• webvoyage

7 månader - står själv!

Hej

Nu undrar jag lite om det finns fler "tidiga" barn då jag tycker att min dotters utveckling går med en rasande fart. Hon har nyss blivit 7 månader och har länge krypit, suttit, ställt sig upp, satt sig ner etc. I ca 3 veckor har hon ställt sig upp mot allt men också tagit sig därifrån till en annan "möbel", men nu har hon t.o.m börjat släppa taget och står själv i långa stunder! Hon är stadig (och stor) självklart och vill ingenting annat och det är ju kul. Hon är en glad tjej och tar sig dit hon vill så det är ju bra. Är bara nyfiken på om vi är många härute som har barn där det gått fort det första året

(Sonen var också relativt tidig men inte såhär)

Kram

• Svar på tråden 7 månader - står själv!
  • morzan4

Min tredje flicka var så tidig. Hon sprang när hon var 9 1/2 månad!

• Eliin

oh ja.. min dotter ställde sig upp mot stöd första gången vid 5 månader. Hon gick med sin gåvagn vid 6½ månad och började gå vid 8½ månad. Hon gick längs möbler vid 6 månader.

Men jag såg det inte som positivt att gå så tidigt.. hon slog sig enormt mycket och va ett riskbarn för olyckor enligt BVC.

Hon satt själv vid 4,5 månad och kröp vid 5.. Nästa barn önskar jag är en aning senare.

• annikaloppan

William var tidig, men inte så tidig!

Han drog sig upp och gick längs med möbler när han var 7-8 månader men gick inte själv förräns han var 11

♥ William 20051015 ♥
  • tezz85

mon son började åla 5månader, ställa sig upp mot möbler 6månader kryper 7månader.. börja släppa nu lite mellan soffan och tvbordet (Theo 15/mars-06)

• Mamma till D

Min dotter började gå vid 8 ½ månad men som tur är har hon alltid varit försiktig

• sofia23

min son började gå när han var 7 månader,men han hade juh inte kontroll över balansen men vid 8 månader gick han jätte stadigt

• webvoyage

Eliin, jag förstår om det är olyckor hela tiden. Hittills har det varit lugnt här då hon är väldigt försiktig och sätter sig ofta själv osv. (hon har ju inte börjat gå själv ännu)

Sofia23, ja det var ju tidigt att börja gå redan vid 7 månader. Lisa tar bara några steg utmed möbler men står utan stöd i hela 15 sekunder innan hon sätter sig ned eller tappar balansen.

För min del känns det positivt än så länge då sonen är lite mer än 2 år och de "leker" mer nu när hon är med på ett annat sätt.

Kram

• Cecilia1983

Min son satt själv när han var 4,5 mån. ställde sig upp och satt sig upp själv när han var runt 7mån. han väntade till 8mån med att krypa och gick på sin 9-månaders dag. Idag är han 10,5 månad och går och springer obehindrat.

• CeeJay

Här är en till tidigt ung dam MIn yngsta tog sig fram ålandes i rasande fart när hon var 6 månader och allt hände sedan på en gång. NU är hon precis 11 månader och går mer än vad hon kryper. Hon säger däremot ingenting ännu - har sagt mamma en gång säkert en slump

Storasyster var precis tvärt om, hon sa sitt första ord när hon var 7 månader och tog sina första steg när hon var 16 månader.

• Beckah82

Japp här är en till: Victor

Han stod i den åldern, gick när han var nyss fyllda 8 månader, sprang en månad senare.

Började åla vid 3 månader och krypa på knä vid 5 osv osv

Skitjobbigt. Hoppaspå att nästa bebis ska vara lite långsammare så jag hinner njuta av bebistiden

♥ Beckah, mamma till Victor och liten i magen BF 070706. Hemsida: busig.sida.nu
  • Flissi

Min var oxå en tidig pigg filur! Tyckte det var otäckt när hon började ställa sig för hon kunde inte sätta sig själv vilket gjorde att hon trillade rakt bak lite väl ofta för min smak!

men de hittar snart balansen & tekniken! Essie tog första stegen vid 8 månader, men slutade efter några dagar & inväntade 9 månadersdagen. Efter det gick hon ordentligt efter ett par dagar & hade då lärt sig sätta sig!

Det är rätt skoj med tidiga små men visst kikade man med lite avund på de små som snällt låg stilla när vi var på babygrejer!! :0)

Essie 1 år!
  • Cilla R

Néa var också tidig, gick helt utan stöd vid 9 månaders ålder och hade då knatat omkring med gåvagnen sedan hon var 7 månader. Glad

• Mandy

Jo jag har oxå en tidig tjej, vad gäller det motoriska kan jag tillägga. Väldigt duktig på att lägga pussel och annat knåp men även det grovmotoriska. Gick med stöd före 7 månader, gick själv vid 9 månader och helt vid 11 månader. Upplevde det både som kul och jobbigt då hon inte riktigt var mogen kändes det som. Hade dålig balans i början men gjorde allt mest på vilja. kanske för att komma ikapp sotrasyster.

Dock är hon INTE tidig med språket. Säger inte många ord vid 16 månader. Tror inte det är helt ovanligt att det är så.

Svar på tråden 7 månader - står själv!