• Murrmys

nyttig och snabb mat! recept!!!

Hej alla glada! Har tänkt börja äta lite nyttig och hälsosam mat. Men de är så svårt att hitta på något nytt varje dag! Därför behöver jag ALLA recept ni har på NYTTIG och SNABB (gärna GOD åxå mat! Hjälp mig, snälla!!

• Svar på tråden nyttig och snabb mat! recept!!!
  • Cindra

Min allra snabbaste "nödlunch" är att göra en soppa/gryta av krossade tomater. Bryn hackad lök och/eller purjolök och gärna skinka om du har. Tillsätt en burk krossade tomater, koka en stund och krydda efter smak. Späd ev. med vatten om du vill ha mer soppliknande konsistens. Går ju bra att koka med lite fullkornspasta också om man vill!

• FaithHeavenly

Smaskig lunch!!

Blanda

tonfisk
    lättmajonäs/fettfri majonäs
    hackad lök
    salt
    peppar

Använd dig av riktigt grovt bröd, gärna tyskt. Lägg på romansallad, tonfiskröra, tomatskivor, gurka, paprika, kidneybönor.
    Servera med en god kopp te!

Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • Polgara

Hej!

Jag har en konserv med picnic bog.Vad ska jag göra med den?

• lilla tummelisa

Polgara: släng den!

Gör en pastasallad oh hacka ner den!

• mye

Ingredienser
    4 port
    1 burk à 400 g kikärtor
    1 dl lättmjölk
    2 dl Arlaköket medelhavsinspirerad matyoghurt
    1 st purjolök
    1 msk maizena majsstärkelse
    1 kruka persilja
    15 g smör
    2 st morot
    1 st vitlöksklyfta
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    Gör så här
    Skölj kikärtorna i vatten och låt dem rinna av. Finstrimla purjolöken. Mixa kikärtorna. Blanda kikärtor purjolök, maizena, persilja och mjölk till en färs. Smaksätt med salt och peppar. Forma färsen till biffar och stek dem i smör i en teflonpanna några min på varje sida. Rör ihop alla ingredienserna till tsatsikin. Servera biffarna med tsatsikin och kokt ris blandat med lättkokta grönsaker.

• mye

Ingredienser
    4 port
    1 knippe morötter, ca 300 g
    1 knippe färsk lök
    1 knippe rädisor
    200 g rökt kalkonbröst i tunna skivor

Sås:
    2 dl matyoghurt
    1 msk JO konc. apelsinjuice
    1 msk färsk rosmarin eller 1 tsk torkad
    salt och peppar Gör så här
    Ansa morötter och lök. Koka dem i lättsaltat vatten 3-5 min. Ta bort blasten från rädisorna. Lägg ner rädisorna i kokvattnet ca 1 min. Ta upp grönsakerna och låt dem rinna av. Blanda matyoghurt, apelsinjuice och rosmarin. Smaka av med salt och peppar. Servera primörerna med rökt kalkon, nykokt färskpotatis och den goda såsen.

• astadarling

hej! mitt bästa snabb-recept är detta:

värm en burk färdig pastasås (tex icas eller barillas)
    häll av och skölj 1-2 burkar bönor, tex kikärtor och borlotti. häll i bönorna i såsen och låt allt bli varmt.

denna lilla gryta passar perfekt till allt! potatis, cous-cous, bulgur, pasta... och så är det jättegott.

Svar på tråden nyttig och snabb mat! recept!!!