• Maritk

Kan ett barn äta för MYCKET frukt?

Jag har en son som blir tio månader om någon vecka. Han ÄLSKAR frukt och får det ofta efter maten och ofta till mellanmål.
    Det kan bli några frukter om dagen (vissa dagar knappt någon). Frukten han äter är främst äpplen, mandariner, apelsiner och banan.

I morse när han åt en apelsin så slog det mig att han kanske får för MYCKET frukt...
    Dum fråga kanske, men kan man äta för mycket som litet barn?

Nån som vet eller tror nåt? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan ett barn äta för MYCKET frukt?
  • Sara och Maja

Frukt är ju nyttig för hälsa med alla vitaminer.
    Men när vi var hos tandläkaren med dottern sa de att fruktsocker är lika farligt som vanligt socker för tänderna.

• Maritk

Ja, har tänkt på det med. Men han borstar tänderna två gånger/dag iallafall så vi fårr hoppas att tandtrollen inte hittar dit...
    Tack!

• anezka

har för mej att man säger att minst tre frukter om dagen ska man äta, jag frågade min bvc sköterska om samma sak och hon sa bara att man ska vara noga med att borsta tänderna på morgon och kvällen.

minna barn äter när dom är hemma 1 frukt till mellanmål en efter lunch och en till eftermiddags mellanmål och en efter middagen
    sen blir det oftast flera frukter än så då jag är en frukttokig människa

• Nallemajatjejen

Ärligt talat så kan de tydligen det. Pratade med en tjej för ett tag sen och hon hade haft sånna väldiga problem med sömnen för sitt barn som jag har för mig var dryga 1 år. Det visade sig att h*n fick för mycket frukt. frukten gjorde barnet så piggt att barnet inte sov tillräckligt och sömn är ju viktigt för de små... I vilket fall som helst har jag för mig att de sa på bvc att 1-2 frukter om dagen inte mer.

Att bli mamma är livets största gåva! Http://www.familjeliv.se/hem/nallemajatjejen/blogg.php
  • anezka

hittade detta vet inte om det även gäller barn eller bara vuxna

Fem frukter eller grönsaker om dagen!

Hur mycket frukt och grönsaker ska jag äta?

De flesta svenskar tror att de får i sig tillräckligt med frukt och grönsaker. Men undersökningar visar att vi får i oss alldeles för lite. En svensk får i genomsnitt i sig cirka 300 gram frukt och grönsaker om dagen - det vill säga 200 gram för lite!

Det har visats att risken att få cancer och hjärt-kärlsjukdomar minskar betydligt om man äter mer frukt och grönt. Den nya rekommendationen är ett halvt kg frukt och grönsaker per dag eller frukt och grönt varje gång du äter. Minst fem grönsaker (100 gram per grönsak) eller frukt om dagen.

Hur ska jag göra för att få i mig tillräckligt?

Följande dagsranson ger dig gott och väl dina 500 gram frukt och grönsaker:

1 glas juice till frukost

1 apelsin på förmiddagen

1 tomat till lunch

1 äpple på eftermiddagen

1/4 blomkål eller broccoli till middagen

Hur räknar jag till fem?

Olika frukter och grönsaker är naturligtvis olika mycket värda. Men en enhet (och du behöver alltså fem enheter om dagen) kan beräknas på ett ungefär enligt följande:

Grönsaker:

1 tomat, paprika, stor morot eller stor lök

1/4 blomkål eller 1/4 gurka

1 1/2 deciliter djupfrysta ärtor eller morötter

3 deciliter hackad röd- eller vitkål

Frukt:

1 äpple, päron, banan, apelsin, nektarin, persika eller kiwi

1 bit melon

1 glas fruktjuice

1/2 grapefrukt

5 plommon

Går det bra med djupfrysta frukter och grönsaker?

Ja, moderna frysmetoder bevarar dem väl - de är ofta till och med bättre än färsk frukt som har legat länge i rumstemperatur. Konserverad eller torkad frukt går också bra. Och ren fruktjuice kan gott räknas som en eller flera av dina enheter per dag.

Hur ökar jag mitt dagsintag?

Ett gott råd är att göra det till en vana att ställa fram frukt. Låt dig frestas! Det ska vara lätt att ta ett äpple, en apelsin eller ett päron. Och se till att aldrig servera en måltid utan minst en grönsak eller frukt till.

• blonde redhead

Jo man kan äta för mycket frukt, sockret i frukt är väldigt mycket nyttigare än vitt socker, men inte i för stora mängder. Men några om dagen är ok. Sedan finns det bättre frukt att äta och dom som är lite sämre. Kommer inte ihåg exakt, men vindruvor tex är väldigt söta och innehålelr mer socker än tex äpple..

• Lisa 74

Oroa dej inte för att det blir för mycket frukt om du borstar tänderna på honom. Det är toppen med bra matvanor till dom små från början! Det ska vara extremt stora mängder frukt för att fruktsockret ska göra "skada" i kroppen. Det är ju superbra mellis istället för någon snuskig sötad yoghurt!

Svar på tråden Kan ett barn äta för MYCKET frukt?