• Susselull

    Thailand + adoption

    Hej!

    Ni som adopterat från Thailand hur långt tid tog det, vad slutade totalsumman på och hur länge var ni kvar i landet?
    Bra, dåligt, vill gärna ha lite synpunkter, erfarenheter för framtiden.

  • Svar på tråden Thailand + adoption
  • Isis

    Hejsan!
    Vi SKA adoptera från Thailand. Väntar barnbesked sedan några veckor tillbaka. Det vi fått veta är att väntetiden troligen kommer att ligga på ca 15-18 mån. (Kan ju ändras)
    Adoptionskostnaden via organisationen är ca 64 000 kr som det ser ut nu. Då tillkommer ca 30 000 som man betalar för resa, uppehälle osv.

    Har ni valt Thailand?

  • Susselull

    Hej!
    Vi har faktiskt inte kommit så långt ännu. Vi håller just nu på med IVF behandlingar, min man ville gärna att vi skulle försöka med denna möjligheten först då vi fick möjlighet via landstinget.
    Att det blir Thailand är nog nästan förutbestämt, vi gifte oss 2005 i december och åkte till Thailand och jag vet inte men det är det enda landet vi kan tänka oss på något sätt. Underbara människor, så mycket kärlek i dem och med tanke på vårt bröllop ihop med detta samtidigt som tsunamin drabbade dem så jag vet inte, ett tecken kanske att få hjälpa. Alla avrådde oss att åka då det bara var en månad efter men vi hade bestämt oss, åkte till andra sidan dock men jag älskade verkligen människorna. Varför har ni valt det? 
     
    Hade jag haft pengar så hade jag velat ställt mig i kön direkt men vi byggde nytt hus för tre år sedan och det är klart det är inte det lättaste att låna igen så vi försöker spara.
    Får ni något adoptionsbidrag och sånt eller är det med?
    Förstår att du måste vara jätte ja du vet Skrattande

  • Isis

    Adoptionsbidrag avgår sedan från summorna jag nämnde ovan...

    Vi valde landet för att vi varit där på semester och älskar det! Människorna, maten, klimatet... ja allt!
    Resonerade också som så att det är ett enkelt land att åka tillbaka till med barnet, på semestrar och dylikt.

    Blir spännande att se hur det går för er då... Stort lycka till!

  • Angla

    Har ej adopterat från Thailand men har en vän som gjort det ...

    Krav som AC har: 


    Makar under 34 år för barn under 1 årMakar under 42 år för barn upp till 3 årIntyg om svårigheter att få biologiska barnBåda reser cirka 2 veckorÄldre makar får ansöka om barn äldre än 5 årBMI (body mass index) på max 29.

    Kostnad enl AC:


    DSDV - 99 200 minus bidraget på 40 000Holt - 110 200 minus bidraget på 40 000

    Tidsperspektiv hos AC:


    Kan vara väntan på nästa kvot i SverigeVäntan till BB ca 8-10 månader Vistelsetiden i Thailand är ca 2 veckor
    Angla - med vingar av lycka
  • werner

    Jag läste nånstans (nån adoptionsorganisation tror jag) att Thailand vill att båda makarna har arbete. Nån som vet om det stämmer?

    Själv är man ju "bara" studerande

  • Caroline05

    BMI på max 29? Får man inte adoptera om man är överviktig?

  • werner
    Caroline05 skrev 2006-11-06 17:17:52 följande:
    BMI på max 29? Får man inte adoptera om man är överviktig?
    Jo, man får adoptera om man är överviktig... Dock inte från Thailand, Korea... *hmm* Minns inte om det är fler länder som har detta som krav...
  • Marie IE B

    BFA-A har inga krav på BMI när det gäller Thailandsadoptioner, inte så sent som i våras i alla fall.

  • Susselull

    Åh vad massa info jag fått, vilka har ni adopterat ifrån Isis? Alltså typ AC o Fifa.

    Ibland undrar jag varför jag är i IVF kön istället för att adoptera men som sagt det är klart att det vore fantastiskt att få vara med om att vara typ "gravid" , "se ett plus" på stickan och föda det men samtidigt jag bryr mig faktiskt inte om det egentligen utan det barn som kommer vara hos mig oavsett på vilket sätt kommer vara vårt barn liksom. 

    Men som jag skrivit förut jag har lovat min man att vi skall försöka så här och man är ju två om beslutet och jag skall inte säga att jag inte vill heller utan jag vill försöka iallafall. Väntan är så klart jobbigt men samtidigt så hinner vi ju spara pengar medan nu också ifall IVF:en inte blir något.  

    Angla: supertack för info:n.

    Ibland funderar jag på det finns massa tidningar om VI föräldra, VI gravida bla bla bla varför finns det inga tidsskrifter om adoptioner, fosterfamiljer tja "de som fått barn på onaturligt sätt" Jag blir så irriterad då jag står i affären och också vill läsa om barn, möjligheter kanske till om varför en del inte får barn osv...INGET finns det....Skrikandesskall vi starta en eller Cool

  • Gnista

    Marie IE B: Jag är nästan 100 på att Thailand har BMI-krav genom alla organisationer nu. Har en adoptionskompis som gärna ville adoptera därifrån men fick inte pga BMI-kravet. Dom är bla medlemmar i bfa-a.

  • Marie IE B

    OK,har det ändrats nyligen? Vi har nämligen också bekanta som adopterar från Thailand varav den ena parten har BMI över 29 eller där omkring. Ingenstans i deras ansökan eller läkarintyg står någon vikt angiven. Det skulle i så fall vara om de reagerar på fotona. Jag nämnde detta för dem innan deras ansökan gick iväg i våras då jag också hört om detta med BMI-krav i Thailand och blev orolig för dem men de hade fått till svar att allt var OK och att inget nu kunde gå fel med deras ansökan.

  • Tellus1977

    Hejsan!

    Det är nog mig som Gnista tänker på kan jag ana...

    BFA-A sa direkt till oss att vi inte kunde adoptera från Thailand pga för högt BMI (speciellt jag har väldigt högt BMI.)

    Vi har även FFIA och de trodde inte att vår vikt skulle vara något problem trots att jag påpekade för dem att de andra organisationerna sa nej. Jag tänkte då att de kanske hade olika kontakter som hade olika krav men så var inte fallet, FFIA´s kontakter vill inte heller att man är överviktig visade det sig.

    FFIA diskuterade vårt ärende och skickade ner en förfrågan till Thailand som vi tyvärr fick ett negativt svar på. Handläggarna sa att de inte skulle få reda på vikten men att detta ändå skulle märkas på foton och när vi åker ner till landet så det var ju lika bra att vara ärlig!
    I vår utredning nämns bara att jag är överviktig och att jag försöker att gå ner i vikt, hur mycket jag väger står ju i läkarintygen men de skulle inte skickas med.
    Det är lite konstigt att FFIA som är så stora inte visste detta men nu gör de iallafall det! Jag har ingenting negativt att säga om FFIA, de har varit väldigt hjälpsamma!
    Vi kommer nu att adoptera från Vietnam istället om auktorisationen fortsätter, de har inget BMI krav än så länge!

    Lycka till med era adoptioner!

  • Annika b

    Synd att det kostar att adoptera, för man tar ju hand om ett barn. Skulle gärna vilja adoptera från Thailand även om jag har egna barn, för mitt adoptivbarn och jag skulle ändå komma från samma land, då jag var adopterad från Thailand själv.

    Tyvärr, som adopterad, gör det att folk kastar ännu mer rasistiska kommentarer mot en, från andra personer. :(

  • Tellus1977

    Haha, det här var en gammal tråd som dykt upp! Visste inte att de fanns kvar i fem år! Glad
    Kan ju tillägga att vi adopterade från Indien i slutändan, kom hem för drygt 2,5 år sedan och har nu en dotter på 5,5 år! Flört 

    Annika:
    Synd att du fått höra sådana kommentarer. Så här arg blir jag när jag hör sånt: Demon
    Det är inte lätt att ha med okunniga idioter att göra... Rynkar på näsan Kram!
     

  • Emeli
    Susselull skrev 2006-11-07 07:59:48 följande:

    Åh vad massa info jag fått, vilka har ni adopterat ifrån Isis? Alltså typ AC o Fifa.

    Ibland undrar jag varför jag är i IVF kön istället för att adoptera men som sagt det är klart att det vore fantastiskt att få vara med om att vara typ "gravid" , "se ett plus" på stickan och föda det men samtidigt jag bryr mig faktiskt inte om det egentligen utan det barn som kommer vara hos mig oavsett på vilket sätt kommer vara vårt barn liksom. 

    Men som jag skrivit förut jag har lovat min man att vi skall försöka så här och man är ju två om beslutet och jag skall inte säga att jag inte vill heller utan jag vill försöka iallafall. Väntan är så klart jobbigt men samtidigt så hinner vi ju spara pengar medan nu också ifall IVF:en inte blir något.  

    Angla: supertack för info:n.

    Ibland funderar jag på det finns massa tidningar om VI föräldra, VI gravida bla bla bla varför finns det inga tidsskrifter om adoptioner, fosterfamiljer tja "de som fått barn på onaturligt sätt" Jag blir så irriterad då jag står i affären och också vill läsa om barn, möjligheter kanske till om varför en del inte får barn osv...INGET finns det....Skrikandesskall vi starta en eller Cool


    Adoptionscentrum ger ut en tidning som heter "Att Adoptera". Om du blir medlem i Adoptionscentrum kommer du att få hem den i brevlådan. Om du vill atälla dig i kö redan nu, kommer du automatiskt att få medlemskap. Mankan ju vara medlem utan att vara adoptionssökande.

    Det är en god idë att ställa sig i kö som sökande även om man inte har bestämt sig för adoption. Köerna är långa.
  • Emeli
    Marie IE B skrev 2006-11-07 07:50:57 följande:
    BFA-A har inga krav på BMI när det gäller Thailandsadoptioner, inte så sent som i våras i alla fall.
    Eftersom det är samma kontakt som AC har så antar jag att kravet på BMI är detsamma. Det är inte alltid som adoptionsorganisationerna redovisar alla krav på sina hemsidor.
  • Sally
    Emeli skrev 2011-07-15 00:20:01 följande:
    Eftersom det är samma kontakt som AC har så antar jag att kravet på BMI är detsamma. Det är inte alltid som adoptionsorganisationerna redovisar alla krav på sina hemsidor.
    Det här är en 5-år gammal tråd!  Dessutom har ingen organisation fått skicka till Thailand DSDW varken förra året eller i år än (de vet inget om årets kvot fortfarande, tror jag), förutom ett fåtal till Röda Korset/FFIA, är det inte så aktuellt med Thailand just nu!
  • Namaste72

    Inga ansökningar till Thailand i år via BFA iaf.


    { Mamma till världens finaste dotter } { väntar barn igen}
Svar på tråden Thailand + adoption