• Anonym

Downs syndrom och ett annat "namn"?

Jag jobbar med DS barn. Men kom att tänka på: Visst finns det väl ett annat kromosom"fel" med ett annat namn? Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Eller är det "Mongoloid" jag tänker på? Vet inte om det egentligen finns ngt som heter så, folk kanske fyftar på DS när dom säger mongoloid?..

• Svar på tråden Downs syndrom och ett annat "namn"?
  • Anonym

La tråden under relationsproblem förresten då jag ville vara anonym men inte hittade någon bättre rubrik. Hoppas det inte gör något!

• siamesen

Mongolism ses som ett nedsättande och fult annat namn pa DS som man inte ska använda sig av.

• Thezz mamma till två

Jag tror jag förstår hur du menar, men är det inte en sjukdom du pratar om då?

ღ 25/1-06 Matteus & Pyret BF 12/4-07 ღ
  • Anonym

Alltså, det är kanske en sjukdom? Men det jag tänker på har samma utseende som DS... Ta inte illa upp folk! Jag jobbar som sagt med DS barn som jag älskar!!

• siamesen

Vad är det för symptom da?

• Anonym

Symptom? Tja, jag vet inte, men utseende som DS mer eller mindre. Har jag drömt att det ska finnas två kanske?

• siamesen

Ingen aning...är inte sadär jättebevandrad i ämnet.

Men ds är ingen sjukdom, men det antar jag att du redan vet

• Anonym

Jo, siamesen. Jag vet att DS inte är ngn sjukdom

• anne h
    Anonym skrev 2006-11-06 01:20:50 följande:
    Jag jobbar med DS barn. Men kom att tänka på: Visst finns det väl ett annat kromosom"fel" med ett annat namn? Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Eller är det "Mongoloid" jag tänker på? Vet inte om det egentligen finns ngt som heter så, folk kanske fyftar på DS när dom säger mongoloid?..
    Det finns många olika kromosomfel.. alla har de olika namn.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Anonym

anne h: Men jag tänker på ngt som är "allmänt känt".

• Anonym

chatch 22 är ju ett kromosomfel som är ett relativt nytt begrepp, kanske är det du tänker på. Men chatch 22 har flera olika handikapp i sig, så 5 personer med det kan ha skilda handikapp.

• Anonym

Inte det jag syftar på. Nu ska jag sova. Men tack för svaren!

• Pineapple

Mongoloid är ett äldre namn på DS och idag ses det som någon ovan skrev som nedsättande. Namnet mongoloid kommer från att personer med DS har de sneda ögonen och liknar litegrann personer som kommer från Mongoliet.

Så svaret på din fråga är Ja, det är personer med DS som folk syftar på när de säger mongoloid.

Sen är det iof så att en del kallar varandra för "mongo" när de menar att någon är knäpp i huvudet också, alltså säger det till fullt friska personer med normal kromosomuppsättning.

• anne h

trisomi13=pataus
    trisomi18=Edwards
    kromosom 15= Prader Willi

..finns hur många "kända" som helst, men är det "mongoloid" du fiskar efter så kan jag tala om att det slutade DS kallas för över 20 år sedan, dvs före du var född ens.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Downs syndrom och ett annat "namn"?