• Danbala

Vet du böter för att inte stanna cykel vid övergångsställe?

Först: Jag vet att svenskan i rubriken är undermålig, men ville försöka få plats med så mycket information som möjligt utan att det blev aplångt.

...det här är något som de flesta verkar vara okunniga om, helt, så jag göre en sonderande omröstning här för att kolla läget!

Vet du om det är olagligt att inte stanna med cykel om någon vill gå över ett övergångsställe? I så fall, vet du hur mycket bötesbeloppet är på?

(www.police.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html har svaret!)
    [...fnord...]
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du böter för att inte stanna cykel vid övergångsställe?
  • bigmacoco

Ingen aning, cyklar alldeles för sällan numera.

• Danbala

bigmacoco:

Inte jag heller, men jag blir ofta nästan påkörd av cyklister, som sedan blir arga på mig för att jag envisas med att gå över ett övergångsställe trots att jag ju sett dem närma sig i fjärran. Typ...

(Ibland önskar jag att jag vore civilklädd trafikpolis... )

[...fnord...]
  • jummie

Har ingen aning om hur höga böterna blir men jag vet att man måste stanna!

Är det samma böter om cyklisten bara cyklar rätt ut på ett övergångsställe utan att stanna för bilar då? Visst är det så att man ska GÅ över o inte cykla för då framför man ett fordon?

• Danbala
    jummie skrev 2006-11-06 09:31:13 följande:
    Är det samma böter om cyklisten bara cyklar rätt ut på ett övergångsställe utan att stanna för bilar då?
    Kanske står på den sidan också. Men ja, man ska ju inte cykla över vanliga övergångsställen (fast så finns det ju "cykelövergångsställen" här och där). Jag är inte bombsäker på vem som åker på vilken böter exakt i vilka sammanhang.
    [...fnord...]
  • Koff

Jag vet att trafikreglerna gäller för såväl bilister, cyklister och mopedister. Men hur mycket böterna ligger på har jag ingen aning om.

Så därför kikade jag in på polisens hemsida och nu vet jag.

• Polgara

Ingen aning då jag inte cyklar....(har ingen).

• Danbala
    Polgara skrev 2006-11-06 09:37:58 följande:
    Ingen aning då jag inte cyklar....(har ingen).
    Men det är bra att veta, som fotgängare!
    [...fnord...]
  • Ajsing Bajsing

borde ju gälla samma för cyklar som för bilar eftersom de färdas på samma väg... tycker ja...

• Myrah

När det är övergångsställe med cykelövergång är det väl högerregeln som gäller,,
    Alltså kommer cykeln från höger måste du som billist stanna.

Rätt mig om jag har fel.

• MalinR86

jag hittade inte vart på sidan det stod :/

men vet ni dessutom att man som fotgängare också har ansvar vid övergångsställen? säkert 98% av alla människor bara går rakt ut och skiter i att det kommer en bil, o förutsätter att bilen kan och hinner stanna. men som fotgängare har man också ett ansvar, att se sej för och inte gå rakt ut. tänk om det vore böter på det. då skulle nästan alla få betala!
    hatar folk som bara slänger sej rakt ut i gatan, respekten för bilarna har liksom försvunnit känns det som. och det värsta är om det inte ens är vid ett övergångsställe. skärpning!

Svar på tråden Vet du böter för att inte stanna cykel vid övergångsställe?