• Tummelisa81

Finns här någon orkidé-expert?

Jag har gått på den senaste orkidé-trenden och blivit helt fast!! Älskar dessa blommor och har nu 6 plantor här hemma! Men nu har en planta gjort något märkligt, enligt mig. Längst ut på en stängel har det kommit ett bladpar. Vad bör jag göra med dessa?

Jag har lagt upp bild i mitt galleri. Ingen direkt vacker bild, men den kanske förtydligar lite vad jag menar.

Vore jättetacksam för hjälp!

• Svar på tråden Finns här någon orkidé-expert?
  • lilla mej

det är ett nytt skott, har det kommit luftrötter på den än? du vet dom där gjejerna som ser ut som gråa maskar som spretar ut?

• Tummelisa81

Nä, bladen sitter liksom bara på stängeln.

• lilla mej

mmm ja min mormor fick en massa skott på hennes och när rötterna kom ut planterade hon dom, man får ju änna lossa dom från stängeln rötter blad och allt, och plantera domi orkidee blandning. Vet inte riktigt hur det har gått för jag har inte sett dem sen i sommras (bor utomlands) men måste fråga nästa gång jag pratar med henne.

• pattisza

Man skall vänta tills bladen blir ganska stora, skottet stort som halva orginalplantan och har rötter. Man kan först plantera i vitmossa (riktig) för lättare rotbildning innan man planterar i orkidékompost.

• Mitsukai

Som lilla mej skriver vänta tills röterna kommit så klipper du lös blad med rötter och allt och planterar om den har funkat bra för mig den nya blommade för dörsta gången i år

• Tigerunge

Åh, vad avundsjuk jag blir. Vill också ha nya skott på mina orkideer.
    Får man låna tråden lite och fråga om man kan påverka blomman så att den bildar nya skott?
    Nån som vet?

• veera

Vänta tills rötterna blivit ca 5 cm långa före du klipper loss den lilla plantan och sätter den i en egen kruka.

• Tummelisa81

Jag visste väl att det skulle finnas duktiga orkidée-experter här!!

Så jag har alltså lyckats få skott på min orkidée!! Så stolt jag blir!! Då får jag helt enkelt snällt vänta på att det ska komma rötter och sen plantera den. Ska man alltså plantera den i vitmossa? Bara vitmossa? Ingen jord alls? Ska man köpa mossan i blomsteraffären, eller duger naturens egna?

(jag plockar bort bilden från galleriet nu, så ni inte undrar vart den tog vägen )

• lilla mej

aldrig vanlig blomjord till orchideer. Det finns orchidemix att köpa, i växtcentre eller blomsteraffärer.

• pattisza

Det är inte nödvändigt att plantera den i vitmossa men det gynnar rotbildning. Köp i blomsteraffär, heter spangeum moss eller nåt liknande. Sedan måste den ändå planteras i orkidékompost speciell orkidé jord.

• Cesselina

Jag har köpt vitmossa för orkidéer på blomsterlandet. Plantera dem i det och håll mossan ständigt fuktig. Så gjorde jag med alla mina orkideer när jag råkat ge dem för mkt vatten så bladen blev hängiga och fula. Det kom massa nya rötter på dem och de tog en väldans fart nu sitter de åter igen i orkidekompost. Lycka till!

• Mojnse6

Jag har varit på föreläsning hos orkidéesällskapet och fick en massa tips angående skötsel av orkidéer. Man kan inte göra något specielt för att plantan ska skicka ut en bebis på en stängel, utan vissa exemplar gör det. Det finns en sort av brudorkidée (kommer inte ihåg vad den heter) men den har mindre blommor än den vanliga. Den sorten skickar oftare ut små "bebisar" på stänglar än vanliga brudorkidéen. Jag köpte en sådan plus en blå wanda som tyvärr har blommat över utan att jag kom ihåg att ta kort på den!

Föreläsaren berättade att precis som Cesselina ovan skriver att enda sättet att få en hängig orkidée att ta sig är att sätta den i orkidéemossa i ca 1 år! Mossan skulle vara ständigt fuktig men inte för blöt!

Svar på tråden Finns här någon orkidé-expert?