• Långbenopluto

Ej flaska i diskmaskinen?

Hej

Min son som är 4 månader flaskmatas och vi har aldrig kört flaskorna i diskmaskinen. Vi diskar dom med diskmedel samt kokar dem var 3 dag.

Anledningen till detta är att när man köpte flaskorna så stod det på bruksanvisningen att de EJ får maskindiskas pga risk för repor i plasten och därmed blir det en bakterigrop.

Men nu har jag läst/hört på flertalet ställen att de flesta kör dom i maskinen.

Detta verkar ju underlätta rengöringen och därför undrar jag om även jag kan göra det?

Är jag den enda som läst detta? Vad stod det på era flaskor när ni köpte dom?

Mina köpte jag på apoteket.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ej flaska i diskmaskinen?
  • Jempa L

Oj, det har jag missat... Vi kör benhårt i diskmaskinen, och våra olika sorters flaskor är det inget fel på.

• miniGrynet

På våra flaskors information står det att man kan diska dom i maskin, men på övre hyllan då. Men inte napparna och så då, tror jag inte i alla fall... blev osäker på napparna nu.
    Måste kolla...
    Vi har Bambino-flaskor.

Ja, här är infon från deras hemsida:
    Skötselråd:
    Första gången du ska använda flaskan, diska den i milt diskmedel och sterilisera den i kokande vatten i fem minuter. Både flaskan och nappen kan sedan maskindiskas på översta hyllan.

Så våra flaskor kan man i alla fall köra i maskinen, men vi gör det aldrig. Diskar dom för hand istället.

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • Kixen

Aldrig sett...men jag tycker nog att det borde vara större risk för repor om man diskar dem för hand?! Det enda jag tycker att man måste vara försiktig med vid maskindisk är att se till att allt diskmedel är bortsköljt!

• MSI

finns väl en viss risk att det kan finnas rester av diskmedlet kvar om man kör dem i maskin.

Kör själv dem i maskin...

• Tinuskan

Kör i diskmask, har esska, marimekko,mam... fast ej napparna,de får kokas.

• Lyxmorsan

flaskarna kör vi i maskin, översta hyllan, napparna handdiskar vi o kokar dom då o då

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • miniGrynet

Hur ofta kokar ni era nappar/flaskor??

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • Lyxmorsan

Nåja, planen är väl en gång i veckan men det blir lite mer sällan för det mesta....

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • miniGrynet

Jag måste erkänna att jag kokar inte flaskorna igen efter första gången, däremot kokar jag napparna nån gång ibland... kanske en gång varannan vecka eller så...
    Diskar dom noga med varmt vatten o diskmedel såklart varje gång, sköljer ur dom direkt efter hon ätit klart i kallt vatten (har hört att man ska skölja i kallt vatten innan man diskar med varmt).

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • Neko

Kör i diskmaskinen, det stod på dem att det gick bra (vi har aventflaskor). Flasknapparna går också att köra i diskmaskinen men då vänder de sig uppochner och samlar äckelvatten i sig så de tvättar jag istället av efter varje gång i varmt och sedan kallt vatten. Kokar dem en gång i veckan.

Kokar nya flaskor vi köper. Kokade också bara den första månaden, då hade vi apotekets flaskor, var osäker på hur man fick göra med dem.

• k82

när ja o min dotter låg inne på sjukhus så diskade dom flaskerna i maskin... så ja tror de får bra...

Svar på tråden Ej flaska i diskmaskinen?