Hur är vi släkt?
Min nästkusins barn vad blir de till mitt barn? Vad kallar man det? Någon som vet?
Min nästkusins barn vad blir de till mitt barn? Vad kallar man det? Någon som vet?
Vad är en nästkusin?
Fyrmänning? Om nästkusin är samma sak som tremänning och syssling i alla fall... Annars kanske nästnästkusin eller pyssling
samm fråga som birgitta2
nästkusin är väl samma sak som syssling eller? Sysslingars barn kallas pyssling, men jag vet inte om det verkligen heter det.
Om din nästkusin är din syssling (eller tremänning som det kallas norröver) så är din nästkusins barn bryllingar (fyrmänningar) till dina barn!
syskonsbarn = kussiner
Kusiners barn= sysslingar
Sysslingars barn = pysslingar
Vi säger att barn till nästkusiner är sysslingar och deras barn i sin tur är pysslingar...
Nästkusiner har jag aldrig hört innan, däremot som kalmar brud säger, säger vi.
Kallas inte sysslingars barn också bryllingar?
Dvs min far och hans kusin har varsin dotter. Jag och XX. Jag och XX är sysslingar. XX har två barn, jag har två barn. Våra barn är bryllingar
Enligt Wikipedia är pysslingar bryllingars barn, inte sysslingars!
Det var lite olika bud här! Nästkusin är samma sak som tremänningar, dvs kusins barn! Det verkar stå mellan brylling och pyssling men det är kanske oxå samma sak....
Oh herregud,, att man ens orkar fundera på hur man är släkt om det ligger så avlägset.
Jag vet inte ens vilka mina så kallade nästkusiner/tremänningar är. Hade heller aldrig hört talas om ordet nästkusin...
Myrah: Tja, för mina amerikanska släktingar är det väldigt viktigt att ha släktband kvar i Sverige och veta hur man är släkt med de som bor här. För dem är bakgrunden otroligt viktig.
Mest kontakt har jag med min pappas kusin som bor i Chicago, och hans barn (mina sysslingar). Jag kommer också att försöka se till att deras och mina barn (som blir bryllingar) inte tappar kontakten i första taget.
Myrah: Då min mamma alltid har stått några av sina kusiner väldigt nära (hon är enda barnet, hennes mamma dog när hon var två år och min morfar träffade aldrig någon ny kvinna, mamma står däför sin moster väldigt nära och likaså hennes fyra döttrar) har jag ofta träffat mina nästkusiner (alla födelsedagar, jular etc) då vi är jämngamla och fortfarande träffas och dessutom har fått barn ungefär samtidigt så tyckte jag att det skulle vara kul att få veta vad de kallades!