• ying yang

Rå köttfärs till hund?

Visst kan man ge rå köttfärs till hundar? Eller är jag helt ute och cyklar nu?
    Sen en fråga om kött, ska man ge det rått också till hunden eller ska det stekas först?

Kanske dumma frågor men jag vet faktiskt inte helt säkert svaren

• Svar på tråden Rå köttfärs till hund?
  • missteddy

det kan du göra för det ger vi till valparna när de är några veckor.

• teja

råa märgben är kalas för hundar!
    kokta kan splittras sönder.

• copycat

Om du ska ge rå köttfärs till hund så måste det vara rent oxkött!

Egentligen ska inte hundar ha för mycket kött (protein) men en smakbit är inget farligt Vet ju inte anledningen till att du ska ge din hund detta men antar att det bara var en liten smakbit till den!

• ying yang

copycat, så vanlig blandfärs kan man inte ge rå då?
    Nej vi ska bara ge han smakportioner ibland, och han har ju alltid fått smaka vår mat som vi ätit och det har aldrig vart några problem men då har ju t.ex köttfärsen vart stekt i köttfärsåsen.

Jag trodde kött va bra för hundar...hm

• missteddy
    ying yang skrev 2006-11-05 20:49:08 följande:
    copycat, så vanlig blandfärs kan man inte ge rå då? Nej vi ska bara ge han smakportioner ibland, och han har ju alltid fått smaka vår mat som vi ätit och det har aldrig vart några problem men då har ju t.ex köttfärsen vart stekt i köttfärsåsen. Jag trodde kött va bra för hundar...hm
    en smakbit kan man ge för många uppfödare ger det i maten när välparna ska börja äta fast föda
  • copycat

ying: Jo självklart är kött bra för dem...men svårt att veta hur mycket!

Anledningen till att jag alltid enbart ger nötkött när de ska äta det rått är för att undvika parasiter som finns i fläskkött och även i kyckling! De bör man tillaga väl innan man serverar!

Om jag ger min hund "vanliga" mat ( rester från oss tex) så ger jag ca 40% kött och 60% grönsaker! Funkar på min! Mängden kött får man ju dosera efter hur aktiv hunden är. Ju aktivare den är...desstu mer protein behöver den!

Antar att du har valp just nu eftersom du skulle ge smakportioner? Då kan man ju inte riktigt veta hur mycket den ska ha för tillfället! Börja med lite bara...och prova dig fram.

Ursäkta om jag svammlade nu

• ying yang

copycat, nej nej, vi har en hane på 4 år men vi har aldrig gett rå mat vad jag kan komma på utan alltid tillagad mat (när det gäller kött alltså) därför undrade jag, då jag läst någonstans om att någon gav rå köttfärs till sin hund. I vanliga fall får han torrfoder,vår mat ibland, och vitamintillskott.

Nu en till dum fråga, om man vill ge hunden t.ex. en fläskkotlett kan den ätas rå då och med ben?

• ying yang

Gud så dum jag är, klart jag inte ska ge fläskkottlett med ben...benet är ju farligt. Tar tillbaka den frågan, tänkte mig inte riktigt för.

• MELIM

Ge bara nötfärs till hundar och katter. I fläskkött kan finnas trikiner som ger mask i magen...

• Skärgårdsfru

Nu ger inte jag hundarna rått men jag ger alltid katterna rått och för att undvika mask osv. så ger jag alltid kött som från början har varit fryst.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • ying yang

Tack tack för era svar får bli nötfärs då.

Svar på tråden Rå köttfärs till hund?