spela.

• Svar på tråden något tips på klurigt pc-spel??
  • Meline

Om du inte har spelat MOTAS (mystery of time and space) så prova det, det är ett internetspel som är helt gratis...Väldigt roligt.
    www.albartus.com/motas/

Är du ute efter pc-spel som man köper eller nätspel?
    Det finns ju en hel del escape the room-spel på www.lazylaces.com, men jag vet inte om sajten är uppe för jag kommer inte in där.

Om du är ute efter riktiga pc-spel så finns det ju de klassiska äventyrsspelen. Det är kanske inte jättemycket klura, utan går ut på att göra saker i rätt ordning och hitta rätt saker och prata med rätt personer, men de är ju väldigt roliga...

Klassikerna bland äventyrsspelen är hela Monkey Island serien (de första 2, och kanske även den tredje, minns inte, är jättedålig grafik eftersom de är så gamla, men de senare är väldigt roliga), som du måste prova om du inte redan spelat dem.
    Andra äventyrsspel som är väldigt bra är: Grim Fandango (rekommenderas), Full Throttle, The longest journey, Syberia (1&2). Fast de är ju som sagt äventyrsspel, vet inte om det är vad du är ute efter.

• Miffomorsan

Safecracker är kul - där måste man lösa olika gåtor för att få kombinationerna till kassaskåpen.
    Spelen med detektiven Tex Murphy är också toppen.

• gommi

Mem

tack för tipset med Motas....av ngn anledning lyckas jag inte komma in på spelet. jag får bara upp en svart ruta med musik....please hilfe.

super puma:
    Safecracker har jag spelat...gillade det - det är sån typ av spel jag är ute efter....fler tips

• MasterBlaster

Myst-serien kanske?

• neo78

Myst: Uru live kommer ju snart.

• Skarpa

Broken Sword- serien är riktigt bra! Inte så tunga heller, även om det är rätt kluriga. Kommer dessutom ett nytt snart.

• mimmi81

Monkey Island- serien och Grim Fandango!
    Sjukt bra spel med mycket humor och klurigheter!
    Ett måste!

Svar på tråden något tips på klurigt pc-spel??