God kaka utan ägg??
Ska ha en kompis över på fika om en timmer typ och jag har inget att bjuda på, tänkte bara en kaka men har inga ägg hemma nån som har nått bra förslag på vad man kan bara utan ägg?
Ska ha en kompis över på fika om en timmer typ och jag har inget att bjuda på, tänkte bara en kaka men har inga ägg hemma nån som har nått bra förslag på vad man kan bara utan ägg?
Äggfri Sockerkaka
3 dl. vetemjöl,
2 dl. strösocker,
2 tsk. bakpulver,
ev. 2 tsk. vaniljsocker.
½ dl. rapsolja,
2 dl. vatten.
Värm oljan. Ta det från plattan och tillsätt vattnet.
Rör samman de torra ingredienserna. Rör ner vatten/fettblandningen.
Häll smeten i smord ( häll ca. 1 tsk. olja i formen och torka runt med lite hushållspapper) form 1 ½ l. som bröats med manna- eller polentagryn (+ ev. lite havregryn vid mjuk pepparkaka). Grädda som vanlig sockerkaka: i mitten av ugnen i 175 grader i ca. 40 min.
Denna kaka blir mer kompakt än den förra och passar bäst till lättare fyllningar (t.ex. mjuk pepparkaka, tigerkaka, citronkaka m. fl.) i en form med hål i mitten.
Kardemummakaka - äggfri
Ugnsvärme: 175 grader
6 dl vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver
2 dl socker
2-3 tsk stött kardemumma
100 g smör
2,5 dl mjölk
pärlsocker
Blanda alla torra ingredienser. Häll mjölken i det smälta smöret. Blanda allt väl. Häll i from, helst utan mitthål, strö över pärlsocker. Grädda i 175 grader ca 40 min.
Majskaka
1 burk majs a 200g
2dl mjölk.
Mixas i mixer
2dl socker
3dl mjöl
1 tsk bakpulver
2msk olja
Blanda och tillsätt majs-mjölken. För över i sockerkaksform, grädda 20-30 min ca. 175 grader.
Tack! Ska öra kardemummakakan, låter jättesmarrig
Äggfri kladdkaka
Ingredienser
150 g smör eller margarin
2 msk ljus sirap
3,5 dl socker
3 dl mjöl
1 dl kakao
1,25 dl vatten/mjölk/grädde
Smält smör/margarin. Rör i 2 msk ljus sirap. Blanda i socker och sikta i mjöl och kakao. Blanda i vätskan. Grädda i 175 grader i 20 minuter.
Banankaka mjölk- och äggfri
150 g mjölkfritt margarin
2 dl strösocker
3 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
2 mosade bananer
Rör smör och socker. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och kanel och vänd ned i margarinblandningen. Blanda och tillsätt bananerna. Häll i smord och bröad limpform, grädda ca 45-60 min i 175 grader.
hoppas det blir bra
lycka till
Försent nu, men till nästa gång... Min mamma är äggallergiker och hade aldrig smakat morotskaka därför, så jag pusslade ihop en äggfri som smakar nästan precis likadant (blir lite mer kompakt bara). Det är dubbel sats, vilket blir en form.
Morotskaka utan ägg
Kakan
4 dl socker
4 msk potatismjöl
2 dl olja
4 dl mjöl
6 dl rårivna morötter
2 tsk vanillinsocker
2 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
Lite ströbröd
Glasyr
60 g smör
100 g Philadelfiaost
3 dl florsocker
Gör såhär:
1. Blanda potatismjöl, socker och morötter.
2. Tillsätt alla andra torra ingredienser och rör om.
3. Häll i oljan och rör om, eventuellt också lite mjölk för att få en smidigare smet (lite tjockare än sockerkaka ska det vara).
4. Häll i en smörad och bröad form och grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 20 minuter.
5. Låt svalna tills den är kall.
6. Blanda samman glasyringredienserna och bred över kakan.
7. Smakar bäst om den får vila i kylskåp en stund innan servering.