• Majälva

Hjälporganisationer - vilka är okej?

Jag undrar om någon känner till och kan hjälpa till att få ihop en liten "vit lista" och en "svart lista" över olika hjälporganisationer o.dyl. Det är ju viktigt att skänkta pengar verkligen går till de behövande och inte till chefers höga löner och bostadsaffärer (á la stadsmissionen i sthlm). Det kanske redan finns en sådan lista någonstans?

Hur vet man att ens skänkta pengar verkligen gör nytta hos dem som behöver?

• Svar på tråden Hjälporganisationer - vilka är okej?
  • pups

pg 90- är bra.
    vi har sos barnbyar.

• sisley

Även om pg 90 är en säkerhet så tycker jag inte att det känns helt okej många gånger ändå. Ofta har dessa organisationer chefer som lyfter mkt höga löner vilket rimmar illa när man jobbar med bistånd.
    Jag brukar ge pengar till frälsningsarmén när de skramlar med bössorna på stan.
    Har även skänkt pengar regelbundet till SOS barnbyar, som pups.

• Majälva

Hur är det med Rädda Barnen? Onödigt höga chefslöner där? Är på g att börja betala månadsvis, men vill veta att jag inte bidrar med en extraslant till någon chef, för då vet jag bättre ställen där den slanten gör skillnad.

• sisley

Jag vet faktiskt inte... Men jag tror tyvärr att de flesta har höga chefslöner, t o m frälsis. Det var ju en del skriverier om just chefen för frälsis för ett år sedan. Han hade ju bl a fifflat till sig en lägenhet i Sthlms innerstad som egentligen skulle stå till förfogande för hemlösa. Det är just sådant som gör mig så himla ledsen. Hur kan man med sig själv bara?!

• Majälva

Ja, det är just sådana historier som gör mig misstänksam. Man blir ju depp helt klart ... Inte ens de som arbetar med att _hjälpa_ andra handlar etiskt.

• sisley

Om du skänker pengar varje månad till ett fadderbarn så ska denna summa gå oavkortat till just ditt barn. Eller hur pups?

• ellepelle

Hej på er,
    Ni kan kolla på www.frii.a.se. Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, FRII. De har etiska riktlinjer för hur insamlade pengar ska användas och de organisationerna som är medlemmar i FRII följer dem. Alla organisationer som är medlemmar där, har 90-konto är seriösa. Jag tycker att organisationerna får onödigt mycket skäll, många av dem är helt fantastiska. Rädda Barnen genomför all utbildning av Barnkonventionen trots att det är kommunernas ansvar (men de har inte råd), Cancerfonden finansierar 75-80% av ALL Sveriges cancerforskning för det har inte Stat och Landsting råd med. Utan dessa organisationer med extremt professionella medarbetare skulle Sverige se annorlunda ut. Deras verksamhet måste givetvis också kunna kosta, i form av duktiga medarbetare, jurister, psykologer etc.
    Själv stöder jag med glädje Rädda Barnen, Världsnaturfonden, Greenpeace etc.

• Majälva

ellepelle,
    tack för länken. Först blev jag glad när jag läste ditt inlägg om bla Rädda Barnen, men när jag ser att även Sthlms stadsmission är medlem i FRII, så kan jag inte låta bli att fortsätta vara misstänksam. De var ju i blåsväder här för ett år sedan eller nåt, för oetiska bostadsaffärer bla. Naturligtvis måste de som arbetar ha lön, men det är skillnad på det och att ta ut oskäliga summor och att utnyttja organisationen i privat syfte.

Någon mer som vet saker?

• ellepelle

Jag vet deras Generalsekreterare gjorde en klantig grej och fick en lägenhet från en av deras egna fastigheter. Jag vet inte vad jag ska säga för jag tycker fortfarande att de är en mycket seriös organisation dit "pengarna går fram" till det de syftar till. Om inte Stadsmissionen fanns vet jag inte vad som skulle hända med alla hemlösa, alla ensamma pensionärer etc som de med hjälp av frivilliga bidrag (och hyresintäkter etc från sina fastigheter) finansierar sin verksamhet med. Att en person begår ett misstag kan jag ha överseende med så länge organisationen tar ställning att det var fel och arbetar för självsanering. Om ni är på jakt efter någon som inte har ett enda misstag/skelett i garderoben så är det nog svårt. Det gäller på något sätt att försöka sätta sig in i om verksamheten som bedrivs är seriös och gör en skillnad.
    Som jag tycker inte att löner kan kallas att pengarna inte går fram eller administrationskostnader. Någon måste genomföra verksamheten och det går inte att skicka en lastbil full med sedlar till "barnen i Afrika". Det om något är oseriöst. Jag bidrar hellre till lönen för en utbildad psykolog som arbetar för barns välbefinnande på plats och kallar det att alla pengarna går fram.
    Oj oj va långt - som ni märker är detta ett hjärteämne

• Majälva

ellepelle,
    ja, men det är bra att du skriver, det känns helt klart bättre när jag läst det du skriver. Du har rätt, man kan inte döma hela organisationer pga en persons dumheter (varför är det så ofta chefer som sysslar med dumheter?? Eget släkte på något vis?).
    Jag börjar med att skänka månadspeng till Rädda Barnen. Tack!

• ellepelle

Det finns knäppgökar överallt men det verkar sannerligen som om chefer och andra är knäppare än andra. Kanske är det just den där girigheten och maktlystenheten som gör att de blir chefer. De som inte bryr sig så mycket om makt och pengar (utan andra viktiga saker i livet) får nöja sig med att bli bestämda över av knäppgökarna. Usch!!
    Rädda Barnen är jättebra!! Ett tips är att läsa om deras arbete för barnsoldater och deras mottagning de har för flyktingbarn, pojkar som blivit utsatta för sexuella övergrepp och barn med sorg. Så beundransvärt arbete!
    Vet du om att kvinnor är de som ger mest i frivilliga bidrag - trots att vi tjänar minst. Jag kan lova att Skandiagubbarna inte gett många kronor. De tar alla pengarna och bygger sig ytterligare en fet herrgård. Konstigt!

• Majälva

ellepelle,
    ja *urrk*. Jag vill inte ens tänka på sånt för jag känner adrenalinet rinna till i kroppen ...

• Malvan

Mina bidrag går till: Läkare utan gränser, Amnesty, Greenpeace, Svenska freds.
    Om jag skulle välja en enda så skulle det bli läkare utan gränser - de gör ett jäkla bra jobb. Och jag måste bara lita på attt det är så, tro på det goda!

Svar på tråden Hjälporganisationer - vilka är okej?