• Joppjopp

gråter, stönar och vrider sig vid amning

Hej

Har en 6 månaders som alltid varit lite krånglig vid amningen men som den senaste tiden blivit värre.
    Jag helammar och han får lite gröt mitt på dagen. Han har varit hos doktorn flera gånger ang luft i magen. Han är alltid på gott humör och går bra upp i vikt. Har oftast problem med luft i magen på nätterna. Vi har provat ALLT mot detta men ingen succé.

Nu när jag ammar så blir han gnällig, gråter, stönar, vrider sig m.m. Tar ett par "klunkar" och släpper taget och är missnöjd. Jag har massor av mjölk... ibland är det problem i början och ibland i slutet så det har inget att göra med att han är hungrig eller det kommer för lite/mycket mjölk.
    Han blir nöjd så fort jag "ställer" honom upp i knät igen. Den senaste månaden så är det vid nästan alla måltider förutom på nattmålet.

Någon som vet vad det kan vara.... blir ofta stel som en pinne när han äter...ser ut som luften stör men inte alltid. Ibland blir han missnöjd innan han ens fått tutten i munnen.

Tacksam för svar....

• Svar på tråden gråter, stönar och vrider sig vid amning
  • elvin dräd

Jag skulle tro att det är som du säger, att han har luft och behöver rapa. Eller så kanske han är mätt

• kosmo06

Så där har min son alltid varit av och till. Ammade honom i 3 månader, sedan har han bara fått ersättning. Måste sätta honom upp, då blir han nöjd. Vet inte vad det kan bero på men ibland undrar jag om min kille verkligen är ordentligt hungrig, om det kan vara därför han släpper? Men jag har tyvärr inget svar, ville bara berätta att min son är likadan!

• picolina

ja säkert luft.. testa att rapa honom lite oftare.. eller så har han lite magknip skulle jag tippa..

ღღღ ♥ Maja 22 juli 2006 ♥ ღღღ
  • Sessan74

Hej!

Likadant här.. Det bullrar som tusan i magen och han släpper taget hela tiden. Han blir jättestörd av det. Ledsen blir han oxå när jag reser honom upp. Antagligen för att han tror att jag tar bort bröstet. Han är fem månader.

• Sessan74

Hej!

Glömde säga att det är oxå bara nattmålet som funkar bättre för oss. På amningscentrum sa de att han kanske var ivrig men det borde han vara som mest på natten då han äter 03.30 och inte fått mat sen 18.30.

Ingen aning vad man ska göra---

• Julmust

så gör min bebis också även om hon håller fast och ligger kvar. Ofta kommer det pruttar efter ett tag, men inte alltid. Att äta sätter ju igång tarmarna.

• kosmo06

Sessan 74: visst kan det vara så, att han är ivrig! Det har jag inte tänk på! På natten funkar det också jättebra för oss men det tror jag beror på att han är så trött och avslappnad. På dagarna är han väldigt aktiv och kan inte vänta en sekund om det är nåt han vill ha.

• peema

Jag har precis samma problem och ibland går det bra, iblnd inte. På nätter inga problem men å dagarna kan det räcka att jag lägger henne i "ät position" så börjar hon bli ledsen och då har hon inte ens fått i sig något. Jag ringde en vän med fem barn idag och hon tipsade mig om vad hon gjorde med en av hennes barn: Avleda... gå rund medan barnet ligger vid bröstet dp det förmodligen vil att det ska hända något och att ligga och äta är för tråkigt. På natten är barnet som du säger fm. för trött och avslappnad och då går det bra att ligga och äta. Jag testade idag och det verkade funka ett tag. Lycka till

• Joppjopp

Tack för tipsen..

Ska prova det där med att avleda... det verkar faktiskt ibland som han bara är uttråkad.

• terre

Jag har hört att barnet sväljer mindre luft om de får sitta lite mer när de äter. Testa att ha honom sittandes när du ammar.

• Kunga

Hej!
    Jag har precis provat att ga runt och amma min 4 manaders tjej och det verkar funka!!!! Hon blev oxa styv och faktades med armar och ben da jag forsoker amma henne dagtid och hon ar jattestark, natten ok! Alternativt hade jag slutat amma henne idag, sa ge det ett forsok!!! Tack for tipset!

• Selma77

Min 3 månaders dotter är likadan. Hon kan bli jätteledsen när jag lägger henne till bröstet. Då är det bara att vänta en stund, lugna henne, så brukar det gå bra igen. Vet inte vad det beror på!

• djur och natur

kan det bero på att barnet inte får rätt tag om bröstet, inte hittar rätt teknik att suga, så att det inte kommer någon mjölk då.
    Läste på en sida att:
    Hur känner och ser man att barnet suger rätt?
    Ligger barnet i rätt position till bröstet ser man väldigt lite eller inget alls av vårtgården där barnet har sin haka. Där barnet har sin näsa ser man betydligt mer av vårtgården. Det ser snett ut, och det ska se snett ut. Hakan ligger tätt mot bröstet medan näsan däremot är fri. Barnet ligger då med huvudet lätt bakåtlutat.

Hakan i - näsan fri!

Det ska inte göra ont att amma. De första sugtagen som barnet tar precis när det fattar tag kan möjligen kännas lite obehagliga, men sen ska det kännas bra. Gör det ont när man ammar är det fel!
    Bröstvårtan ska vara rund när barnet släpper bröstvårtan. Är den ihoptryckt och platt har barnet haft bröstvårtan mellan tungan och gommen och troligen legat med huvudet för långt ut mot mammas armhåla.

När barnet suger är det hela tiden underkäken och tungan som barnet som arbetar med. Därför är det viktigt att barnet kommer in med underkäken i ditt bröst ordentligt. Det räcker inte med att barnet suger på bröstvårtan, då får man inte så mycket mat i sig. Underkäken måste klämma till om mjölksjöarna som sitter bakom vårtgården för att mjölken ska komma ut.

Hur beter sig barnet när sugtaget är rätt?
    Har barnet fått ett bra tag så släpper det inte taget om bröstet. Barnet suger några tag och tar en paus, suger sedan några tag och tar en paus. Det går inte att ta bort barnet från bröstet. Barnet "sitter fast", dvs. det uppstår ett undertryck.

Hur beter sig barnet om sugtaget inte blir rätt?
    Om barnet suger ett par tre tag och sedan släpper, är det barnets sätt att visa att taget inte blivit bra. Barnet brukar också tydligt visa att det vill börja om igen. Det söker och gapar. Det är vanligt att man får försöka några gånger innan taget blir bra. Ibland blir barnet otåligt och skriker. Då får man ta en paus och lyfta upp och trösta barnet innan man börjar om igen. Man kan gärna också trycka ut lite mjölk på bröstvårtan för att locka barnet. Har man försökt många gånger utan att lyckas kan man låta barnet suga på ens eget finger en liten stund innan man provar med bröstet igen. Barnet ska då ligga vid bröstet som om det ska suga på bröstet.

Ibland kan det vara så att barnet suger några tag, ligger kvar, men sedan inte fortsätter att suga. Detta brukar också vara ett tecken på att barnet inte har fått rätt tag. Man kan då lätt ta bort barnet från bröstet, eftersom barnet inte "sitter fast".

Om barnet har för lite av bröstet i munnen ser man ofta att de suger in kinderna. Barnet ligger då ofta för långt ifrån bröstet.

• Sommaren22juni1979

Du skriver att din bebis blir glad igen när han får sitta upp..
    Har du prövat att låta honom sitta upp o äta .. ???
    Det funkade fint för oss ;

• Joppjopp

tack för alla tips...

Har provat det mesta... han har rätt sugteknik då en läkaren och en på bvc har kollat.

Har försökt att amma sittandes men vet inte riktigt hur. Blir så konstigt. Han kommer då fel hela tiden.

Men som sagt så tackar jag för alla tips. Skriv gärna fler om ni kommer på.

Svar på tråden gråter, stönar och vrider sig vid amning