• TezzoAlexx

Allergi tvättmedel?

Hej!

Min son fick utslag på armarna, benen och lite på bröstet efter att ja satte på han en ren body i morse!!

Kan de vara tvättmedlet? sköljmedlet?
    Jag använder skona allergifritt.
    Sonen är snart fyra månader och jag har hela tiden haft detta tvättmedlet...

Ska till bm imorn men blev orolig så ja vile bolla lite tankar med er här.

Jag har ial tvättat av honom och lagt han i vår säng i bara blöjja. Han reagerar inte på sängkläderna...

tacksam för svar.

Någon som gett semper och fått barn med utslag förresten? Sonen får vanligtvis nan men hade bara en semper kvar i morse så ja blanda ut med bröstmjölk.... Någon erfarenhet av semper???

• Svar på tråden Allergi tvättmedel?
  • Mrs Mattsson

barn kan få utslag av semper.
    nan ska vara mildare mot magen så semper kanske inte alls funkar fr honom?
    och om du anvnt samma tvättmedelså är det nog inte det.
    är han förkyld el liknande? dom kan ju få virusprickar nämligen.

• TezzoAlexx

okey då blir de inge mer semper så får ja se om de inte kommer tillbax.

Nej han är inte förkyld.

nej ja tycker ju inte de borde vara tvättmedlet.. men ska man skippa sköljmedel till barn? Ja använder skona sköljmedel oxå...

• TezzoAlexx

tack så mycke för svaret!! =)

Någon mer?

• Mrs Mattsson

ja testa o sluta med semper o kör med nan igen o sen när prickarna är borta testa semper igen o kommer årickarna tillbaka har du ju svaret

• MBert

Ja, man ska INTE ha sköljmedel till barnkläder. Sköljmedlet sitter kvar i kläderna efter tvätt, det är själva vitsen med sköljmedel, och är en av DE VANLIGASTE ORSAKERNA till ALLERGI.

Så skippa sköljmedlet!
    Tips är ändå att byta till ett tvättmedel som är skonsamt för barn, alltså något som rekommenderas till allergiker.
    För har de väl fått utslag en gång så behövs inte mycket för att det ska hända igen. då kan de reagera på tvättmedlet fast det är samma som man haft innan de inte reagerat.

• Mrs Mattsson

jag säger så här, har ni allergier i släkten på någons sida o mot tvätt/sköljmedel?
    har ni inte det behöver ni inte oroa er.
    man kan visst använda sköljmedel till småbarn.

vår barnläkare sa så här
    har man inte allergier i släkten behöver man inte ens använda sig utav parfymfria tvättmedel för det är väldigt sällsynt att dom får allergier om det inte redan finns i släkten.

o använder man itne sköljmedel lir ju kläderna stela *ryser* vem vill ha stela kläder på sitt barn.
    iaf när jag tvättat utan sköljmedel.

• TezzoAlexx

jag använder skona allergi och parfymfri..

jag är överkänslig mot vissa starka parfym tvätt o sköljmedel så ja använder skona.

Ska prova tvätta om tvätten med lite tvättmedel bara för o se om de blir bättre.

Nej inge skönt om kläderna blir hårda ju! KAnske hjälper o torktumla lite?

• MBert

Mrs Mattsson. Du uttalar dig om två olika saker. Det första gäller tvättmedel som din läkare uttalar om. Det är en sak. Tvättmedlet sköljs ut ur kläderna. Det som blir kvar är parfymeringen. (Så det är om man är känslig för det som man bör ha annat tvättmedel, precis som du skriver).

Men när det gäller sköljmedel så är det tyvärr en alldeles för vanlig orsak till allergier och att det kan fungera som en katalysator för andra allergier.

Vad har du för kläder som blir stela efter tvätt utan sköljmedel?
    Det är TYG vi pratar om, som man ska ha på sig!
    Satsa på mjuka bomullskläder utan en massa kemikalier för skrynkelfritt mm så blir de inte stela efter tvätt!
    Och vad prioriterar du...

• TezzoAlexx

så nu tvättar ja om ALLA hans kläder med liite tvättmedel. Endast.
    Ska se om detta hjälper.
    För skona ska ju vara en av de bästa tvätt medlena. Annars får ja helt enkelt testa ngt annat. Sonen ligger i sängen o sover och utslagen verkar ha gått ner mycket sen jag tvättade av honom! *hoppas hoppas de blir bra nu*

• Snutte83

Där finns sköjmedel utan parfym som är för allergiker.

Använder osså Via Sensitive tvättmedel o Skona parfymfri sköljmedel. De e dom enda jag tål typ. O sonen har inte reagerat en enda gång på de.
    Neutral fick jag eksem över hela kroppen av...

Jag ser så dåligt när jag blundar...
  • WimsA

Neutral använder jag till min son som har väldiga allergier å eksem! Å det funkar fint!

_ComBo_
  • Mrs Mattsson
    MBert skrev 2006-11-05 14:11:03 följande:
    Mrs Mattsson. Du uttalar dig om två olika saker. Det första gäller tvättmedel som din läkare uttalar om. Det är en sak. Tvättmedlet sköljs ut ur kläderna. Det som blir kvar är parfymeringen. (Så det är om man är känslig för det som man bör ha annat tvättmedel, precis som du skriver).Men när det gäller sköljmedel så är det tyvärr en alldeles för vanlig orsak till allergier och att det kan fungera som en katalysator för andra allergier.Vad har du för kläder som blir stela efter tvätt utan sköljmedel? Det är TYG vi pratar om, som man ska ha på sig!Satsa på mjuka bomullskläder utan en massa kemikalier för skrynkelfritt mm så blir de inte stela efter tvätt!Och vad prioriterar du...
    jag menade sköljmedeln med.

o jag förstår att det är TYG vi pratar om o jag ahr kört utan sköljmedel och TORKTUMMLAT men dom har blivit stelare då iaf
  • Annapann

Våra kläder blir "hårda" trots att vi använder mjukmedel. Skitdrygt och obekvämt. Men de blir mjuka efter nån timmes användning. Och våra kläder är i tyg allihopa.

• MBert

Det är inte bara parfymen som är problemet. Det är egentligen inte det som är problemet men resten sköljs bort när det gäller tvättmedel. (Annars är det ett dåligt tvättmedel eller för lite sköljvatten i tvättmaskinen, och då bör man byta till ett tvättmedel som är mer vattenlösligt och lättare sköljs ut!)

När det gäller sköljmedel sitter det kvar i plaggen, oavsett om det är parfym i eller inte! Det är det som är tanken med sköljmedel, att det där medlet sitter kvar och gör kläderna mjuka.

Skippa sköljmedel. Det är dessutom en onödig utgift och mer kemikalier som ska ut i vår miljö!

• Annapann

MBert: Hur vet jag att det är mer vattenlösligt? Nåt tips? Jag har urusel koll...

• TezzoAlexx

någon mer med erfarenhet av eksem/utslad.. sonen får röda prickar och torra avlånga partier...

• MBert

Vi har provat oss fram till att Skona och neutral är tvättmedel som är mer vattenlösligt. Hemförsäljningstvättmedlet Tvättex, som flera förskolor och äldreboenden använder ska också vara mer vattenlösligt.

När det gäller att ni tycker tyget blir hårt efter tvätt så handlar det nog dels om en vanesak och dels om vilket material ni har i kläderna. Det ÄR skillnad på olika bomullskvaliteter.
    Ett märke som har väldigt mjuka och sköna barnkläder är t.ex. Lingon och blåbär.

• TezzoAlexx

okey va bra att skona är de =)

• Sanna1012
    Hej har du läst Artikeln om dammande tvättmedel på estell.nu där fins även det enda tvättmedlet  för bebisar (Estell baby tvätt)

Svar på tråden Allergi tvättmedel?