Parmesanost - i ugnen
Hej. Jag har hørt att man inte skall æta parmesanost nær man ær gravid dærfør att den inte æer pastøriserad...
Men om man har den på lasagne og gratinererar den så steks den ju.. Da borde det værl gå bra?
Någon som vet..
Hej. Jag har hørt att man inte skall æta parmesanost nær man ær gravid dærfør att den inte æer pastøriserad...
Men om man har den på lasagne og gratinererar den så steks den ju.. Da borde det værl gå bra?
Någon som vet..
Det är inte farligt att äta lagrad parmesan.
Och all ost som upphettas till bubblande het är OK!
Ett tips, läs vad som står om kostråd för gravida på livsmedelsverkets hemsida.
Kopierat från www.slv.se :
Hårdostar som Herrgårdsost och Grevé har lägre pH (är surare) och har lägre vattenhalt än de mognadslagrade dessertostarna ovan och är därför inte gynnsamma för listeria. De tillhör därför inte risklivsmedlen. Likaså anses en väl lagrad Parmesanost inte utgöra någon risk ur listeriasynpunkt även om den har tillverkats av opastöriserad mjölk. Eventuella bakterier har dött under den långvariga lagringen. Smältost av alla typer (finns även av grönmögelosttyp) betraktas som riskfria. Dessa säljs vanligen i tub eller plastask och det står "smältost" på förpackningen.
"Jag har hørt att man inte skall æta parmesanost nær man ær gravid dærfør att den inte æer pastøriserad..."
Du har fått fel information. Parmesan är alltid okej, även om den inte är pastöriserad.