• Anonym (*)

Kreditupplysning

Hej

Om jag söker lån på bank eller dyligt så tas alltid en kreditupplysning som jag även får en kopia av hemskickad.

Där står då om jag har sökt lån på fler ställen och hur stora dessa belopp är.

MEN det står INTE om jag har tagit det lånet, bara att jag har sökt. Man kan ju faktiskt tacka nej...

Det står för övrigt inte heller om man har tagit lånet men lyckats betala tillbaka det i snabb takt.

Därför undrar jag HUR länge dessa uppgifter står i kreditupplysningen? I flera år? I såfall hur många år?

Någon?

• Svar på tråden Kreditupplysning
  • Anonym (*)

I hela 3 år????

Varför så länge om man har tackat nej ELLER betalat av det?

• Anonym (mm)

Det brukar stå "antal förfrågningar de senaste 12 månaderna" och sedan en siffra eller "inga förfrågningar".

• MSI

Söker man många krediter så är det väl ett tecken på att man inte har en så god ekonomi, och det kanske kan vara intressant för andra företag att veta. eller nåt?

• MSI

Klipper in ifrån www.uc.se

5. Vad är förfrågningsuppgifter?
    UC registrerar tidigare kreditupplysningar, s.k. förfrågningsuppgifter, och i vissa fall den kredit som prövats. Uppgiften betyder inte att en kredit erhållits. Förfrågningsuppgifterna ligger kvar i 36 månader.

• Anonym

MSI, dem gångerna vi har sökt kredit har inte varit för att vi haftr dåligt med pengar, det har mer varit för att vi har kännst att vi inte vill lägga alla pengar direkt ifall ngt oväntat skulle hända.

• MSI

Anonym:Jag vet att det mycket väl kan vara så. Och dessutom alla dessa medlemskort som de vill att man ska ha för att få olika rabatter tex bensinkort, volvokort etc etc. Alla tar de kreditupplysning.

Flytta och du det tas en massakreditupplysningar på allt ifrån tellefon, elbolag, bredband, hyresvärd etc.

Men faktum är att för många kreditupplysningar är inte bra. Företagen kan dra öronen åt sig om de tycker att någon har för många kreditupplysningar.

• Anonym

OKI bra du sa det...har faktiskt aldrig tänkt på det...Har mer tänkt tt så länge dem är avbetalda så e det lugnt...

• Anonym

nu är det ju faktiskt så att det BARA är UC som sparar uppgifter så använder din hyresvärd ett annat kreditupplysningsbolag som D&B, Creditsafe etc.... så sparas ju inte detta. Och när man flyttar så tas det INTE en ny upplysning. VBar får ni allt ifrån?

• Venusmannen

Dessutom är det väl inte alltid likhetstecken mellan många kreditupplysningar och dålig ekonomi. Vid exempelvis husköp är det väl hög omtanke om sin egen ekonomi som gör att man frågar flera olika kreditgivare. En seriös kreditgivare (typ en bank) bryr sig väl sällan på frågor från ex. ett bensinbolag.

Att det tas en kreditupplysning när man flyttar till en ny hyresvärd är nog mycket vanligt. I alla fall hos privata värdar.

Svar på tråden Kreditupplysning