• Anonym

Downs syndrom och ett annat "namn"?

Jag jobbar med DS barn. Men kom att tänka på: Visst finns det väl ett annat kromosom"fel" med ett annat namn? Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Eller är det "Mongoloid" jag tänker på? Vet inte om det egentligen finns ngt som heter så, folk kanske fyftar på DS när dom säger mongoloid?..

• Svar på tråden Downs syndrom och ett annat "namn"?
  • Anonym

La tråden under relationsproblem förresten då jag ville vara anonym men inte hittade någon bättre rubrik. Hoppas det inte gör något!

• siamesen

Mongolism ses som ett nedsättande och fult annat namn pa DS som man inte ska använda sig av.

• Thezz mamma till två

Jag tror jag förstår hur du menar, men är det inte en sjukdom du pratar om då?

ღ 25/1-06 Matteus & Pyret BF 12/4-07 ღ
  • Anonym

Alltså, det är kanske en sjukdom? Men det jag tänker på har samma utseende som DS... Ta inte illa upp folk! Jag jobbar som sagt med DS barn som jag älskar!!

• siamesen

Vad är det för symptom da?

• Anonym

Symptom? Tja, jag vet inte, men utseende som DS mer eller mindre. Har jag drömt att det ska finnas två kanske?

• siamesen

Ingen aning...är inte sadär jättebevandrad i ämnet.

Men ds är ingen sjukdom, men det antar jag att du redan vet

• Anonym

Jo, siamesen. Jag vet att DS inte är ngn sjukdom

• anne h
    Anonym skrev 2006-11-06 01:20:50 följande:
    Jag jobbar med DS barn. Men kom att tänka på: Visst finns det väl ett annat kromosom"fel" med ett annat namn? Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Eller är det "Mongoloid" jag tänker på? Vet inte om det egentligen finns ngt som heter så, folk kanske fyftar på DS när dom säger mongoloid?..
    Det finns många olika kromosomfel.. alla har de olika namn.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Anonym

anne h: Men jag tänker på ngt som är "allmänt känt".

• Anonym