klias i rumpan....
jo. det klias i rumpan emellanåt...e alldeles röd....vet ni vad det kan vara? Jag har haft svamp i rumpan...har oxå liten hemorojd...men hur ska man veta vad det är varje gång? Smörjde nu in med lite canesten...
jo. det klias i rumpan emellanåt...e alldeles röd....vet ni vad det kan vara? Jag har haft svamp i rumpan...har oxå liten hemorojd...men hur ska man veta vad det är varje gång? Smörjde nu in med lite canesten...
Kliar det mest när du ligger och slappnar av? Då kan det vara springmask.
Det har mina ungar haft.
Sätt en plåsterlapp över hålet när du går och lägger dig så ser du om det är mask.
Lycka till
ts här,
nej, klias ej mest då jag ligger....mest då jag vart på toa eller så....
Rakar du dig där bak? Låter ju som om huden är irriterad. Prova med idomisalva .... Annars är det nog besök hos doktorn =/
Jag har samma sak... Det kom efter att jag hade fått min dotter som nu är 5,5 år. Det går lite upp och ner, men ibland kliar det jättemycket. När jag blev gravid med min lilla bebis som nu är 6 månader så försvann det, men kom tillbaka efter förlossningen.
Jag skulle också vilja veta vad det är. Samtidigt som det kliar i själva analöppningen så har jag även klåda i ytterörat. Själva fliken högst upp. Förstår ni var jag menar?
Jag hoppas också få svar här... jag kan bara säga att jag lider med dig...
För mig kliar det på nätterna, jag kliar i sömnen och när jag vaknar har jag "hudavlagringar" under naglarna efter att jag kliat ...örk!
Har även en liten "knopp" precis vid ändtarmsöppningen men den kliar inte eller nåt, den bara finns där.
TS: Du skrev att du haft svamp i rumpan! Hur yttrade sig det och vad gjorde du åt det?
Jag VÄGRAR söka hjälp för detta!!
har oxå små flikar...vad e de???
Inte för att oroa er mer men om det inte är svamp eller hemmorojder så kan det vara en könsjukdom, kondylom tror jag det heter
För mig kliar det med. Brukar smörja in mig med Idominsalva men det hjälper inte tycker jag. Ibland kan det komma lite blod på papperet när man torkar sig också så det verkar ju vara sprickor eller nåt sånt. Vet dock inte hur man får bort det.
Det kan vara en vanlig irritation i huden för att den kanske varit för instängd och varm, som hos bebisar ungefär. Sov utan trosor och använd bara naturmaterial på dagen. Jag kan få liknande problem när jag har mens för då blir det lätt fuktigt och varmt där nere och sover då med trosor på.
Flikarna vet jag inget om.
Om det inte går över tycker jag faktiskt ni ska gå till läkare. Det är inte pinsamt! De ser sådant jämt!!!
Littlesunshine: Kondylom? Har man det i rumpan?
Kamartina: Vanlig irritation?
Jag har haft detta ett tag, så jag tror inte det är det.
Är inte gravid eller nåt (tyvärr) så det är inget som utlöst utav det.
Jag VÅGAR BARA INTE gå till doktorn!!
Vet ju inte ens vad jag ska säga när jag ska boka tid!
Anonym NR: 1459985 - Om det kliar på nätterna skulle då jag dra öronen åt mig och fundera om det inte är springmask. (Se plums inlägg ovan.) Springmask är rätt vanligt och kan ofta smitta inom familjen. Att det kliar på nätterna är för att masken då kryper ut en liten bit ur hålet och lägger ägg. Äggen kan fångas på tejp eller plåster. Det finns bra mediciner mot detta (piller) men de är receptbelagda och då MÅSTE man alltså till doktorn.
Kanske det kan vara lättare om det är en kvinnlig doktor?? Det har man ju rätt att begära.
TS - om det är rött och retat med tydlig avgränsning mot övrig hud, är det stor risk för svamp. Ibland kan det fjälla också.
Hemorrojder och sprickor kan ju också klia och då gäller salvor/stolpiller som t.ex. Xyloproct och Scheriproct. (Det finns fler, receptfria salvor också.)
Kondylom är ett virus som sprids via könsumgänge och kan se ut som små flikar. De kan sitta i ändtarmsöppningen fast att man kanske inte haft analsex. Slidan är ju liksom i närheten. Viruset blir man inte av med, men vårtorna/flikarna kan man ta bort om de irriterar, via en hud/STD-klinik. Kondylom är inte farligt och det är ganska vanligt. MEN hemorrojder kan också se ut som små flikar.
Övriga råd, som andra redan sagt, raka inte i området, smörj in med mjukgörande, t.ex. apotekets tvättkräm eller barnolja. Tvätta inte med tvål, men om du måste, använd t.ex. Lactacyd flytande duschtvål. Sov utan trosor i några nätter och försök ha luftiga byxor/kjol och använd inte trosskydd eller tajta strumpbyxor. Försök låta bli att klia, eftersom kliandet bara föder mer kliande.
Lycka till!
Tror jag ska prova den där salvan Xyloproct för det är många som pratar om den. Förhoppningsvis hjälper den.
Jag igen...som skrev om kliandet på nätterna!
Nej, det är inte springmask....har haft det för ett tag sen men behadlade det med Vanquin och sen dess har jag inte sett till de små krypen. Behövde allstå INTE uppsöka läkare för detta !!
Att kliandet föder mer kliande ja...det är så sant så sant!
Ibland funderar jag på om det är det som gör att jag kliar så, att det har blivit en vana från "springmask-tiden"?!
Kondylom & hemorojder klar va?
Det gör nämligen inte min "lilla flik"!
"Kondylom & hemorojder klar va?
Det gör nämligen inte min "lilla flik"! "
Förstår inte riktigt vad du menar. Något du undrar över och vill ha råd för?
Oops, blev fel...
Det ska ju vara "Hemorojder och Kondylom KLIAR va?
Om hemorrrojder kliar vete fasen, men jag har hört att de kan blöda och ja, de ser ut som hudflikar. Å vad gäller kondylom så ja, man kan ha vårtor i baken, runt anus ooch t.o.m innanför. Jag tror att dessa påminnner om varann. Man kan ha ont av båda, svårt att sitta för att dom ömmar. Om kondylom kliar vet jag inte men det är kanske olika från person till person. Bästa är nog att uppsöka en gyn lr läkare. Det är pinsamt i en 5-10 min, men när det är över känns det ju otroligt skönt att ha fått veta vad det är så man slipper oroa sig.
Bra sagt Fluortanten!
Vill bara tillägga att både kondylom och hemorrojder också kan vara helt symtomfria. (Och hemorrojder kan klia så ini h-vete....jag VET...)
Här kliar det också! Har haft det till och från i 4 år. Har prövat allt känns det som. (är 25 år, inga barn) Testade en kur med Xyloproct kräm och suppar.. hjälpte i kanske 3 veckor, sen kom mensen och kliandet kom tillbaka. Har även försökt köra en svampkur. Jag märker att det kliar mera om jag har trög mage, då får jag lätt sprickor efter att jag bajsat, då kan det klia ett bra tag.. sen har jag bättre perioder igen. Har även kännt att nånting spruckit två gånger på toa, kom blod..så det är väl hemoroider som spökar sist och slutligen..
Har aldrig haft oskyddat sex..så det kan ju inte vara nån könssjukdom. Dessutom mår min man bra.. där kliar ingenting.
Analklåda..som det så fint heter är väl egentligen en vanlig åkomma. Går man in på nätet kan man hitta många sidor om klådan. Det bästa är väl att hålla rent och se till att det inte blir för torrt för då blir det lätt irriterat.. och inga Strings!!
Åh, detta sista inlägget lugnade mig lite.
Skönt att höra att det finns fler i samma ålder UTAN barn som har liknande problem.
Är väl bara att stå ut då!
ts här,
hmm, ja, man vet ej vad det är... En läkare har konstanterat svamp förut en gång....men nu vet jag inte... Både hemorojd å svamp tror jag...det e väl bara å stå ut...ska nog till gyn snart igen, det e jag inte ett dugg blygsam för....dem har som sagt sett allt...