hittade detta vet inte om det även gäller barn eller bara vuxna
Fem frukter eller grönsaker om dagen!
Hur mycket frukt och grönsaker ska jag äta?
De flesta svenskar tror att de får i sig tillräckligt med frukt och grönsaker. Men undersökningar visar att vi får i oss alldeles för lite. En svensk får i genomsnitt i sig cirka 300 gram frukt och grönsaker om dagen - det vill säga 200 gram för lite!
Det har visats att risken att få cancer och hjärt-kärlsjukdomar minskar betydligt om man äter mer frukt och grönt. Den nya rekommendationen är ett halvt kg frukt och grönsaker per dag eller frukt och grönt varje gång du äter. Minst fem grönsaker (100 gram per grönsak) eller frukt om dagen.
Hur ska jag göra för att få i mig tillräckligt?
Följande dagsranson ger dig gott och väl dina 500 gram frukt och grönsaker:
1 glas juice till frukost
1 apelsin på förmiddagen
1 tomat till lunch
1 äpple på eftermiddagen
1/4 blomkål eller broccoli till middagen
Hur räknar jag till fem?
Olika frukter och grönsaker är naturligtvis olika mycket värda. Men en enhet (och du behöver alltså fem enheter om dagen) kan beräknas på ett ungefär enligt följande:
Grönsaker:
1 tomat, paprika, stor morot eller stor lök
1/4 blomkål eller 1/4 gurka
1 1/2 deciliter djupfrysta ärtor eller morötter
3 deciliter hackad röd- eller vitkål
Frukt:
1 äpple, päron, banan, apelsin, nektarin, persika eller kiwi
1 bit melon
1 glas fruktjuice
1/2 grapefrukt
5 plommon
Går det bra med djupfrysta frukter och grönsaker?
Ja, moderna frysmetoder bevarar dem väl - de är ofta till och med bättre än färsk frukt som har legat länge i rumstemperatur. Konserverad eller torkad frukt går också bra. Och ren fruktjuice kan gott räknas som en eller flera av dina enheter per dag.
Hur ökar jag mitt dagsintag?
Ett gott råd är att göra det till en vana att ställa fram frukt. Låt dig frestas! Det ska vara lätt att ta ett äpple, en apelsin eller ett päron. Och se till att aldrig servera en måltid utan minst en grönsak eller frukt till.