• lilla my2

Har jag gjort fel???

Jag måste bara fråga er här på fl om jag har helt gjort fel hela min graviditet???!!!

Jag har tagit otrivin, när jag var jätteförkyld, är det farligt????

Jag tar även en antidepressiv tablett (25mg) / dag (min fulla dos är egentligen 75mg /dag!!
    Läkaren har sagt att det är ofarligt att ta dessa fram till jag är i 6;e månaden, men nu börjar man ju fundera!!

Någon som vet om jag har förstört barnet nu???

• Svar på tråden Har jag gjort fel???
  • Lilla K

Säger läkare att det är ok, då måste du ju lita på det. Vill dukolla mer finns läkemedelsinfo på Apotekets hemsida, där kan man söka efter bipackssedlar eller patientfass, och få reda på vad som gäller med läkemedel och graviditet.

Du har säkert inte gjort nåt mot din bebis, oroa dig inte!

• lilla my2

Tack lilla K, skönt att få stöd!!!

• Simphony

Jag har också tagit otrivin när jag varit förkyld.. Vad jag vet ska det inte vara någon fara, men nu blir jag också osäker?

• lopploellan

Har din läkare sagt att det är okej så är det det....
    Jag använder Nezeril varje dag pga nästäppa och det har jag haft nästan ända från början...Jag använder det till natten. Men jag brukar hålla upp en vecka mellan gångerna när den tar slut!

Jag tycker inte att du ska vara orolig..Prata med din läkare så känns det mycket bättre efteråt..

www.fass.se

• Snoffsan

Egentligen ska man inte ta nässpray när man är gravid. Det fick jag höra i alla fall men koksaltlösning finns ju alltid.
    Men jag tror inte att du har "förstört" din bebis för att du tagit det några gånger.

• Alicia05sMamma

Enligt vad det står i fass så är inte nezeril nässpray farligt att ta under graviditet.

• Titti och mini

Nässpray är inte farligt! Finns ingen forskning som visar på det gällande graviditet!

Angående den andra medicinen vet jag inte, men en mkt bra sida när man undrar om läkemedel o ev. fosterskador är:
    www.janusinfo.org - klicka in på fosterskador o läkemedel o sen söker man på den medicin man undrar över. Mkt bra o informativt o oftast lugnande

• Snoffsan

Ok. Jag låg ju på sjukhus under slutet av min graviditet och då sa de där att man inte fick ta nässpray. Men det kanske var nå regler de måste rätta sig efter.....

• sskstudent79

Hade föreläsning idag om läkemedel under graviditet och barnmorskan som föreläste sade att det var vanligt med antidepressiva under graviditet. Du äter säkert ett vanligt SSR-preparat och "man" är överens om att fördelarna uppväger riskerna med att ta det under graviditet. Hundratals kvinnor äter det, lita på din läkare. Oroa dig inte! Nässpray kan man bli "beroende" av, därför är det inte bra att ta det hela tiden. Men det är inte farligt för barnet! Så har jag fått lära mig idag!

• semlan78

Här i österrike får man inte ta nasivin! Det står även på bilagspappret som man får till! Här är dom stränga med sånt, så jag har fått plåga mig igenom förkylningar med koksaltslösning!

Svar på tråden Har jag gjort fel???