• Max mamma

Kan man hosta sönder ngt i halsen?

Max har ju haft/har en hemsk hosta i flera vecko.
    Ska tillbarnkliniken med hnm på onsdag för uppföljning.

Nu hostar/hackar han inte alls lika mkt,bara vid ansträngning.
    Men han har alltså hostat Så mkt å SÅ hårt så nu får han ont i halsen när han hostar/hackar å då värst på morronen.
    Vad tror ni,kan man hosta sönder ngt därinne,eller har det lixom blivit ett skavsår eftersom han har tagitt i så mkt när han hostat?!
    Blir lite orolig...

• Svar på tråden Kan man hosta sönder ngt i halsen?
  • SaraoAlbin

Kan tänka mig att det är ett "skavsår" i halsen efter all hosta. Det är ju en rejäl kraftansträngning att hosta. Säkerligen inget farlig men obehagligt för Max såklart!

Skönt att ni skall till dr för uppföljning!

Krya på dig Max!

• CeeJay

Jag har hostat så jag fått en spricka i revbenen och det har jag hört flera som varit med om. Klart man anstränger halsen när man hosta intensivt under en längre period. Tror mer att det är irriterat i slemhinnorna, om någon "mjukdel" går sönder borde det ju blöda rejält *ryser*

Hoppas han kryar på sig

• Max mamma

Jag tror att jag oroar ihjäl mej....tänker å tänker å tänker på VAD det kan vara för slags hosta...är rädd att det är ngt med struphuvudet...det låter VÄLDIGT torrt när han hostar.
    Numera hostar han nästan bara vid ansträngning/och när han "hiar" upp sej,och när han äter...kan det vara ngt med matstrupen....oj oj...jag är ju rädd för att dr. inte hittar ngt i morron....men han måste ju kunna säga om det är ngt farligt?!

Det är jobbigt för Max att hosta när han leker med sina kompisar,och det är jobbigt att lyssna på när han får hosta...tycker så synd om hnm.

Det låter nästan som krupphosta föressten...men det är ju inte krupp för då skulle han ju bli värre på natten när han ligger...och det blir han inte...fan vad orolig jag är!

Camilla

• Tjohalia

Det kan bli sår. Jag har själv hostat så det blev sår en gång, harklade upp stora slemklumpar med blod varje morron och blev orolig, ringde vc och det var ingen fara enligt dem.

Joline ska få ett syskon i februari
  • Max mamma

Max får aldrig upp ngt när han hostar,jag är så rädd att han ska få andnöd...

• Max mamma

Ingen som kan lugna mej??

• malla7

Har själv astma och funderat på det. Har fått veta att slemhinnorna kan bli uttröttade och sköra av mycket hostande så det kan komma lite blod.....inte farligt. Det värsta med hosta är ju att det blir en ond spiral.....ju mer man hostar ju mer retar det i halsen och man vill hosta igen. Det bästa är väl om du går till en läkare...det finns ju hostdämpande medicin eller astmamediciner om det behövs. Det kommer säkert gå bra imorgon!!

• Max mamma

Tack för att du frågar!

Jo så här är det nu bestämt.
    Eftersom vi har undersökt dom nedre luftvägarna på Max så kan det inte vara ngt med astman att göra.han har bla röntgat lungorna,tagit astmamed. flera ggr/dag å inte blitt bättre.

Nu ska dr. skicka en remiss till Ö-N-Hmott. så ska dom få titta ner Max i halsen med en sk fiberoptikkamera som stoppas ner igenom näsan-en tunn tydligen....är ju inte säkert att Max gr med på detta...vi får se.
    Men dr. trodde inte alls att det var ngt att oroa sej för,han trodde mera på att Max hostar av ren rutin när det killas i halsen-det blir lixom en ond cirkel-det killas å han hostar-då killas det igen å han hostar...
    Så nu får vi se när vi får komma dit,det kan ju ta ett tag.

Inte nog med det så ska vi in på njurröntgen med Max i morron...han ska röntga sina njurar då han har ett ärr på ena njuren som man inte vet om det har ngn betydelse,man ska kolla så att båda njurarna funkar som dom ska.
    Har inte berättat detta för hnm än -att vi ska dit...tar det ikväll...lillkillen!

Tack ännu en ggr!
    Camilla

• SaraoAlbin

Många kramar till er båda!!

Svar på tråden Kan man hosta sönder ngt i halsen?