• gummi

Recept på Pastasallad för många...

HEJ!

Det börjar närma sig med dop och vi har bestämt att bjuda på pastasallad. Ett bekymmer vi har är hur mycket vi behöver göra så att det inte blir för lite. Det kommer drygt 50 gäster.

Önskar härmed recept på någon god och enkel pastasallad för ungefär 50 gäster.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Recept på Pastasallad för många...
  • mariagbg

www.tasteline.com

Där kan du söka på pastasallad och när du hittat ett recept du gillar, ändrar du bara antalet portioner. Så vet du ungefär hur mycket du behöver...

Lycka till!

/Maria

• Tess76

Jag har inget recept jag kan dela med mig av. Jag brukar ha i lite av varje som faller mig in. Pasta (såklart), sallad, tomater, gurka, salami el. kassler, osttärningar, rädisor...
    Läste något recept till 25 port. och då var det 1 kg pasta ialla fall.

Vill man ha en krämig sallad, kan man blanda i smaksatt creme fraiche, t ex blue chese eller någon annan.

• Peppe72

Vi brukar köra med:
    pasta, tärnad rökt korv, tärnad ost, finstrimlad purjolök, majs, italiensk sallads krydda. Kräm fräsen sugs upp ganska mycket av pastan så det behövs rejält.

• CeNedra

Jag brukar ta pasta-snäckor och sedan blanda ihop en smet med cremefrache, majonäs, lite senap och sedan lite stark samaolek och blanda ner pastan i tillsammans med tärnad korv, purjolök, paprika och vad man känner för.

• Bödvodankas mamma

Min favorit:
    Ta en burk soltorkade tomater, lite marinerade vitlöksklyftor, balsamvinäger, olivolja och mixa det med stavmixer. Smaka av med peppar, salt, oregano.

Blanda den röran med den kalla pastan. Och så i med alla godsaker, tomater i klyftor (för att göra det lite snyggare brukar jag ta åtminstone två sorter, röda/gula/orangea, plommontomater/körsbärstomater), purjolök och sallad. Gott med kräftstjärtar, fetaost, räkor.

• kricko6

Denna sallad är sååå gooood!!! :

Kyckling i bitar som marineras i honung, vitlök och chiliblandning (piri-piri går också bra) några timmar innan stekning. Blanda den stekta kycklingen med pasta( helst rör ), oliver (gröna och svarta), ruccolasallad, mozarellaost, majs, paprika, körsbärstomater och rödlök. Soltorkade tomater är också gott i. Kryda med flingsalt och svartpeppar.
    Santa Maria har en ny kryddmix på påse i smaken chili/mango, som blandas med gräddfil. Den är ganska så "hot" och är supergod ihop med salladen. Smaklig spis!

• jannice

Ett tips som jag ska ha på vår namngivningsfest:

Pastasallad, men ingedienserna ska vara i separata skålar vid sidan av. Då kan alla äta (vegeterianer, allergiska etc..) !
    Tänkte ha soltorkade tomater, hommus (hur det nu stavas), oliver, tapenade, tomater, gurka, olika dressingar, bönsallad (röda och vita bönor), m.m. du kan ju ha vad du vill på det här sättet!

lycka till!

• jannice

Ett tips som jag ska ha på vår namngivningsfest:

Pastasallad, men ingedienserna ska vara i separata skålar vid sidan av. Då kan alla äta (vegeterianer, allergiska etc..) !
    Tänkte ha soltorkade tomater, hommus (hur det nu stavas), oliver, tapenade, tomater, gurka, olika dressingar, bönsallad (röda och vita bönor), m.m. du kan ju ha vad du vill på det här sättet!

lycka till!

• mia1968

Har två som är goda...

1. tortellinsallad 4 personer

250 gr Tortellin (skinkfyllda)
    200 gr rökt bog eller kassler edyl.
    1 st purjolök
    osttärningar
    1 st paprika
    3 dlgräddfil
    2 vitlöksklyftor
    Garnera med gurka och tomater

2. Kycklingsallad 6 personer

1 grillad kyckling
    1 liten burk majs
    1 paprika grön
    1 paprika röd
    1 äpple i tärningar
    En bit ost i täringar
    1 burk annanas i skivor, gör mindre bitar av dem och spara nån till garnering
    1 purjolök eller en rödlök (beroende på smak)
    1 dl chilisås
    3 dl gräddfil
    curry efter smak

Jag brukar servera med vitlöksbröd

Svar på tråden Recept på Pastasallad för många...