• Anonym (ont)

värk i svanken som strålar ut i ben samt fötter

det gör såååååååååååå ont i svanken. har haft detta tidigare flera gånger men för varje gång blir det värre o värre. benen känns svaga samt det sticker i fötterna. som då foten somnat ni vet fast det gör inte ont men i ryggen gör det så ont. tabletter hjälper inte. när jag varit hos läkare har de trot inflammation men de har aldrig undersökt mig utan skrivit ut tabletter bara. nu denna helgen har värken varit så svår att jag kan inte äta mår illa av smärta vad fasiken e det frågan om. är själv med 3 små barn annars hade jag besökt akuten nu

• Svar på tråden värk i svanken som strålar ut i ben samt fötter
  • Birgitta2

Stel på morgonen? Kramper i ryggmuskulaturen?

• Anonym (zac)

Det kan vara Spinal stenos
    www.4s.nu/patientinfo_spinalstenos.htm

Eller nåt annat fel i ryggen, diskbråck brukar gå ut i ben och fot men inte båda samtidigt som på dig.
    Läs på lite om olika ryggsjukdomar så du nästa gång du går till läkare kanske kan be om undersökning.
    Tycker det låter nonchalant som du blivit bemött.

• Anonym (ont)

stel ja men kramp nej. värken jag har nu håller i konstant det blir värre om jag sitter.

• Talullahbell

prova o ta en bamyl koffein, hjälper mot allt! men i vilket fall som helst så måste du söka vård..

• Birgitta2

Du kanske har en form av Bechterews sjukdom. Känns som ichias ibland, men byter sida, vilket ischias inte gör. Värk i rygg (bröstrygg, ländrygg bl a), stelhet på morgonen. Detta går i skov och musklerna blir inflammerade. Ett vävnadsprov kan visa att du har typen HLA B27 och en röntgen att dina kotor är förändrade.

Gå till apoteket och be om antiinflammatoriska tabletter. Många är icke receptbelagda. Ta dessa 3-4 dagar och se om du blir bättre. Blir det bättre så är det en inflammatorisk sjukdom du har och du måste söka läkare för att få det utrett.

• Anonym (zac)

Prova att hänga ut ryggen. Har du en stol med stabila armstöd så stöd händerna på dem och lyft upp kroppen, låt underkroppen hänga fritt i luften.
    Är det diskbråck du har så kan det lätta på trycket i ryggen om du hänger ut ryggen så här. Men ta det lugnt och försiktigt bara.
    Och efter du hängt ut ryggen så här lite så svanka lite bakåt.

Har man diskbråck är det sämsta man kan göra just att sitta.
    Men prova gör som jag skriver och se om det kanske blir bättre.

• Anonym (ont)

jag äter medicin mot inflammation men det gör ingen nytta. när jag har dessa attacker som jag kaller de så har jag så här ont i ca 2v sedan som bortblåst för att dyka upp 3-4v senare

• Birgitta2

Ett tips: När du kommer i period där du inte har ont, gå på gym! Du måste skaffa en liten muskelkorsett i ryggen som bär upp ordentligt. En stark rygg med andra ord. Träna ryggen minst två gånger i veckan och när du ändå är där så kan du ta resten också. Det skadar definitivt inte. Men ta försiktigt med träningen när du har ont.

• columnavertebrae

Hallo!

Jag såg att du har ont i ryggen o vill ha tips på hemövningar?
    Om du går in på www.mckenzie.se så kan du läsa mer om ryggont och vilka övningar du kan pröva att göra hemma, tills du har tid att gå till en duktig sjukgymnast för diagnosticering och behandling.
    Lycka till!

Svar på tråden värk i svanken som strålar ut i ben samt fötter